خبرگزاری کار ایران

مجید گرجیان:

جوایز جشنواره‌ها نباید مانع تجربه گرایی فیلمسازان شود/ به اتفاقات خوب در سینمای کوتاه امید دارم

جوایز جشنواره‌ها نباید مانع تجربه گرایی فیلمسازان شود/ به اتفاقات خوب در سینمای کوتاه امید دارم
کد خبر : ۱۲۱۲۱۱۷

عضو هیات انتخاب دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) معتقد است این جایزه همواره حائز اهمیت بوده است و هیچ اتفاقی از درجه اهمیت آن کم نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید گرجیان مدیر فیلمبرداری و عضو هیات انتخاب دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) درباره معیارهای انتخاب فیلم‌های راه یافته به این رویداد گفت: برای انتخاب فیلم‌های کوتاهی که قرار است در آکادمی ایسفا نمایش داده شوند، موضوع مهم برای من، عدم ممیزی به شکل مرسوم و رایجی که در بعضی از جشنواره‌های داخلی به ویژه جشنواره فیلم کوتاه تهران انجام می‌شود، بود. فیلم‌های آکادمی را اعضای انجمن فیلم کوتاه (ایسفا) می‌بینند و هیچ نهادی در تایید یا رد انتخاب فیلم‌ها تاثیرگذار نیست و در نتیجه فیلم و موضوع سفارش شده‌ای نیز در این رویداد حضور ندارد. فیلم‌ها بعد از مدتی هم به صورت محدود به نمایش گذاشته می‌شوند. به همین دلیل است که فیلم‌های حاضر در آکادمی ایسفا، بیشتر از هر جشنواره یا رویداد دیگری برای من از اولویت برخوردار بودند.

وی همچنین درباره کیفیت آثاری که انتخاب شدند، توضیح داد: در همه این سال‌ها که جوایز آکادمی ایسفا برگزار می‌شود، هر ساله چند فیلم از میان تعداد زیادی فیلم که چه متقاضی حضور در ایسفا بودند و چه در آکادمی حضور داشتند، از بقیه مهم‌تر بودند که اتفاقاً در جشنواره‌های داخلی و خارجی بسیاری درخشیدند. اگر این چند فیلم را فاکتور بگیریم بقیه فیلم ها از نظر انتخاب کنندگان از سطح کیفی مطلوبی برخوردار بودند که در جشن حضور داشته‌اند، بنابراین سطح کیفی و کمی فیلم‌ها، قصه و شکل روایت و موارد دیگر، از نظر انتخاب کنندگان در اولویت قرار دارد و در این دوره نیز همین گونه بود.

گرجیان در پاسخ به این پرسش که داوری ایسفا همه سلیقه‌ها را در برمی‌گیرد یا خیر، گفت: هیچ جشن یا جشنواره‌ای در جهان نیست که بتواند همه سلیقه‌ها را راضی نگه دارد و همه سازندگان آثار را خشنود کند؛ آکادمی ایسفا هم از این امر مستثنا نیست. اعضای هیات انتخاب ایسفا از بین فیلمسازانی که خود سال‌ها مشغول ساخت فیلم کوتاه بوده‌ و با فیلم کوتاه زندگی کرده‌اند، شکل می‌گیرد و فرآیند انتخاب سپری می‌شود و تعدادی فیلم نیز معرفی خواهد شد و در نهایت برای اعضا آکادمی نمایش داده شده و داوری صورت می‌گیرد. در این میان فیلم‌سازانی نیز از اینکه فیلم‌شان در جشن حضور ندارد، ناراضی هستند و این موضوع فقط برای جشن فیلم کوتاه (ایسفا) اتفاق نمی‌افتد و حتی در جشنواره فیلم فجر نیز شاهد نارضایتی‌هایی از این جنس از سوی فیلمسازان هستیم. در واقع احساس نارضایتی‌ها از عدم حضور آثار و همچنین جایزه نگرفتن فیلمسازان نشات می‌گیرد و این موضوع مهمی است که احتمالا هیچ وقت به نتیجه قطعی نمی‌رسد و جای بحث و گفتگوی بیشتری دارد.

این فیلمبردار باسابقه سینما در مورد جایگاه جایزه آکادمی ایسفا بیان کرد: برای من به شخصه این جشن و جایزه آکادمی «ایسفا» همیشه مهم بوده و هیچ اتفاقی از درجه اهمیت آن کم نکرده است و امیدوارم که هر سال بهتر از قبل برگزار شود.

گرجیان در پایان درباره اینکه چقدر اتفاقات صنفی نظیر جایزه ایسفا می‌تواند در ایجاد دلگرمی و پشتوانه برای فیلم کوتاهی‌ها موثر باشد، گفت: اصولاً تشویق و دیده شدن در هر عرصه‌ای، دلگرمی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که فرد قدم‌هایش را استوارتر بردارد و ادامه‌ مسیر با همه سختی‌ها و کمبودهایش، انگیزه بیشتری برای رسیدن به مقصد داشته باشد اما جایزه‌ها و تشویق‌ها را نباید اینقدر مهم بدانیم که دیگر دنبال تجربه کردن نرویم و احساس کنیم که به کمال رسیدیم، چراکه این موضوع به یک پاشنه آشیل تبدیل می‌شود و ما را از رسیدن به مقصود دور می‌کند. بنابراین معتقدم باید همدیگر را هم تشویق و هم نقد کنیم. من همیشه به اتفاق‌های خیلی خوب برای همه فیلمسازان فیلم کوتاه امید دارم.

دوازدهمین دوره جوایز آکادمی انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) به دبیری مرجان اشرفی زاده بهار ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز