خبرگزاری کار ایران

علیرضا امینی مطرح کرد:‌

ارشاد بر کیفیت آموزشگاه‌های سینمایی نظارت کند/ خروجی قابل دفاعی از آموزشگاه‌ها دیده نمی‌شود

ارشاد بر کیفیت آموزشگاه‌های سینمایی نظارت کند/ خروجی قابل دفاعی از آموزشگاه‌ها دیده نمی‌شود
کد خبر : ۱۲۵۳۴۳۹

علیرضا امینی با اشاره به اینکه آموزشگاه‌های بسیاری بدون داشتن مجوز در کشور مشغول تدریس دروس سینمایی هستند، تأکید کرد: وزارت ارشاد باید بر کیفیت آموزشگاه‌های سینمایی هم نظارت داشته باشد.

علیرضا امینی (کارگردان سینما) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: آموزشگاه‌های سینمایی باید با مجوز فعالیت کنند و وجود مجوز آموزشگاه‌ها را نسبت به هنرجوها متعهد می‌کند؛ اما آموزشگاه‌های بدون مجوز بدون هیچ تعهدی فقط از هنرجو مبلغی دریافت می‌کنند و کلاس‌هایی برگزار کرده و در نهایت این کلاس‌ها هیچ فایده‌ای برای هنرجوها ندارند.

امینی خاطرنشان کرد: هنرجوها با علاقه و اشتیاق به کلاس‌های آموزشی می‌روند و اگر آموزش خوبی صورت نگیرد، انگیزه و شوق آن‌ها برای ادامه کار از بین می‌رود و اینچنین، استعدادهای زیادی ممکن است نابود شود و اعتماد عموم مردم نسبت به کلاس‌های آموزشی به نوعی خدشه‌دار می‌شود.

وی افزود: نظارت بر آموزشگاه‌های سینمایی توسط وزارت ارشاد اتفاق مثبتی است و امیدوارم این نظارت به شکل دقیق و درستی صورت بگیرد. برای افرادی که جهت یادگیری دروس سینمایی به این آموزشگاه‌ها مراجعه می‌کنند باید اتفاقات مثبتی رخ دهد و اتفاق مثبت تنها به این معنی نیست که حتماً باید این افراد وارد حرفه سینما شوند. همین که هنرجو پس از اتمام دوره آموزشی‌اش به این نتیجه برسد که آموزش‌های درستی کسب کرده و رضایت داشته باشد به این معنی است که آن اتفاقِ مثبت رخ داده و این در حالی است که متأسفانه نمونه‌های بسیاری می‌توان نام برد که آموزشگاه‌های بسیاری با استفاده از نام چند فرد مطرح هنرجوهایی جذب می‌کنند که این افراد در انتهای کلاس‌هایشان هیچ رضایتی از کلاس‌های آموزشی ندارند و با سرخوردگی مواجه شده و از حضور در این دوره‌ها پشیمان می‌شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «استشهادی برای خدا» تصریح کرد: مهم‌ترین بخش نظارت بر آموزشگاه‌های سینمایی تعهدی است که این آموزشگاه‌ها باید به هنرجوها بدهند و نکته دیگر این است که کیفیت آموزش هم توسط وزارت ارشاد مورد نظارت و بررسی قرار بگیرد. صرفاً حضور هنرجو و استاد و دریافت مجوز نباید پایان کار باشد و امیدوارم وزارت ارشاد بر عملکرد آموزشگاه‌های سینمایی نیز نظارت داشته باشد و خروجی‌ها را مورد بررسی قرار دهد. من نمونه‌های بسیاری را می‌توانم مثال بزنم که آموزشگاه‌ها دارای مجوز هستند اما هیچ خروجی منطقی و قابل دفاعی از این آموزشگاه‌ها شاهد نیستیم.

امینی درباره شکل نظارت وزارت ارشاد بر آموزشگاه‌های سینمایی گفت: به نظر من وزارت ارشاد با بررسی پایان دوره‌هایی که آموزشگاه‌ها داشته‌اند می‌توانند به یک جمع‌بندی نسبی درباره عملکرد این آموزشگاه‌ها برسند. این بررسی حتی از طریق یک نظرسنجی با هنرجویان نیز می‌تواند صورت بگیرد و حداقل در نهایت یک امتیازدهی از سوی وزارت ارشاد می‌تواند انجام شود. اگر این نظارت وجود نداشته باشد برخی آموزشگاه‌ها تنها به دریافت یک مبلغ از هنرجو توجه دارند و آموزش‌ها غیر از حضور یک استاد صاحب‌نام هیچ فایده‌ای برای هنرجو ندارند. نگرانی من برای آن افرادی است که با عشق و علاقه به کلاس‌ها مراجعه می‌کنند و این عشق و علاقه نباید دچار سرخوردگی شود.

