رئیس هیات مدیره جامعه انجمنهای حرفهای راهنمایان گردشگری:
جهانی شدن یک عنصر توسط چند کشور نقطه قوت محسوب میشود
رئیس هیات مدیره جامعه انجمنهای حرفهای راهنمایان گردشگری ایران گفت: هرچقدر در برندسازی محصولات و ابنیه تاریخیمان در سطح بینالمللی موفق باشیم، گردشگران بسیاری جذب خواهیم کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محسن حاجی سعید (رئیس هیات مدیره جامعه انجمنهای حرفهای راهنمایان گردشگری ایران)، درباره تأثیر ثبت جهانی چهار عنصر میراثفرهنگی ناملموس در هفدهمین نشست کمیته بینالدولی برای پاسداری از میراثفرهنگی ناملموس یونسکو در جذب گردشگر به ایران، بیان کرد: برای گردشگران بسیار مهم است آنچه خریداری یا از آن بازدید میکنند، دارای هویت مشخص و شناخته شده باشد. اگر سطح آن استانی باشد، در یک مرحله برای آن فرد قابل اعتماد خواهد بود. اگر در سطح ملی باشد، دارای جایگاه ویژهتری خواهد بود و اگر بینالمللی باشد بدون شک به آن اعتماد میکنند. یعنی کافی است که به یک گردشگر بگوییم جایی که میروید یک اثر جهانی است.
او ادامه داد: وقتی گردشگران با یک برند شناخته شده در حوزه بینالمللی مواجه میشوند با روی باز به آنجا مراجعه میکنند. اگر حتی بخواهند بیشتر درباره یک اثر جهانی بدانند، میتوانند به سایت یونسکو مراجعه و درباره آن مطالعه کنند. همین موضوع به آنها کمک میکند تا کار راهنمایان گردشگری در معرفی این آثار سادهتر شود و نیازی نیست راهنمایان گردشگری شروع به معرفی کنند.
او درباره اهمیت ثبت مشترک این آثار، گفت: حوزه فرهنگی ایران وسیع است و محدود به مرزهای امروز ایران نمیشود. بسیاری از مواردی که در یونسکو ثبت میشود به واسطه این حوزه فرهنگی وسیع بوده که فرهنگ ایران را نیز شامل میشود. آیینهایی که در کشورهای دیگر به جز ایران نیز رایج است و ثبت جهانی میشود، نقطه ضعف نیست. ثبت جهانی میراثفرهنگی ناملموس به شکل مشترک با کشورها نقطه قوت است.
حاجی سعید افزود: برخی اوقات میبینیم که میگویند چرا آذربایجان، ورزش زورخانهای را ثبت کرده است؟ ما قبلا این را ثبت کردیم و موضوعی نیست که بخواهیم بگوییم نباید ثبت شود. فرهنگ محدود به مرز سیاسی و جغرافیایی امروز نمیشود. ثبت جهانی یک آیین و مراسم توسط چند کشور نقطه قوت است و نشان از اهمیت موضوع دارد.