خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری فیلم «بی‌رویا» مطرح شد:

برای پروانه نمایش و حضور در جشنواره کپشن انتهایی به فیلم تحمیل شد/ هومن سیدی: خودم را تهیه‌کننده نمی‌دانم

برای پروانه نمایش و حضور در جشنواره کپشن انتهایی به فیلم تحمیل شد/ هومن سیدی: خودم را تهیه‌کننده نمی‌دانم
کد خبر : ۱۱۹۳۵۰۴

طناز طباطبایی در نشست خبری فیلم «بی‌رویا» گفت: کپشن انتهایی در جریان پروانه نمایش به فیلم اضافه شده و دست فیلمساز نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری فیلم سینمایی «بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیر‌دفتری و تهیه‌کنندگی هومن سیدی پس از نمایش این فیلم در سانس اول خانه جشنواره، با حضور عوامل و اصحاب رسانه در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

هومن سیدی در ابتدای این نشست درباره تقش خود به عنوان تهیه‌کننده در این فیلم گفت: سعید سعدی تهیه‌کننده پروژه، سر پروژه‌ای در شهرستان حضور دارد به همین دلیل نتوانست در این نشست حضور داشته باشد.

آرین وزیردفتری با بیان اینکه مشورت‌های زیادی از سیدی در راه ساخت این فیلم گرفته است، گفت: فیلمنامه نوشته شده بود و از ابتدا با آقای سعدی حرف زدیم. بعد از مدتی هومن سیدی نیز به عنوان تهیه کننده در کنار من بود و مشورت‌های بسیاری را هنگام ساخت در اختیار من گذاشت.

هومن سیدی بیان کرد: من خود را تهیه‌کننده نمی‌دانم و فعلاً چنین قصدی ندارم و نمی‌دانم در آینده قرار است چه اتفاقی رخ دهد، اما دوست داشتم کار آرین ساخته شود اما اینکه می‌گوید من کمکش کرده‌ام در نگارش لطف دارد. اما تهیه‌کننده فیلم، آقای سعدی بود. فکر می‌کنم سینما برای هرکسی مفهومی دارد و اگر قرار است نظر من، فیلمساز را به سمت دیگری کشاند تمام آرزوهای فیلمساز تمام می‌شود.

وزیردفتری درباره کپشن پایان فیلم توضیح داد: فیلم از جنسی است که نیاز به توضیح نهایی ندارد اما دوستان در پروانه ساخت پیشنهاداتی دادند و ما سعی کردیم پایان بندی نهایی را با یک متن بسازیم. لازم است این را هم بگویم که این فیلم الهام گرفته شده از فیلم‌های بسیاری است. بچه روز ماری و چند فیلم دیگر از این دسته هستند.

هومن سیدی در ادامه بیان کرد: فکر می‌کنم برای اکران عمومی با وزارت ارشاد حرف بزنیم و پایان دیگری برای فیلم بسازیم چرا که اینگونه به فیلم صدمه وارد می‌شود. برای همکاری در ساخت این فیلم، تلاش می‌کردم که آرین فیلم خود را بسازد، در نهایت تهیه کنندگی این کار را برعهده گیرم تا فیلم به راحتی ساخته شود.

وزیردفتری توضیح داد: سیدی فیلم کوتاه "مثل بچه آدم" را به کارگردانی من دید و پیشنهاد همکاری را به من داده بود و بعد از چند سال با وی همکاری کردم، البته برای ساخت فیلم کاملاً آزاد بودم و در مرحله تدوین هم همین اتفاق افتاد.

برازنده در ادامه نشست درباره فضاسازی فیلم گفت: کاری که ما کردیم بیشتر با روحیه مشارکت وزیردفتری بود که با گفتگو به یک فضای مشترک می‌رسیدیم برخی از فضاها نیز با حسی که داشتیم شکل می‌گرفت.

مهدی سعدی درباره تدوین توضیح داد: آنچه که می‌بینید از زمان نگارش فیلمنامه شکل گرفته شده بود و هنگام تدوین تغییر حداقلی داشتیم. البته ۲ نسخه دیگر نیز آماده کردیم اما این نسخه به آنچه می‌خواستیم نزدیک تر بود.

وزیردفتری گفت: سعی کردم با همکاران خود مشارکت داشتم و معتقدم که کارگردانی با رویا انجام شود. اوایل فیلم فضای کارگردانی کلاسیک‌تر بود اما از جایی به بعد سعی کردیم تغییر فرمت کارگردانی داشته باشد.

طناز طباطبایی با اشاره به اینکه کپشن پایانی فیلم فقط برای گرفتن پروانه نمایش به فیلم اضافه شده است، توضیح داد: درباره کپشن آخر باید بگویم که در نقشی که بازی کردم هیچ شیزوفرنی وجود ندارد و فیلم درباره اسکیزوفرنی هم نبوده بلکه درباره جابه‌جایی هویت است و کپشن در جریان پروانه نمایش به فیلم اضافه شده است و دست فیلمساز نبوده، اما حتماً در فیلم لایه‌های روانشناختی وجود داشت. این نقش برای من بسیار جذاب بود و از دست رفتن هویت هولناک‌ترین اتفاقی است که برای یک فرد رخ می‌دهد. 

طهماسبی نیز بیان کرد: وقتی فیلمنامه را می‌خوانید با شناخت نقش آن را انتخاب می‌کنید. دوست داشتم وزیردفتری فیلم را بسازد حتی اگر یک نقش کوتاه داشته باشم. برای این فیلم بسیار امیدوارم و تاکید می‌کنم افرادی مانتد هومن سیدی که تجربه بیشتری در سینما دارند و دست فیلمسازان دیگر را می‌گیرند تا فیلم بسازند بسیار خوب و مهم است چرا که سینما به فیلمسازان جوان نیاز دارند. 

وزیردفتری تاکید کرد: کلیدواژه من برای فیلم تغییر هویت است. 

شادی کرم رودی ادامه داد: از مرحله طرح در جریان فیلم بودم، نقش نیز جزو نقش‌های پیچیده من بودم و سه نقش را بازی می‌کردم و این بسیار سخت است. 

وزیردفتری توضیح داد: کافمن و پولانسکی کارگردانان محبوب من هستند و آثار آن‌ها برای شکل‌گیری فیلمم بی‌تاثیر نبوده و با دیدن آن تعلیق‌های مختلفی ایجاد می‌شود. حضور در فجر برای من بسیار مهم بود و سعی کردم بهترین نسخه‌ای که می‌شود را آماده کنم. 

وی درباره اکران بین المللی بیان کرد: با یک کمپانی آلمانی به نتیجه رسیده‌ایم و از چند هفته دیگر نمایش آن در جشنواره‌های الف آغاز می‌شود. 

برازنده گفت: ایده ما این بود با هر سکانسی جلو می‌رویم براساس آن دوربین حرکت داشته باشد تا حس لازم را به مخاطب القا کنیم. 

فرانک کلانتر نیز بیان کرد: کاراکتر لیلی در ظاهر خیلی دخیل نیست اما به روند تغییر هویت کمک می‌کند. برای بازی در فیلم و موضوع آن هیجان زده بودم و اگر دوستانی فکر می‌کنند نقش خود را خوب بازی نکرده‌ام متاسفم. 

سیدی در پایان تصریح کرد: برخی از سوال‌ها نظر شخصی است و اگر بتوانیم تفکیک کنیم و بگوییم نظر من است ما هم تکلیفمان مشخص می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز