در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
تولید ۲۰ عنوان کتاب برای گروه سنی صفر/ گرایش کودکان و نوجوانان به AR و VR
معاون بخش تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تولید ۲۰ عنوان کتاب برای گروه سنی صفر و گرایش کودکان و نوجوانان به AR و VR خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در سال ۱۳۷۲ جلسهای با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برخی دیگر از نهادها در ایران تشکیل شد که در نهایت ابتدا منجر به انتخاب روز ۹ اکتبر به عنوان روز ملی کودک میشود و در ادامه این تاریخ، به ۸ اکتبر برابر با ۱۶ مهرماه تغییر میکند.
تصمیم این گروه به دفتر یونیسف در ایران اطلاع و به عنوان روز جهانی کودک در ایران به رسمیت شناخته میشود. در ادامه نیز شورای فرهنگ عمومی این روز را تصویب میکند که به تقویم رسمی کشور اضافه میشود. مصوبهی شورای فرهنگی عمومی نیز در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۷۶ و در جلسهی ۴۰۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب این شورا رسید و بعد از برگزاری جلسههایی، مسؤولیت دبیرخانه این ستاد از سال ۱۳۹۳ به عهده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده میشود.
روز جهانی کودک ۲۰ نوامبر است اما هر کشوری یک روز خاص را به عنوان روز کودک نامگذاری کرده و جشن میگیرد. این روز در ایران هرساله ۸ نوامبر و ۱۶ مهرماه برگزار میشود و برای این مناسبت یک هفته را به عنوان هفته ملی به کودکان اختصاص دادهاند.
در این میان علاوه بر برگزاری روز ملی کودک، در ایران شاهد برگزاری هفته ملی کودک نیز هستیم که از ۱۶ تا ۲۲ مهرماه برگزار میشود. اما آنچه برای حوزه کودک اهمیت دارد، تولیداتی که برای این گروه سنی انجام میشود. تولیداتی اعم از فیلم، انیمیشن، تئاتر و کتاب و… که توسط بخشهای مختلف مرتبط با کودک صورت میگیرد. در این میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از متولیان این حوزه نقش پررنگی در تولیدات حوزه کودک و نوجوان دارد.
محمدرضا کریمی صارمی (معاون بخش تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) با اشاره به آنکه این بخش بر اساس برنامهای که سازمان برنامه و بودجه اعلام میکند پیش میرود، گفت: بر اساس بودجهای که دریافت میکنیم در سال باید ۱۰۰ عنوان کتاب جدید چاپ کنیم که گاه در سال به ۱۵۰ عنوان کتاب نیز میرسد. هم اکنون نیز طی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ موفق شدهایم ۵۰ عنوان کتاب چاپ اول تولید کنیم. همچنین هر سال ۱۸۰ تا ۲۰۰ عنوان کتاب تجدید چاپ داریم و طبق برنامه پیش میرویم.
او ادامه داد: سالی یک فیلم سینمایی و ۷ تا ۸ انیمیشن باید تولید کنیم که با توجه به بودجهای که در نظر گرفته شده این کار را نیز هر سال در برنامه داشتهایم و انجام دادهایم. بخش تئاتر نیز فعالتر از همیشه است و تولیدات خود را دارد. هم اکنون تریلیهای سیار کانون در شهرستانها فعال شده است و به ۷ تریلی رسیده است که به مناطق محروم میرود.
کریمی صارمی با اشاره به فعال شدن دیجی کانون گفت: این سایت شرایط خوبی برای در دسترس قرار گرفتن محصولات و کتابهای کانون و عدالت اجتماعی بوجود آورده. چنانکه در هر نقطهای از ایران که باشید حتا در دورترین نقطه و حتا در مرزها میتوانید محصولات کانون را خریداری کنید. این درحالی است که در گذشته باید برای تهیه این اقلام به مرکز و فروشگاههای کانون مراجعه میشد.
او در پاسخ به این سئوال که هرچند بر اساس صحبتهای شما در حوزه کمیت توانستهاید تعداد تولیدات را به حد نصاب برسانید اما کیفیت چه جایگاهی در تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارد، گفت: کیفیت خط قرمز ماست. شاید اگر در بخش کمیت با کاهش روبه رو شویم به دلیل آن است که در بخش کیفیت تاکید بیشتری وجود دارد. در این میان تنوع بخشیدن به فعالیتها و نگاهها در اولویت قرار دارد.
معاون بخش تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: دنیای کودک و موضوعات آن محدودیت ندارد. بر اساس گزارشهایی که از مراکز دریافت میکنیم و شناسایی نیازهای مخاطبانمان، تولیدات را تهیه و ارائه میدهیم. درحال حاضر تنوع بخشیدن به تولیدات را مد نظر داریم. همچنین بچهها به AR و VR علاقهمند شدهاند ما نیز استفاده از این تکنولوژی و امکانات را در تولیداتمان در دستور کار قرار دادهایم.
او ادامه داد: بر روی ابزار مجازی تاکید بسیار شده است. همچنین رمانهای نوجوان علاقهمندان بسیار زیادی دارد. درعین حال سعی کردیم بخشی از تولیدات را به حوزه کودکان پیش از دبستان اختصاص دهیم و به این حوزه نیز ورود کردهایم و حتا تولیداتی برای بچههای گروه سنی صفر داریم. ۲۰ عنوان کتاب جدید برای گروه سنی صفر تولید شده که به زودی روانه بازار خواهد شد. ۲۰ عنوان کتاب کمک آموزشی برای مدارس تولید شده و سعی میکنیم برای جذب مخاطب بیشتر به محصولاتمان تنوع ببخشیم. هر زمان که به تولیداتمان تنوع ببخشیم میتوانیم مخاطبانمان را راضی نگهداریم و حفظ کنیم.
کریمی صارمی درخصوص تاثیر تکنولوژی بر خواستههای کودکان و نوجوانان و توجه مسئولان به این خواستهها گفت: دو سال شیوع کرونا لطمه سنگینی به حوزه بازیها و تغییر ذائقه کودکان و نوجوانان وارد کرده است. خانهنشین شدن بچهها سبب روی آوردن آنها به بازیهای رایانهای و به تبع آن دور شدنشان از بازیهای فیزیکی شد. امروز بر روی بازیهای فکری و فیزیکی سرمایهگذاری کردهایم و معتقد هستیم بچهها نیاز به هیجان و لذت بردن از زندگی دارند. باید فضایی متنوع پیش روی بچهها قرار دهیم. آنها بسیار به دنیای مجازی وابسته و با آن درگیر شدهاند. بسیاری از بچهها در اثر بازیهای محدودی که داشتند، تیکهای عصبی گرفتهاند. این امر ناشی از محدودیتهاست. امید است با آغاز فعالیتهای متنوع، بچهها به دنیای بازیهای فیزیکی و فکری بازگردند. بیش از ۴۰ فعالیت از ۶۰ فعالیتی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طراحی شده نیاز به فعالیت گروهی و حرکت دارد. امیدواریم اردوهای یک روزه و چند روزهامان همانند گذشته شکل گیرد و کودکان از لاک خود بیرون بیایند.