خبرگزاری کار ایران

ایلنا پیگیری کرد؛

تاریخ برگزاری انتخابات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی مشخص نیست/ پرداخت حق عضویت لازمه حضور در انتخابات است/ اعضایی که حق عضویتشان دیر پرداخت شده حق رای ندارند

تاریخ برگزاری انتخابات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی مشخص نیست/ پرداخت حق عضویت لازمه حضور در انتخابات است/ اعضایی که حق عضویتشان دیر پرداخت شده حق رای ندارند
کد خبر : ۱۱۵۴۷۲۱

درحالی که عده‌ای از اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به دلیل‌ عدم پرداخت حق عضویت اجازه شرکت در انتخابات این صنف را ندارند، برخی از بررسی بازگشت اعضایی که حق عضویت می‌دهند قبل از برگزاری انتخابات خبر می‌دهند و برخی نیز این امر را بوجود آورنده شائبه خرید و فروش رای می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها تنور اخبار انتخابات یکی از پرتعدادترین تشکل‌های صنفی بخش گردشگری که همان انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی است، گرم است. درحالی که زمان برگزاری انتخابات این صنف ۱۵ آبان ماه تعیین شده بود اما به تعویق افتاد.

از یک سو شاهد اعتراض جمعی از مدیران آژانس‌های هواپیمائی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودیم که به دلایلی از جمله خلع عضویت بیش از نیمی از اعضای انجمن به دلیل‌عدم پرداخت حق عضویت خواستار تعویق برگزاری انتخابات انجمن دفاترخدمات مسافرتی و جهانگردی ایران بودند که قرار بود به صورت مجازی برگزار شود.

از دیگر سو، حرمت‌الله رفیعی (رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی) طی نامه‌ای از انصراف شرکت برگزارکننده خدمات غیر حضوری مجامع (مجازی) خبر داد که به موجب آن برگزاری به تعویق افتاده است.

رفیعی در این خصوص به ایلنا گفت: چندی پیش شاهد اعتراض تعدادی از افراد به وزارت کار بودیم که اعتراض آن‌ها ناشی از به خطر افتادن منافعشان بود. از این رو وزارت کار با توجه به موضوعات مطرح شده، طی نامه‌ای خواستار به تعویق افتادن انتخابات شد.

گفته می‌شود روزی که رفیعی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی را تحویل گرفت، این انجمن حدود ۹۳۰ عضو داشت که سال بعد این تعداد به حدود ۱۱۳۰ عضو رسید. این درحالی است که اکنون در آستانه انتخابات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی تعداد اعضای این انجمن به حدود ۲۷۱ نفر رسیده است. خلع عضویت بیش از ۸۵۰ عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی شائبه‌هایی درخصوص وجود نشانه‌هایی از مهندسی انتخابات ایجاد کرده است.

رفیعی با اشاره به ماده ۱۱ اساسنامه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: در این ماده صراحتا عنوان شده چنانچه هریک ار اعضا، در مدت ۳ ماه دوم سال (شهریور ماه) بدون عذر موجه از پرداخت حق عضویت خودداری نماید، از سوی خزانه‌دار کتبا به آن‌ها اخطار داده می‌شود و درصورتی که حداکثر ۳ ماه بعد از اخطار، عضو درصدد پرداخت حق عضویت برنیاید، از عضویت در انجمن اخراج و قبول مجدد عضویت آن‌ها مستلزم دریافت مفاسا حساب گذشته و تصویب هیات مدیره می‌باشد.

هیات مدیره تصمیم گرفت که هر شخصی که حق عضویت نداده است (چه مخالف چه موافق) عضویتش خلع شود و گزینشی هم عمل نکردیم

او ادامه داد: اگر می‌آمدیم از میان اعضایی که حق عضویت نداده‌اند آن‌هایی که منتقد هستند را حذف می‌کردیم و به آن‌هایی که موافق ما هستند حق عضویت می‌دادیم عنوان می‌شد که گزینشی عمل کرده‌ایم و برای انتخابات مهندسی کردیم. از این رو هیات مدیره تصمیم گرفت که هر شخصی که حق عضویت نداده است (چه مخالف چه موافق) عضویتش خلع شود و گزینشی هم عمل نکردیم. ضمن آنکه موضوع‌ عدم پرداخت حق عضویت به سال‌های ۹۷.۹۸ و ۹۹ بازمی‌گردد و چند سال را دربرمی‌گیرد.

