اعتراض انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران به آسیب «حوض روغن»
انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران در واکنش به اجرای پرفورمنس روی حوض روغن یا همان اثر «ماده و فکر» ساخته هنرمند ژاپنی در افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج» واکنش نشان داد.
به گزارش ایلنا، انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران، با انتشار بیانیهای نسبت به خدشه وارد کردن به حوض روغن اثر نوریکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی اعتراض کرد و حفاظت از آثار که جز سرمایههای ملی به شمار میروند را کمترین کاری دانست که مدیران موزه ملزم به رعایت آن هستند.
انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران؛ این بیانیه به شرح زیر است؛
«مجسمه ماده وفکر (حوض روغن) اثر نوریوکی هاراگوچی مجسمه ساز ژاپنی سال ۱۹۷۶ مقارن با افتتاح موزه هنرهای معاصر تهران؛ در محل موزه به صورت دائمی نصب شده است، این اثر مهر ماه ۱۳۹۶ با حضور هنرمند بازسازی و مرمت شد. اکنون بعد از گذشت چهار سال و در فقدان هنرمند (در گذشت ۱۳۹۹)، این اثر طی برنامه پنج گنج، بزرگداشت حکیم نظامی، روز شنبه ۲۱ اسفند با اجرای پرفورمنس «پرنده ماهی»، دچار آسیب گردیده و به حریم اثر تجاوز شده است.
انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران با ابراز تاسف شدید از این اتفاق غیر مسولانه، موضع خود را به شرح ذیل اعلام میدارد.
یک. هر چند در بیانیه و توضیحات موزه به اجرای آثار تعاملی با آثار هنری اشاره شده، اما تعرض به حریم و خدشه به اصل اثر به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و مسئولیت سهلانگاری در برنامهریزی و انتخاب اثر با مسئولین برگزاری است.
دو. گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، جزو سرمایه ملی است؛ حفاظت از آثار و رعایت اصول حرفهای حفاظت؛ کمترین کاری است که مدیران موزه ملزم به رعایت آن هستند.
سه. انتخاب موزه هنرهای معاصر تهران و اجرای آثار تعاملی در محل موزه با گنجینه منحصر بفرد آن، نیاز به پروسه مطالعاتی و تحقیقاتی و حساسیتهای حرفهای دارد.
لذا انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران قویا از مسولین موزه و عوامل برگزاری رویداد درخواست دارد جهت روشن شدن موضوع و تنویر افکار عمومی، مستندات پروسه مطالعاتی اجرای اثر و پیشبینیهای صورت گرفته از طرف موزه را ارایه فرمایند.»