خبرگزاری کار ایران

محمد ذوالنوری:

بداهه‌نوازی فراتر از «شم» و «استعداد» است/ نوازنده در بداهه‌نوازی نباید درگیر چهارچوب‌های ردیف باشد

بداهه‌نوازی فراتر از «شم» و «استعداد» است/ نوازنده در بداهه‌نوازی نباید درگیر چهارچوب‌های ردیف باشد
کد خبر : ۱۱۸۵۳۶۴

محمد ذوالنوری نوازنده تنبور و سه تار قرار است فردا جمعه یکم بهمن ماه در کارگاهی آموزشی به مقوله بداهه نوازی در موسیقی ایرانی بپردازد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مباحث مهم در موسیقی ایرانی بداهه نوازی است که همواره مورد توجه اهالی موسیقی بوده است. این مبحث کمتر از مقولات دیگر مورد بررسی‌های آکادمیک و علمی قرار گرفته و حال قرار است در این زمینه کارگاهی برگزار شود.

محمد ذوالنوری، نوازنده تنبور و سه تار که موسیقی را از شهر صحنه شروع کرده و با شاگردی نزد حسین علیزاده و حضور در دانشگاه داشته‌های خود را نظم بخشیده، قرار است روز جعمه یکم بهمن ماه در اینباره کارگاهی آموزشی برگزار کند که توسط گروه موسیقی «یارآوا» تدراک دیده شده.

ذوالنوری درباره این کارگاه که با عنوان «چگونگی ایجاد تفکر بداهه‌نوازی و ملودی‌پردازی بر اساس فرم‌های موسیقی در دستگاه‌های ایرانی» در مکتب تهران برگزار می‌شود، گفت: در کارگاه به این موضوع می‌پردازیم که چطور می‌شود با بداهه‌نوازی به صورت تکنیک برخورد کنیم.

او با تاکید بر اینکه بداهه‌نوازی مقوله‌ای فراتر از شم و استعداد است، گفت: ما در موسیقی اساتیدی داریم که آن شم بداهه‌نوازی را ندارند و خیلی وابسته و درگیر چهارچوب‌های ردیف هستند. چنین افرادی آنقدر درگیر این مقوله شده‌اند که اگر بخواهند کاری هم انجام دهند، آن چهارچوب‌ها این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد. این دسته از نوازندگان در هر صورت می‌توانند بداهه‌نوازی کنند، مانند دکترای ادبیاتی که حتی شاعر نیست اما به دلیل بلد بدون تکنیک شعر هم می تواند، بگوید.

ذوالنوری ادامه داد: برای بداهه‌نوازی بهتر، یک سری تکنیک‌ها وجود دارد که در مورد نحوه برخورد با ردیف است، نه آن تکنیک‌هایی که در اختیار داریم. کارگاه هم درباره همین موضوع است.

این استاد موسیقی مقامی و دستگاهی گفت: در کارگاه به نوازندگان گفته می‌شود چطور با جملات در ردیف برخورد کنند.

ذوالنوری توضیحات خود را اینگونه پایان داد: در کارگاه به نوازندگان گفته می‌شود، آنچه را که لازم است، در خودشان پرورش دهند تا به این ترتیب بتوانند به مرور هم بداهه‌نوازی کنند و هم چگونگی ساخت قطعات را یاد بگیرند؛ که شامل تصنیف، چهارمضراب، پیش‌درآمد، ترانه و رنگ است. لازمه انجام چنین کاری تکنیک است و نوازندگان باید از آن‌ها آگاهی داشته باشند.

گفتنی است «یارآوا» علاوه بر برگزاری کارگاه «چگونگی ایجاد تفکر بداهه‌نوازی و ملودی‌پردازی بر اساس فرم‌های موسیقی در دستگاه‌های ایرانی» به برگزاری کارگاه‌های متعددی اقدام نموده که از آن جمله می‌توان به کارگاه مربی‌گری موسیقی کودک با حضور مهران پورمندان و کارگاه موسیقی الکترونیک با حضور یوآخیم هاینتس اشاره کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز