مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی خبر داد:
یک سوم هزینهکرد گردشگران به خوراک اختصاص دارد/ آغاز به کار شبکه ملی کارشناسان گردشگری خوراک در کشور
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: «در راستای دستیابی به هدف توسعه گردشگری خوراک در کشور، کارشناسان تخصصی که از سوی ۳۱ اداره کل استانی معرفی شدهاند؛ به صورت هماهنگ و در قالب شبکهای یکپارچه فعالیت خود را آغاز کردند.»
به گزارش ایلنا، محمد قاسمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی) در نخستین نشست تخصصی کارشناسان گردشگری خوراک که به صورت وبینار با مشارکت استانهای کشور در محل معاونت گردشگری تشکیل شد؛ گفت: «با توجه به اینکه تنوعبخشی به صنعت گردشگری کشور و تولید محصولات متنوع و تمرکز بر گردشگری موضوعی یکی از اصلیترین سیاستهای این حوزه به شمار میآید؛ لذا با توجه به دارا بودن ظرفیت بسیار قابل توجه غذاهای بومی کشور، موضوع توسعه گردشگری خوراک در دستور کار قرار گرفته است.»
وی با بیان اینکه در حال حاضر ساختار اداری در قالب شبکهای گسترده از کارشناسان در سراسر استانهای کشور شکل گرفته است؛ افزود: «در پی تشکیل کارگروه گردشگری خوراک این نشست با هدف تبیین و آگاهسازی کارشناسان استانی با ظرفیتها و ساختار اجرایی این موضوع تشکیل شده است تا در بستر تعامل، همفکری و بررسی نمونههای موفق داخلی و خارجی از جمله «خیابان خوراک» بستر اجرایی قابل اتکایی شکل گیرد. »
قاسمی با بیان اینکه موضوع گردشگری خوراک از دو وجه قابل بررسی است؛ گفت: «نخست آن که با توجه به اعلام رسمی سازمان جهانی گردشگری، ۳۳ درصد یا یک سوم هزینهکرد گردشگران به موضوع خوراک اختصاص مییابد؛ از این رو غذا جزو لاینفک این صنعت شناخته میشود؛ در نتیجه صحبت از این موضوع بحث درباره یکی از زنجیرههای اصلی سفر است.»
وی ادامه داد: «در وجه بعدی هدف از سفر میتواند تجربه اغذیه و اشربه مقاصد مورد بازدید و جوامع میزبان باشد؛ از این رو اقدامات کلان از جمله تعریف بستههای سفر و تورهای گردشگری با محوریت و انگیزه تجربه غذاهای بومی و نیز استفاده از خوراک محلی استانها در منوی مراکز پذیرایی و رستورانها، از جمله اقدامات زیربنایی مورد نظر در مسیر توسعه گردشگری خوراک به شمار میآید.»
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی تاکید کرد: «تمرکز بر این دو رویکرد سبب شکلگیری بستر مساعد توسعه گردشگری کشور خواهد شد؛ تا ضمن ایجاد و توسعه مقاصد ملی تخصصی گردشگری خوراک و جذب گردشگران، دستاوردهای گسترده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطح کشور شکل گیرد.»
درآمد ۲۰۰ میلیارد دلاری جهان از گردشگری خوراک
همچنین در این نشست حسین جبلعاملی (فعال و متخصص گردشگری خوراک) نیز ضمن تبیین مفاهیم علمی این موضوع به کارشناسان استانی گفت: «گاهی برخی از شهرها و شهرستانهای کشور به تنهایی مقصد سفر نیستند و گردشگران تنها از آنها عبور میکنند؛ اما وقتی پیوست گردشگری خوراک را به این نوع مقاصد افزوده میشود و با ارائه غذایی متمایز میتوانند سبب تغییر جهت مسیر گردشگران شوند در واقع به نوعی همانند مقاصد عبوری ایفای نقش میکنند و میتوانند در درآمدزایی جامعه محلی و رونق گردشگری منطقه خود بسیار موثر عمل کنند.»
وی با بیان اینکه برای گردشگری غذا در دنیا بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد ثبت شده است؛ افزود: «غذا در تمام انگیزههای گردشگری مشترک است و گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری است که میتواند نقش مهمی در جذب گردشگران داشته باشد. این نوع گردشگری به آداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط است و برای بازدیدکنندگانی که از سایر کشورهای جهان با فرهنگی متفاوت به این کشورها قدم میگذارند و آماده تجربه فرهنگ و رسوم و غذاهای آنان هستند، بسیار جذابیت دارد.»
جبل عاملی در بخش دیگری از گفتههای خود ویژگیهای گردشگری خوراک را برشمرد و تاکید کرد: «گردشگری خوراک میتواند جز مستقلی به شمار آید، محرک سفر باشد، بینهایت رشد کند، دلیل بازگشت گردشگران باشد و همچنین با خدمات دیگر تلفیق شود؛ از این رو میتواند دستاوردهای اقتصادی وسیعی در قالب درآمدزایی مستقیم و جنبی داشته باشد و یکی از بسترهای مطمئن توسعه گردشگری کشورها شناخته شود.»
همچنین در این ادامه نشست جهت آشناسازی شبکه کارشناسان با موضوع خیابان خوراک خانم نژادی( نماینده شرکت مهندسین مشاور و مجری پروژه خیابان غذا در شهر شیراز) به بیان ویژگیهای پروژه، فرآیند طراحی و اجرا، مسائل و چالشهای مربوطه و اهمیت اجرای این گونه برنامهها در راستای توسعه گردشگری خوراک پرداخت.