رفیعی در پاسخ به این سوال که منتقدان عنوان می‌کنند در این سال‌ها با وجود شیوع کرونا، دفاتر خدمات مسافرتی با چالش‌های زیادی روبه رو شده‌بودند از این رو پرداخت حق عضویت برایشان امکان نداشت از این رو بهتر است بخشودگی اخذ شود، عنوان کرد: انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی یک واحد صنفی مستقل است و ردیف بودجه سازمانی از دولت ندارد و هزینه‌ها را با دریافت حق عضویت از اعضا تامین می‌کند، اگر اعضا حق عضویت ندهند چگونه می‌توانیم این انجمن را اداره کنیم و حقوق پرسنل و کارمندان را بدهیم؟ دفاتر خدمات مسافرتی بنگاه اقتصادی هستند و پرداخت سالانه ۸۰۰ هزار تومان به عنوان حق عضویت برای آن‌ها مبلغ زیادی نیست. حتا در اخطارها عنوان شد که ۳ ماه وقت دارند که حق عضویت پرداخت کنند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی یادآور شد: تمام این موارد با وزارت کار در میان گذاشته شده و آن‌ها در جریان امور هستند. قبول مجدد عضویت دفاتر منوط به پرداخت حق عضویت است و اخراجی صورت نگرفته است.

او در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی و با توجه به انتقادات موجود، اگر هریک از اعضا حق عضویت خود را پرداخت کند، اجازه حضور در انتخابات را خواهد داشت، گفت: چند سال پیش چنین اتفاقی در آستانه انتخابات انجمن صنفی تهران رخ داد و شاهد خرید و فروش رای بودیم. اگر بخواهیم در این مقطع زمانی این کار را انجام دهیم، این شائبه ایجاد خواهد شد که خرید و فروش رای انجام شده است. برای آنکه مورد اتهام چنین مواردی قرار نگیریم، ترجیح‌مان آن است که چنین اتفاقی نیفتد و افرادی که در این مقطع حق عضویت خود را پرداخت می‌کنند اجازه حضور در انتخابات را ندارند. درحال حاضر حدود ۲۷۳ نفر عضو رسمی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی هستند و حق حضور در انتخابات را خواهند داشت. این درحالی است که در انتخابات سال‌های گذشته شاهد حضور کمتر از ۷۰ عضو در انتخابات بودیم.

تمام این موارد با وزارت کار در میان گذاشته شده و آن‌ها در جریان امور هستند. قبول مجدد عضویت دفاتر منوط به پرداخت حق عضویت است و اخراجی صورت نگرفته است

با این وجود علی حسین رعیتی فرد (معاون روابط کار و جبران خدمت وزارت کار) از بررسی‌های لازم برای این مهم خبر داد و گفت: بر اساس موضوعات مطرح شده از سوی دفاتر خدمات مسافرتی، این موضوع در دست بررسی است که ببینیم آیا بر اساس اساس نامه این انجمن صنفی، امکان بازگشت اعضا بعد از پرداخت حق عضویت آن هم قبل از برگزاری انتخابات وجود دارد یا خیر. این امر زمان‌بر خواهد بود از این رو هنوز نمی‌توانیم تاریخ مشخصی را برای برگزاری انتخابات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی تعیین و اعلام کنیم. با این وجود این امر در دست بررسی است.

تمام این مسائل درحالی مطرح می‌شود که به عقیده رفیعی از میان ۵ هزار دفتر خدمات مسافرتی که مسئولان از وجود آن‌ها حکایت می‌کنند و عنوان می‌شود که مجوز فعالیت دارند، کمتر از ۲ هزار دفتر خدمات مسافرتی فعال هستند و در میان آن‌ها نیز بسیاری از دفاتر دیگر وجود خارجی ندارند.

درعین حال، منتقدین مطرح می‌کنند که براساس اساسنامه هیات مدیره انجمن ایران یکسال‌ونیم پیش خلع صلاحیت شده است این درحالی است که مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت کار سال گذشته طی نامه‌ای درخصوص آخرین وضعیت و شرایط از سرگیری برگزاری مجامع عمومی تشکل‌ها کارگری و کارفرمایی عنوان کرده بود: اعتبار فعالیت تشکل‌هایی که از زمان شیوع ویروس کرونا فاقد اعتبار شده‌اند، تا ۲۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ تمدید می‌شود.

در این میان به گفته رفیعی، از سوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بارها نامه‌های متعددی به وزارت کار زده شد تا بتوانیم انتخابات را برگزار کنیم حتا آگهی روزنامه رسمی نیز منتشر شد، با این وجود وزارت کار اجازه برگزاری انتخابات را نداد. درحال حاضر نیز هنوز تاریخی برای برگزاری انتخابات مجمع انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی از سوی وزارت کار اعلام نشده است.

با وجود پیگیری‌های خبرنگار ایلنا درخصوص دریافت پاسخ از مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت کار اما این بخش به هیچ وجه پاسخگوی سوالات مطرح شده نبود و مسئولان آن معتقدند که چنین مسائلی به رسانه ارتباطی ندارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز