در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
بودجه ۲۰ میلیاردی برای معرفی جاذبههای ایران در جام جهانی قطر/ حل مشکلات صدر ویزا و افزایش پروازهای ایران و قطر
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری با اشاره به برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، از بودجه ۲۰ میلیاردی برای معرفی جاذبههای ایران در جام جهانی قطر و حل مشکلات صدر ویزا و افزایش پروازهای ایران و قطر به منظور جذب تماشاچیان بازیهای جام جهانی خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها با مشخص شدن همگروههای ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، تب جام جهانی بیشتر شده. تیم ملی فوتبال ایران در رقابتهای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با تیمهای انگلیس، آمریکا و برنده پلیآف اروپا همگروه شد. ایران در نخستین بازی خود، در روز ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) با انگلیس بازی میکند. دومین بازی ایران در روز ۲۵ نوامبر (۴ آذر) با برنده پلیآف اروپا برگزار خواهد شد و سومین بازی نیز در ۲۹ نوامبر (۸ آذر) در برابر آمریکا خواهد بود.
قبل از مشخص شدن همگروههای تیم ملی ایران در جام جهانی قطر، علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری) مطرح کرده بود: برگزاری رویداد جامجهانی در همسایگی ایران فرصتی مطلوب برای بهرهمندی از این مهم است. تمرکز و برنامهریزی پیرامون این موضوع میتواند دستاوردهای قابلتوجهی برای بخشهای مختلف به ویژه فعالان حوزه گردشگری کشور داشته باشد. ایران میتواند در جذب تماشاگران جام جهانی اقدام کند. ارائه بستههای سفر متشکل از محصولات متمایز همانند اقدامات ماجراجویانه، ورزشهای زمستانی، جاذبههای طبیعی و فرهنگی کشور میتواند سبب جذب تماشاگران و عامل ورود گردشگرانی شود که در ایام برگزاری جام جهانی به کشور قطر سفر خواهند کرد.
البته مسئولان گردشگری قبل از برگزاری اکسپو دبی نیز چنین وعدههایی داده بودند که در نهایت به دلایل مختلف از جمله تامین نشدن به موقع بودجه، به مرحله ظهور نرسید و بینتیجه باقی ماند.
لیلا اژدری (مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) با اشاره به آنکه از سال ۱۳۹۹ برنامهریزیها و جلسات لازم برای حضور در جام جهانی قطر درحال برگزاری است، گفت: با نهادها و دستگاههای تاثیرگذار، جلسات متعدد برگزار کردیم. بعد از اکسپوی دبی، جام جهانی قطر بهترین فرصت برای معرفی ایران است. با برنامه کمپین تبلیغاتی وارد موضوع شدیم تا در عین معرفی جاذبههای ایران، بتوانیم در بازه زمانی دو ماهه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲، گردشگر جذب کنیم.
او ادامه داد: کارهای انجام شده تا حدودی نتیجه داده است و ستاد مرکزی حضور در جام جهانی قطر در دفتر معاون اول رییس جمهور تشکیل شده است. جام جهانی قطر چند موضوع برای ایران به همراه دارد. نخست حضور تیم ملی ایران در این جام جهانی است که به فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش ارتباط دارد. بحث دوم، اعزام تماشاگران است که مستلزم تشکیل کارگروه مشترک بین وزارت گردشگری، وزارت ورزش، وزارت امور خارجه و فدراسیون فوتبال است تا با توجه به تجربیات جام جهانی برزیل و جام جهانی روسیه، بتوانیم بهترین تمهیدات را برای اعزام تماشاچیان بیاندیشیم. بحث سوم، حضور کالاها و صادرات کالاهای ایرانی و صنایع دستی است که توسط سازمان توسعه تجارت محقق میشود. بحث بعدی، کمپین تبلیغاتی ایران است که اگر بودجههای لازم برای آن به موقع بدستمان برسد، شاهد تبلیغات گسترده از جاذبههای گردشگری ایران در فضاهایی خواهد بود که امکان تبلیغ در آن وجود دارد.
اژدری یادآور شد: از آنجا که فیفا اختیار ورزشگاهها و زمینهای بازی را برای انجام هر نوع تبلیغات در اختیار دارد و اسپانسرها نیز از قبل مشخص شدهاند، از این رو امکان معرفی و تبلیغ جاذبههای گردشگری ایران در بخش محیطی زمینهای بازی وجود ندارد اما در فم زونها و مراکز تجاری، ایرلاینها و… امکان تبلیغ وجود دارد. اگر بودجه و پولهای پیشبینی شده به موقع به دست ما برسد خواهیم توانست برنامه تبلیغاتیاما را اجرایی کنیم. برای این مهم درحدود ۲۰ میلیارد بودجه در نظر گرفتهایم.
او تاکید کرد: احتمال دارد اعزام راهنمایان گردشگری را همانطور که در اکسپو دبی شاهد بودیم، برای جام جهانی قطر ۲۰۲۲ نیز داشته باشیم اما از آنجا که هنوز نمیدانیم چه فضاهایی در اختیار داریم، این تصمیمات در حد احتمالات است.
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری درپاسخ به این سئوال که معاونت گردشگری چه برنامهریزی برای جذب آن دسته از تماشاچیان جام جهانی که در فاصله زمانی برگزاری بازی تیمهای محبوبشان درصدد سفر و گشت و گذار و دیدن جاذبههای گردشگری مناطق نزدیک به قطر برخواهند آمد و ایران نیز میتواند یکی از این مقاصد برای این گردشگران باشد، دارد، گفت: جذب گردشگر و تماشاچیان این بازیها در ستاد مربوطه مطرح شده است. در این میان شرکتها و تورآوران ایرانی با دو مشکل عمده روبه رو بودند که یکی از آنها صدور ویزا و دیگری فعال شدن خطوط پروازی بیشتر بود. سعی کردیم این دو مشکل را با افزایش تعداد پروازهای ایران و قطر که احتمالا به ۷۲ پرواز در هفته خواهد رسید، حل کنیم. همچنین موفق شدیم بحث ویزای رایگان، ویزای با تخفیف و حتا لغو دو ماهه ویزا را با مسئولان وزارت امور خارجه مطرح کنیم. اگر قوانین بودجه اجازه دهد، این اتفاق خواهد افتاد و مشوقی خواهد شد که تماشاچیان بازیهای فوتبال جام جهانی قطر، از ایران هم بازدید کنند ضمن آنکه بازدید از مناطق آزاد کشورمان، ویزا لازم ندارد. مناطق آزاد کیش و قشم میتوانند مقاصد تماشاچیان جام جهانی قطر باشند.