خبرگزاری کار ایران

چهار پیام تسلیت برای درگذشت نقاش پیشکسوت

چهار پیام تسلیت برای درگذشت نقاش پیشکسوت
کد خبر : ۱۲۵۹۷۸۷

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس حوزه هنری، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با صدور پیام‌هایی درگذشت حبیب‌الله صادقی (هنرمند عرصه هنرهای تجسمی کشور ) را تسلیت گفتند.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور پیامی درگذشت حبیب‌الله صادقی، نقاش و هنرمند برجسته عرصه هنرهای تجسمی کشور را تسلیت گفت. 

متن این پیام به شرح زیر است: 

 «بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

با نهایت تاسّف و تالّم، خبر جانکاه درگذشت هنرمند متعهد و انقلابی، دکتر حبیب‌الله صادقی را دریافت کردم. 

دکتر حبیب‌الله صادقی از پیشگامان وارسته هنر انقلاب و از هنرمندان صاحب‌سبک رشته نقاشی بود که از عنفوان انقلاب شکوه‌مند اسلامی تا پایان دوران دفاع مقدس و سال‌های متمادی پس از آن، عمر شریف و پربرکت خود را صرف رشد و اعتلای هنر انقلاب و تربیت نسل ارزنده‌ای از هنرمندان متعهد و انقلابی ساخت. 

بدون‌شک تلاش‌های مجاهدانه و خدمات ارزنده این استاد پارسا که سرمایه‌ای بی‌بدیل برای هنر انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آمد، فراموش‌ناشدنی و فقدان او ثلمه‌ای عظیم و جبران‌ناپذیر برای هنر انقلاب اسلامی و هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی خواهد بود. 

در پایان، درگذشت این هنرمند مخلص و متعهد را به خانواده معزّز صادقی، هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی و تمامی شیفتگان و دلبستگان آن استاد ارجمند تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن فقید فرهیخته، رحمت و غفران واسعه و برای عموم سوگواران و تعزیت‌داران، صبر و اجر جزیل مسئلت دارم. 

 

امیرحسین سمیعی (معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) نیز به مناسبت در گذشت حبیب الله صادقی: نقاش و روایت‌گر حماسه و انقلاب پیام تسلیتی صادر کرد.

امیرحسین سمیعی نوشته است: 

«حبیب الله صادقی یکی از درخشان‌ترین گوهرهای هنر متعهد انقلاب از میان ما رفت.

او را یکی از مهم‌ترین نقاشان انقلاب و دفاع مقدس می‌دانند. دکتر حبیب‌الله صادقی سال‌ها به عنوان مدرس و استاد دانشگاه فعالیت کرد و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. و از این راه نسل‌های متعهدی را به همراهان ایران و انقلاب اضافه کرد. 

در نقاشی‌هایش آثاری بدیع با ترکیب‌بندی‌های مدرن و عناصر نقاشانه وجود دارد. او با شناخت فرم و آگاهی کافی نسبت به انقلاب، دفاع مقدس و امامان شیعه آثاری ماندگار در حوزه نقاشی از خود به یادگار گذاشت. 

صادقی نذر کرده بود هر سال در عاشورای حسینی یک اثر برای سرور و سالار شهیدان خلق کند. 

در آثار عاشورایی‌اش با رنگ و نور و شناختی دقیق فضایی عزتمندانه و امیدوارانه خلق کرده است. 

آخرین اثری که از حبیب الله صادقی دیده شد و اخبارش در همه جا منتشر شده، تابلویی یگانه و منحصر به فرد بود با عنوان «در رثای سیمرغ تجلی»، یک ترکیب‌بندی نمادین و ۱۰۰ مترمربعی در تعداد زیادی بوم اجرا شده بود. این اثر هنری در حقیقت روایتی تصویری از وقایع مهم تاریخ معاصر است و به موضوعاتی چون انقلاب اسلامی ایران، دفاع مقدس، جنایات داعش و رشادت‌های سپهبد حاج قاسم سلیمانی پرداخته شده است. 

بی‌شک، نام و یاد دکتر حبیب‌الله صادقی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین نقاشان جریان انقلاب و هنر متعهد در یاد و خاطر تمام علاقه‌مندان باقی خواهد ماند. امیدوارم ادامه‌دهندگان راهش بتوانند به نیکی از میراث او حفاظت کنند و راهش را ادامه دهند.»

 

همچنین مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پیامی درگذشت هنرمند عرصه نقاشی «حبیب‌الله صادقی» را تسلیت گفت. متن پیان به شرح زیر است:

«هوالباقی»

خبر درگذشت استاد حبیب الله صادقی هنرمند متعهد و توانای عرصه هنرهای تجسمی بار دیگر جامعه هنری را در غم فقدان یکی از بزرگان هنر انقلاب فرو برد.

استاد صادقی از هنرمندان تأثیرگذار دوران معاصر و از پیشگامان هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. دغدغه اصلی او حفظ ماهیت هنر ایرانی و اسلامی بود و سال‌ها در جهت صیانت و اعتلای هنر انقلاب اسلامی تلاش کرد و کارنامه‌ای ماندگار از خود باقی گذاشت.

وی هنرمندی دغدغه‌مند بود و هنر خود را در خدمت تعالی جامعه و نشر مفاهیم متعالی به کار گرفت. بدون تردید گنجینه آثارماندگار وی در تاریخ هنر انقلاب و دفاع مقدس جاودانه خواهد ماند.

اینجانب درگذشت این چهره پیشکسوت را به جامعه فرهنگ و هنر کشور و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال رحمت الهی برای آن مرحوم و صبر و شکیبایی برای خانواده محترمش مسئلت می‌نمایم.

 

در پیام دیگری محمدمهدی دادمان (رئیس حوزه هنری) درگذشت حبیب الله صادقی را تسلیت گفت.

در پیام تسلیت دادمان آمده است:

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

انالله‌وانا الیه راجعون

با اندوه فراوان استاد حبیب‌الله صادقی از پیشگامان هنر انقلاب و از هنرمندان نسل اول حوزه هنری چهره در نقاب خاک برد. ایشان استادی بود که سنت نگارگری ایرانی را که عمدتاً ماهیتی بزمی داشت، به آرمان انقلاب پیوند زد و نگارگری سیاسی و اجتماعی را پدید آورد. شخصیت ذو ابعاد صادقی نه فقط به عنوان هنرمند نقاش که به عنوان منتقد، پژوهشگر، استاد دانشگاه و مدیر فرهنگی در میدان‌های مختلف، پرچم هنر متعهد را در اهتزاز نگه داشت. استاد صادقی در سال‌های پایانی عمر درگیر معناکاوی مقاومت در میراث تمدنی ایران بود که با شهادت سردار عزیز بار دیگر دست به قلمو برد تا در اثری تاریخی ماجرای مقاومت از کاوه تا قاسم را به تصویر بکشد؛ دریغ که اجل فرصت ملاقات با نسخه نهایی این اثر را از همه ما سلب کرد.

این فقدان تلخ را به خانواده محترم ایشان و همه اهالی و علاقه‌مندان هنر انقلاب تسلیت عرض می‌کنم؛ همچنین حالا که در آستانه ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین هستیم برای او که به تأسی از مولایش نمونه پایمردی عالمانه و هنرمندانه بر سر عقیده بود آرزوی سعادت ابدی می‌کنم و از خدای متعال درخواست می‌کنم در عقبی ما را به ایشان ملحق کند، ان‌شاءالله.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز