تهیهکننده مسابقه تلویزیونی «کارویا» عنوان کرد؛
سرمایهگذاری مردمی برای اولین بار در برنامه «کارویا» اتفاق افتاد/ ایجاد جذابیت برای یک برنامه اقتصادی چالش ما بود/ علاقه شرکتهای دانشبنیان برای حضور در قسمت دوم
تهیهکننده مسابقه تلویزیونی «کارویا» با بیان اینکه حلقه مفقوده بین ایدههای دانشبنیان و سرمایهگذاری مردمی را هدف گرفتهایم، گفت: این برنامه جنس متفاوتی از برنامههای اقتصادی تلویزیون است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مسابقه تلویزیونی «کارویا» درصدد است با محوریت رقابت در حوزههای دانشبنیان و با شناساندن ایدهها و طرحهایی که به محصول یا خدمات رسیدهاند، علاوه بر حمایت مالی از آنها، فرصت سرمایهگذاری مردمی را فراهم کند. تاکنون هشت قسمت از این مسابقه روی آنتن شبکه یک سیما رفته است. به گفته تهیهکننده برنامه تا امروز بیش از ۱۰ میلیارد سرمایهگذاری مردمی روی طرحهای برتر راه یافته به سکوی تامین مالی این برنامه انجام شده که با توجه به نوپا بودن این نوع سرمایهگذاری در ایران، اتفاق قابل تاملی محسوب میشود. احمد شفیعی، تهیهکننده برنامه «کارویا»، معتقد است که جنس این برنامه به دلیل مشارکت کردم با سایر برنامههای مشابه اقتصادی متفاوت است. در ادامه گفتگویی با این برنامه ساز تلویزیون انجام دادیم که میتوانید بخوانید:
پرداختن به موضوعات دانش بنیان به دلیل نوپا بودن آن اساسا کار دشواری است؛ ایده ساخت «کارویا» از کجا بوجود آمد و فلسفه ساختش چه بود؟
در حوزه اقتصاد و دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان پیش از این مستندسازی کرده بودیم و دغدغه داشتیم که این یافتهها و محصولات فاخری که تولید شده را به نحوی به مردم معرفی کنیم. از طرف دیگر درخواستی از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به استودیو نوبین مطرح شد برای ساخت برنامهای که از طریق آن شرکتهای دانش بنیان به رقابت بپردازند و محصولات تولید شده آنها به مردم معرفی شود، بعد از پژوهش به همراه علی خسروی که در این حوزه دغدغهمند بود و سایر همکاران اتاق فکر استودیو به ساختار رقابتی در بستر ارائهای جذاب وکوتاه آسانسوری رسیدیم، این طرح را به صندوق ارائه دادیم که آنها خیلی استقبال کردند. برای اینکه مشکلات فنی و هماهنگی میان بخشی نداشته باشیم و در حوزه پخش و جریانسازی اتفاقهای خوبی برای برنامه رقم بخورد به سراغ سازمان اوج رفتیم که قرار بر این شد اوج با توان کارشناسی و نظارتی، محصول رسانهای متفاوت و امیدآفرینی در حوزه برنامهسازی اقتصادی ساخته شود، اینگونه شد که برنامه «کارویا» متولد شد.
مسابقههای با مضمون کارآفرینی قبلا در تلویزیون زیاد ساخته شده و مهمترین آن «میدون» است. چه تمهیدی انجام دادید که برنامهای متفاوت را شاهد باشیم؟
برنامه میدون مخاطب عام دارد و در ساخت خودش بسیار موفق بوده و توانسته مخاطبان را در تلویزیون جذب کسب و کارهای نوین و ایدههای جدید کند اما «کارویا» جنس حرفش فنیتر و تخصصیتر است. رقابت استاندارد شرکت کنندگان در قالب ارائه کوتاه و جذاب آسانسوری و نقد فنی داوران مسابقه به نمایندگی از مردم و سرمایهگذاران با سوالات دقیق و بیرحمانه نسبت به محصولات شرکتهای دانش بنیان و بازار آنها جنس برنامه ما را متفاوت کرده است. در حقیقت داوران برنامه وکیل مردم برای مشاوره سرمایهگذاری هستند.
نکته مهمی که کارویا را از برنامه مشابه جدا میکند تعاملی بودن برنامه در جمع سپاری مالی است به گونهای که تامین مالی جمعی در این برنامه اضافه شده است. وقتی مردم با شرکتها و تنوع محصولات آشنا میشوند، مورد داوری قرار میگیرند، داورها به نوعی وکیل مخاطب هستند که مطرح میکنند کدام یکی از کسب و کارها و محصولات پر سود هستند و با اعتمادی که مردم به برنامه و داورها میکنند روی محصولات سرمایهگذاری میکنند. این ساختار بر خلاف خیلی از برنامههای معمول اقتصادی سازمان است که کارشناسان در گفتگو با مجری صرفاً توصیههای نظری و یک طرفهای به مردم میدهند.
تامین مالی جمعی در حوزه تولید محصولی که مورد نیاز کشور است، هم نیازهای صنایع کشور را برطرف میکند و هم از طرفی دیگر سرمایهگذاری مردم روی این محصولات، نیاز سرمایه درگردش این بنگاهها را تامین و بخشی از نقدینگی سیال رو به بخش تولید هدایت میکند. دعوت از مخاطب برای سرمایهگذاری در کسب و کارهایی که برنده «کارویا» میشوند و به سکوهای تامین مالی جمعی راه پیدا میکنند وجه تمایز عمده این برنامه با مابقی برنامههای مشابه است.
برنامه شما هم به نوعی با مردم در ارتباط است و هم از طرفی با شرکتها و افراد فعال در حوزههای دانش بنیان؛ در واقع بخش اول پرداختن به شرکتهای فعال در حوزه نوآوی و دانش بنیان و بخش دوم ارزیابی آنها توسط داوران، مخاطب را مجاب به مشارکت در طرح منتخب سکو مینماید. برای ایجاد موازنه بین این دو بخش متفاوت چه برنامه ریزی داشتید؟
برای اینکه معرفی شرکتهای فعال و فضای سرمایهگذاری برنامه با هم همگن شوند و جذابیت در هر دو ساحت باشد، ارائه آسانسوری را انتخاب کردیم. اساسا افراد این شرکتهای دانش بنیان شخصیتهای علمی هستند و خیلی اهل نمایش و خطابه تلویزیونی نیستند و این چالش اصلی برنامهسازی ما بود. ارائه آسانسوری منطقش ارائه جذاب در کوتاهترین زمان ممکن است، شرکت کنندگان ۶۰ ثانیه زمان دارند که ایده و محصول خودشون را ارائه دهند. این ارائه چالشی است که مبنا دارد، در کسب و کارهای نوین اگر شما بتوانید ایده خودتان را خوب برای مدیر یا سرمایهگذار مطرح کنید موفق خواهید بود. بنابراین ما این ساختار را که در برنامههای خارجی نیز تجربه شده و به لحاظ دانشگاهی هم تدریس میشود، انتخاب کردیم. در برنامه سازی و با دورههای آموزشی مفصلی که برای این شرکتهای منتخب به کمک اساتید در حوزه ارائه و بیان قبل از ضبط اصلی مسابقه برگزار شد، کمک کردیم که ارائه طرح و نوآوری آنها به شکل جذابی انجام شود. این اتفاق خیلی کمک کرد که مخاطب، با ریتم خوب برنامه، ارائه جذابی از شرکتها ببیند و با دیدن این تولیدات امیدوار به آینده و رویشهایی که در صنعت کشور اتفاق افتاده است، میشود.
چه بازخوردی از نظرات مخاطب در چند برنامه گذشته گرفته اید؟
بازخوردها خداروشکر خیلی خوب بوده مخصوصا از جانب کسانی که در زیست بوم فناورانه و کسب کارهای نوین فعال هستند و دانشجوها از برنامه راضی هستند. حتی به ما پیشنهاد دادند که بحثهایی که بین داوران به وجود آمده است به صورت کامل در فضای مجازی و بسترهای آن برای انتشار قرار گیرد تا کسانی که علاقهمند هستند بتوانند این مباحث را کامل مشاهده کنند، حتی علاقه مندان برنامه در مورد ساخت کارویا دو پیشنهاداتی مطرح کردند که در حال بررسی آن هستیم و انشاالله بتوانیم بهترین تصمیم رو بگیریم و مخاطب از برنامه راضی باشد.
در فهرست عوامل کارویا نام سازمان اوج و صندوق نواوری ریاست جمهوری هم دیده میشود. این مشارکتها چگونه شکل گرفت؟
صندوق نوآوری به «استودیو نوبین» به عنوان یک مجموعه برنامه ساز موفق اعتماد کرد و ایدهی معرفی شرکتهای دانش بنیان و تنوع شرکتها و محصولاتشان را به عنوان یک مسابقه تلویزیونی برای ساخت برنامه به ما پیشنهاد دادند. ایده اصلی تولید کارویا با محوریت رقابت بین شرکتهای دانش بنیان شکل گرفت برای اینکه این اثر رسانهای به خوبی تولید و پخش شود از سازمان اوج کمک گرفتیم و به خاطر برخی از ملاحظات مجموعه، تولید و سختی ساختارشکنانهای که برنامه داشت، سازمان اوج خیلی به ساخت برنامه کمک کرد.
مهمترینترین چالش شما و تیم تولید برای ساخت کارویا چه بود؟
مهمترین چالشی که در این برنامه داشتیم راه انداختن جمع سپاری مالی بود که میخواستیم در رسانه ملی مطرح کنیم و برای ما ابهام وجود داشت که مورد استقبال مخاطب قرار میگیرد یا خیر.. اعتماد مردم به شرکتها و محصولات مهمترین چالشی بود که در پیشروی این طرح با آن مواجه بودیم. محصولاتی که مورد نیاز کشورهستند و سرمایهگذاری در این حوزهها میتواند بازده بسیار خوبی برای هر دو طرف داشته باشد.
چه بازخوردی از شرکتهای دانش بنیان و فعال در حوزه فنآوری گرفتید؟
از شرکتهای دانش بنیان خیلی بازخوردهای خوبی گرفتیم، از شرکتهایی که در برنامه حضور داشتند و حتی از شرکتهایی که در برنامه شرکت نکرده بودند. در این مدت تماسهای زیادی با همکاران من در دفتر استودیو نوبین و عوامل برنامه گرفته شد که خواستار حضور در قسمت دوم «کارویا» بودند. همه این دوستان به اطلاعیههای که از طریق سایت، تلویزیون و خبرگزاریها منتشر خواهد شد، ارجاع داده شدهاند. خوشبختانه این برنامه باعث شده تا محصولات فاخری که این شرکتها تولید کردهاند دیده شود و از همه مهمتر برای مردم شناخته شود.
آیا فصلهای بعدی کارویا هم ساخته خواهد شد؟ و ساختار فصلهای بعدی چه تغییری نسبت به فصل اول خواهد داشت؟
بنا داریم فصل بعدی کارویا را حتما بسازیم زیرا برنامه پس از امتداد و ماندگاری اثرگذاری بیشتری خواهد داشت و اصطلاحا به چشم میآید. حتما بعد از اینکه سرمایهگذاری در این شرکتها به نتیجه برسد و مردم طعمش را حس کنند، در فصلهای بعدی موفقتر هم خواهد بود. از سمت شرکتهای دانش بنیان و خود صندوق میل به ادامه برنامه وجود دارد و شرکتها برای حضور در برنامه کارویا از حالااعلام آمادگی کردند. تنها نکتهای که وجود دارد این است که ما بتوانیم یک بازخورد خوبی از سرمایهگذاری در کسب و کارها داشته باشیم. امیدواریم بتوانیم هر چند قسمت یک گزارشی از موفقیت این طرحها و سرمایهای که جمع شده به مخاطبان ارایه بدهیم.