مسیر گردشگری پیاده در محدودهی بافت تاریخی تهران/ ۱
در معرفی جاذبههای گردشگری بافتهای تاریخی تهران ۴ مسیر گردشگری پیاده که همگی از مبدأ میدان امامخمینی (ره) آغاز میشوند را طراحی کرده و با اینفوگراف ترسیم کردهایم تا گردشگران بتوانند با آشنایی قبلی، مسیر خود را انتخاب و اماکن موردنظر خود برای توقف و بازدید در طول مسیر برگزینند.
به گزارش ایلنا، چالش در روایت گردشگری پیاده در محدودهی بافت تاریخی تهران با محوریت میدان امامخمینی (ره) یا همان میدان توپخانه قدیم از جایی آغاز میشود که وقایع و رویدادهای این میدان و محدودهی اطراف آن در طول ۲۳۷ سال پایتختی تهران، به قدری درهم تنیده با سیاست و آمیخته با زندگی و کار و کسب مردم و دچار دگرگونی در دورههای مختلف تاریخی و توام با داستانپردازی بوده که هر مکان تاریخی یا حتی هر گذر و میدان و چهارراه را میشود چندجور روایت کرد.
اما چالش اصلی این است که با چه ترتیبی به معرفی جاذبههای گردشگری این محدودهی تاریخی که اینک کاربری اصلی آن تجاری و اداری است و داخل محدودهی طرح ترافیک نیز واقعشده، بپردازیم.
از این رو ۴ مسیر گردشگری پیاده را که همگی از مبدأ میدان امامخمینی (ره) آغاز میشوند، طراحی کرده و با اینفوگراف ترسیم کردهایم تا گردشگران بتوانند با آشنایی قبلی، مسیر خود را انتخاب و اماکن موردنظر خود برای توقف و بازدید در طول مسیر برگزینند. در تعریف مسیرهای پیاده، به نقطهی آغاز و پایان، طول مسیر، ایستگاههای مترو و اتوبوس، ترافیک، پراکندگی جاذبههای گردشگری و جذابیتهای روایی توجه شده است.
مسیرهای چهارگانه گردشگری میدان امامخمینی (ره) به شرح زیرند:
مسیر پیادهی گردشگری شماره ۱
آغاز: میدان امام خمینی (ره) – موزه استاد علی اکبر صنعتی | پایان: موزه جواهرات ملی ایران
مسیر پیادهی گردشگری شماره ۲
آغاز: میدان امام خمینی (ره) - جلوی مخابرات | پایان: بازار تهران
مسیر پیادهی گردشگری شماره ۳
آغاز: میدان امام خمینی (ره) – خیابان باب همایون | پایان: چهارراه گلوبندک
مسیر پیادهی گردشگری شماره ۴
آغاز: میدان امام خمینی (ره) – خیابان لالهزار | پایان: خانه اتحادیه
این قسمت:
مسیر پیادهی گردشگری شماره ۱
آغاز: میدان امام خمینی (ره) – موزه استاد علی اکبر صنعتی | پایان: موزه جواهرات ملی ایران
از همین الان بگوییم که این مسیر و محوطهی تاریخی داخل آن، پُر از موزهها و گنجینههای نفیس است. برای پیادهروی در این مسیر، زمان کافی بگذارید حتی اگر به اندازهی یک روز کامل باشد. معماری چشمنواز؛ روایتی اصیل از تاریخ تهران و بازخوانی خاطرات تاریخ معاصر ایران، به زمانی که میگذارید، میارزد.
از خروجی شمالی ایستگاه متروی امام خمینی (ره) که بیرون آمدید، به سمت شمال غربی و یکی از عمارتهای بازماندهی قاجاری بروید. اینجا موزهی استاد علی اکبر صنعتی است؛ هنرمندی که به تنهایی حدود ۷۰۰۰ تابلو، پیکره و تندیس از خود به جای گذاشته است.
در ادمهی مسیر، از مقابل سردر قورخانه گذر میکنید و برای بازدید به سمت موزه سکه و موزه عبرت میروید. موزهی بعدی برای بازدید، موزه ارتباطات است که درست قبل از محوطهی تاریخی میدان مشق قرار گرفته است. از بازدید این موزه که فارغ شدید، چند قدم آن طرفتر، سردر باغ ملی مقابل شما قرار دارد. اگر جلوی این سردر، رو به سمت کوههای البرز بایستید، تاریخیترین چشمانداز تهران برایتان جلوهگری میکند. از اینجا به بعد، محوطهی تاریخی میدان مشق قرار دارد. نخستین موزه خصوصی- وقفی ایران (موزه ملک) در ضلع جنوب غربی محوطه قرار گرفته که از تماشای گنجینهی فرهنگی هنری آن سیر نمیشوید. در این میدان، سرِتان را به هر سمتی که بچرخانید، یک نمای متعلق به دورانهای مختلف معماری ایران را میبینید. از جمله ساختمانهای وزارت امورخارجه در سمت غرب و نیز شرق (کاخ شهربانی سابق). شمالیترین عمارت تاریخی محوطه نیز عمارت قزاقخانه است.
از حالا به بعد، وارد خیابان کوشک مصری میشوید که ساختمان تاریخی سازمان ثبت اسناد و املاک در سمت جنوبی آن قرار دارد و سپس به خیابان فردوسی میپیچید. ساختمان صندوق پس انداز بانک ملی ایران با مجسمههای سنگی دو شیر عظیمالجثه در اوایل این خیابان، منتظر شماست. در محوطهی بانک ملی ایران، عمارت قاجاری متعلق به سردار اسعد بختیاری قرار دارد که موزه بانک ملی ایران است اما بازدید از داخل آن با هماهنگی قبلی امکانپذیر است.
موزه جواهرات ملی ایران که خزانهای از جواهرات گرانبها و در نوع خود جزو مهمترین موزههای دنیا به شمار میآید، میتواند پایانبخش یک روز کامل، بازدید تاریخی شما باشد. این موزه در خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول قرار گرفته است. نزدیکترین ایستگاه مترو به انتهای این مسیر، سعدی از شرق؛ میدان فردوسی از شمال و میدان امام خمینی (ره) از جنوب است که البته چند دقیقه پیاده تا این ایستگاهها راه است.
نویسنده: احسان میراب زاده
طراحی مسیرهای گردشگری پیاده: احسان میرابزاده، علی رفیعی