مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری:
۴۰ درصد مشاغل ۲۰ سال آینده گردشگری هنوز ایجاد نشدهاند/ نیازمندی به هوش تجاری برای مدیریت عرضه و تقاضا و بازارسازی و تجاریسازی محصولات
مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری تصریح کرد: براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری ۴۰ درصد مشاغل ۲۰ سال آینده گردشگری هنوز ایجاد نشدهاند. از این رو نیاز است تا درک تحول دیجیتال مدنظر قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، دوره عالی گردشگری هوشمند به همت وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران و دانشکده گردشگری دانشگاه تهران در معاونت گردشگری برگزار شد.
زاهد شفیعی (مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری) با اشاره به آنکه گردشگری به عنوان صنعت انسان محور نه ماشین محور به طور کلی یکی از رویکردهای اساسی معاونت گردشگری در حوزه آموزش است، گفت: ارتقای جایگاه آموزش در اسناد بالادستی توسعه گردشگری کشور با تاکید برعدم توجه صرف به سختافزار بلکه نرمافزار مد نظر است. در سند راهبردی گردشگری کشور به عنوان یک سند فرابخشی، استقرار نظام جامع آموزش گردشگری با هدف استقرار صلاحیتهای حرفهای نیروی انسانی صنعت گردشگری با همکاری وزارت گردشگری و وزارت علوم بوده است.
او با اشاره به آنکه اقدام اساسی در همین راستا صورت گرفته، گفت: نگاه ما، باز طراحی الگوی آموزشهای مهارت محور گردشگری بر اساس رویکرد تقاضا محور و بازار محور و بازنگری سرفصلها و تولید محتوای آموزشی با رویکرد کاربردیسازی آموزش است. همچنین درصدد ماموریتگرا کردن نظام آموزش گردشگری هستیم.
شفیعی ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری ۴۰ درصد مشاغل ۲۰ سال آینده گردشگری هنوز ایجاد نشدهاند. از این رو نیاز است تا درک تحول دیجیتال مدنظر قرار گیرد. تحقق این مفهوم ارتقای ادبیات و زبان تجاری صنعت گردشگری را میطلبد. بحث دگرگونی و تحول مطرح است. هوش حکمرانی برای رصد و پایش مستمر و بیان اطلاعات از اولویتهای بالایی برخوردار است و میتواند همچون ابزاری برای دولت برای توزیع سفر و اعمال سیاستهای دیگر مانند سفرهای ارزان قیمت عمل کند.
او تاکید کرد: اگر صنعتی با حوزه IT و انرژی در حال رقابت هست به همان اندازه نیازمند تزریق فکر، خلاقیت و جریان نواوری و هوشمندسازی ((INNOVATION IN PROCESS-SERVICE- PRODUCT-PLATFORMبه این صنعت هستیم. لذا قطعا توسعه صنعت گردشگری و تحقق ۵ برابر شدن ایرانگردیهای خارجی( تنوع بخشی و توسعه محصولات و خدمات و مقاصد گردشگری در عرصه بین المللی) نیازمند مواردی از جمله درک و استقرار گذار دیجیتال، تحول دیجیتال، هوش حکمرانی و رصد و پایش مستمر جریان گردشگری (TRANPARENCY)، هوش تجاری برای مدیریت عرضه و تقاضا و بازارسازی و تجاریسازی محصولات است. دوره آموزشی امروز در راستای تحقق همین ماموریتها هست. امیدوارم از این دوره ارزشمند بهره کافی ببریم.