این کارگردان درباره تعداد بالای آموزشگاه‌های سینمایی گفت: قطعاً باید تعداد آموزشگاه‌ها نیز کنترل شود و مجوزها باید با سخت‌گیری و معدود داده شود. هنرجوها هم باید پیش از ثبت‌نام مطمئن شوند که آموزشگاه مربوطه مجوز دارد و از طرفی درباره اساتید نیز تحقیق و پژوهش کافی باید صورت بگیرد و افراد متقاضی بهتر است به این اطمینان برسند که اساتید توانایی تدریس صحیح دارند. قطعاً بخشی از این اتفاق به هنرجوها مربوط می‌شود که به درستی تحقیق کنند و با بی‌توجهی منجر به بقای آموزشگاه‌های ناکارآمد نشوند. انگیزه و علاقه افراد به هنر در بسیاری مواقع آنقدر زیاد است که از هر راهی برای ورود به این عرصه استفاده می‌کنند و این بی‌توجهی متأسفانه در بسیاری مواقع مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد و در نهایت سرخوردگی به همراه دارد.

وی افزود: ساماندهی لازم از سوی وزارت ارشاد می‌تواند این حسن را داشته باشد که افراد دلسوز که در تلاش هستند تا آموزش‌ها به بهترین شکل صورت بگیرد در کنار برخی آموزشگاه‌ها که قدرت تبلیغ بالایی دارند و در نهایت هیچ نفعی برای هنرجو ندارند، نادیده گرفته نشوند. فعالیت بدون مجوز برخی مراکز قطعاً اجحاف در حق آموزشگاه‌هایی است که برای دریافت مجوز استانداردهای لازم را فراهم کرده‌اند. متأسفانه طبق شنیده‌هایم، می‌دانم که برخی افراد اقدام به جذب چند هنرجو کرده و در یک آپارتمان کلاس‌های آموزشی را برپا می‌کنند و بدون در نظر گرفتن هیچ اصول و چارچوبی اقدام به تدریس کرده و این روند را مدام ادامه می‌دهند.

امینی درباره این موضوع که برخی افراد با هزینه‌های بالا به دنیای سینما ورود می‌کنند، گفت: این وضعیت شاید زمانی که تله‌فیلم‌های زیادی ساخته می‌شد، به روندی معمول تبدیل شده بود. من منکر وجود این پدیده در سینمای ایران نمی‌شوم و سال‌ها پیش با آن برخورد داشته‌ام. حتی برخی بازیگران مطرح با اسپانسر خودشان همکاری وارد یک پروژه می‌شوند اما اینکه فردی بتواند مبلغی پول به صاحب اثر پرداخت کند تا امکان ورود به عرصه بازیگری را داشته باشد، در شرایط امروز سینمای ایران بسیار بعید می‌دانم؛ وقتی یک پروژه سینمایی ۱۰میلیارد تومان هزینه دارد بعید می‌دانم تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذاری حاضر شود با مبلغی مثلاً 400 میلیون تومان نقش مهمی به یک نابازیگر بدهد و کل سرمایه را در ریسک قرار دهد. به نظر من در شرایط حاضر نمی‌توان پذیرفت که کسی با پول بتواند بازیگر شود.

وی افزود: پیشنهاد من برای علاقه‌مندان به بازیگری این است که کارشان را از تئاتر شروع کنند، کلاس‌های معتبر بروند و بی‌جهت برای راه‌های نادرستی که به عنوان راه‌های میانبر استفاده می‌شود، هزینه نکنند. ما نمونه‌های موفق بسیاری را مثل محسن تنابنده، امیر جدیدی،‌ هوتن شکیبا،‌ نوید محمدزاده، بهرام افشاری و... می‌توانیم مثال بزنیم که طی این سال‌ها به ستاره‌های سینما تبدیل شده‌اند و آغاز کارشان هم از تئاتر بوده؛‌ اما شاید در این بین نمونه‌هایی هم وجود داشته باشد که با حضور در یک کلاس آموزشی یا ایفای یک نقش توانسته‌اند به بازیگری موفق تبدیل شوند اما آن‌ها استثنا بوده‌اند و آنچه که قاعده موفقیت در این کار به حساب می‌آید همین مسیر است. متأسفانه علاقه‌مندان به بازیگری تنها موفقیت افراد را می‌بینند و خبر ندارند که همین افراد موفق چه مسیر سختی را پشت سر گذاشته‌اند تا به موفقیت امروز رسیده‌اند.

امینی در پایان تأکید کرد: هنرجویان باید بدانند که سینما،‌ حرفه‌ای است که باید برای ورود و حضور در آن تلاش بسیاری به کار برد. این تصور که با گذراندن چند جلسه کلاس همه چیز برای موفقیت مهیا می‌شود،‌ تصور کاملاً‌ اشتباهی است و باعث می‌شود که هنرجویان در همان ابتدای راه با دیدن شرایط متضاد تصوراتشان سرخورده و افسرده شوند. من همیشه این مسائل را به هنرجویانم تأکید می‌کنم و دیگر افراد هم باید به هنرجویانشان چنین مسائلی را گوشزد کنند. من از همکارانم می‌خواهم که به هنرجویانمان تعهد داشته باشیم، آن‌ها با عشق و علاقه سعی دارند وارد این حرفه شوند و ما اگر استعداد و توانایی در آن‌ها می‌بینیم بهتر است در راه موفقیت به آن‌ها کمک کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز