خبرگزاری کار ایران

«فرهاد کُش» تازه‌ترین تابلو موزیکال «تار و تاریخ»+فیلم

«فرهاد کُش» تازه‌ترین تابلو موزیکال «تار و تاریخ»+فیلم
کد خبر : ۱۲۱۴۴۴۲

پروژه «تار و تاریخ» در تازه‌ترین گام خود، تابلو موزیکال «فرهاد کُش» را در حافظیه شیراز اجرا کرد.

به گزارش ایلنا، پروژه «تار و تاریخ» به سرپرستی میدیا فرج‌نژاد طی آخرین فعالیت‌های خود قطعه «فرهاد کُش» را در حافظیه شیراز اجرا کرد. 

آواز این قطعه را محمد ذاکرحسین خوانده، کریم ابراهیمی تنبک و علیرضا نصیری‌فرد هم دف نواخته‌اند. فرج‌نژاد این آهنگ را روی شعری از حافظ و به صورت تابلو موزیکال ساخته است. 

در ادامه یادداشتِ میدیا فرج‌نژاد درباره آهنگ «فرهاد کُش» را می‌خوانید: 

«برای ما ایرانی‌ها حافظ تنها یک شاعر نیست، یک غزل سرای توانای ایرانی نیست؛ حافظ یک محرم راز است، دوستِ خلوت‌هایمان، راهنمای دقایق سردرگمی، وجودی که به او اعتماد داریم. 

برای من، حافظ مثل معلم، پیامبر و گاهی هم نقش پدر بوده و هست. بارها درد دلم را شنیده و زبان حالم بوده، اشتباهاتم را گوشزد کرده و رهنمون‌هایش زندگی‌ام را دگرگون کرده است. 

بارها در کشاکش زندگی اسیر بودم و به یاد آوردم که: 

تو با خدای خودانداز کار و دل خوش دار / که رحم اگر نکند مدعی، خدا بکند

تنها هشت سالم بود وقتی اولین غزلش را روی زانوی مادر حفظ کردم و اولین تصنیفی که ساختم نیز روی غزلی از لسان الغیب بود. تصمیم گرفتم همان نخستین ساخته‌ام، «فرهاد کُش» را از حافظ بزرگ که سال ۱۳۸۱ نوشته بودم و سال ۱۳۸۵ برای بار اول با صدای حسام‌الدین سراج ضبط شده بود، بازنوازی کنم. هنوز همان حسی را دارم که در بیست سالگی‌ام به غزل حافظ داشته‌ام. عاشقانه ستایشش می‌کنم. 

در زمان ضبط، درهای حافظیه باز بود و عاشقان حافظ میزبان‌مان شدند. مردمی که از هشت صبح به دیدارش آمده بودند، به قدری به ما لطف داشتند و همراه ما بودند که دستبوس تک تکشان هستم.»

 

 

گفتنی است میکس و مسترینگ این آهنگ برعهده احمد میرمعصومی بوده است. کارگردان و تدوینگرِ تابلو موزیکال «فرهاد کُش» مرتضی حاج‌محمدی است. 

تابلو موزیکال در پروژه‌های مختلف تعاریف متفاوتی دارد. اما در پروژه‌ی «تار و تاریخ» براساس پدیده‌ای مانند یک بنا، یا تاریخِ یک منطقه در نقطه‌ای مشخص، موسیقی ساخته می‌شود تا روایت‌گرِ آن بنا یا روایتگر بخش مشخصی از تاریخ به زبان موسیقی باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز