معاون گردشگری:
نگاه ما به گردشگری پزشکی صرفا اقتصادی نیست/ سیاست اصلی وزارتخانه حمایت از کسب و کارهای رسمی گردشگری سلامت است
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی گفت: «اشتراکات فرهنگی، به عنوان یک عامل مهم میتواند گردشگری تندرستی کشورهای اسلامی را توسعه دهد. بسیاری از محصولات گردشگرییا مبتنی بر فرهنگ یا داراییهای طبیعی است که باید مانند همه جهان با همکاری وزارت بهداشت این داراییها و جاذبهها را به محصولات تندرستی تبدیل و این حوزه تقویت شود زیرا تقاضای بازار به این سمت است.»
به گزارش ایلنا، علیاصغر شالبافیان (معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی) در پنجمین کنگره بینالمللی سلامت کشورهای اسلامی که در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد؛ اظهار داشت: «نگاه ما به گردشگری پزشکی صرفا اقتصادی نیست، بلکه ابزار و فرصت برای تبیین دستاوردها و ظرفیت جمهوری اسلامی در حوزه پزشکیبه شمار میآید. فرصتهایی که از ۴۳ سال پیش به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران شکل است زیرا ما قبل از انقلاب در حوزه پزشکی بسیار وابسته بودیم.»
وی با بیان اینکه بیماری کرونا نتوانست تقاضا و ورود گردشگران پزشکی را منقطع کند؛ یادآور شد: «بحران حاصل، ورود این شاخه از گردشگران را متوقف نکرد و در طول این دورانعدم صدور روادید ما صرفا شاهد صدور روادید گردشگران پزشکی بودیم.»
شالبافیان یادآور شد: «بسیاری از ساز و کارهای گردشگری پزشکی جهانی این حوزه کسبوکار خصوصی با دولت یاB۲G است؛ افزود: «این کنگره و همکاریهای منطقهای فرصت برای جذب گردشگر به صورت انبوه است و فرصت استفاده از ساز و کارهای B۲B و B۲G را فراهم میکند.»
معاون گردشگری افزود: «کسب موافقت، استقرار و اجرایی کردن اعتبار بخشیهای بینالمللی معمولا بسیار دشوار است. توسعه مناسبات حوزه گردشگری پزشکی میتواند اعتبار بخشیهای درون کشورهای اسلامی را تسهیل کند.»
اوادامه داد: «توسعه اعتباربخشیهای مبتنی بر اشتراکات درون کشورها اگر محقق شود؛ میتوانیم در مورد صدور اعتباربخشی و انتقال بیمهنامهها هم گفتگو کنیم.»
معاون گردشگری کشور گفت: «سازوکارهای جذب بیمار در جهان و حجم عمده گردشگرانی که میفرستند مبتنی بر اعتباربخشی بیمهنامهها است. این کنگره میتواند یک آغاز بر دایره همکاریها فراتر از آن چه موجود است را فراهم کند.»
شالبافیان گفت: «تشکیل اتحادهای استراتژیک میان کسب و کارهای کشورهای اسلامی و پیوند میان آنها و همکاریها را به تعاملات بلندمدت تبدیل میکند و فواید بسیاری در سایر حوزههای فرهنگی علمی و اقتصادی دارد.»
او با بیان اینکه گردشگری سلامت به دو حوزه گردشگری پزشکی و گردشگری تندرستی تقسیم میشود؛ گفت: «برای توسعه این بخش، باید همکاریهای گردشگری تندرستی کشورهای اسلامی توسعه یابد. حجم بازار گردشگری تندرستی بسیار فراتر و بزرگتر از گردشگری پزشکی است و به سرعت هم در حال رشد است؛ زیرا گرایش به حفظ سلامت و تندرستی بازدارندگی و پیشگیری مهم است که بخشی از درآمد خانواده را هم به خود اختصاص داده و صرفا به بیماری و بازار پزشکی مربوط نمیشود.»
معاون گردشگری بیان کرد: «گردشگری تندرستی امکان هم پیوندی با سایر بخشهای گردشگری پزشکی را دارد اما در گردشگری پزشکی این تلفیق توصیه نمیشود. اکنون در جهان مراکز درمان و سلامت جای خود را در مراکز اقامتی و هتلها هم باز کردهاند که نشاندهنده سمت و سوی بازار است.»
شالبافیان حمایت از کسب و کارهای رسمی گردشگری سلامت را سیاست اصلی وزارتخانه دانست و گفت: «اختلاف رویکرد میان دستگاهها و وزارتخانههای مرتبط میتواند مانع فعالیت کسب و کارهای حوزه گردشگری سلامت شود. برای تقویت آنها را به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی باید معرفی کنیم و در تریبونهای خود تقویت کنی.»
معاون گردشگری پیشنهاد کرد: «قانون جایزه صادراتی دفاتر خدمات و کسب و کارهای رسمی حوزه گردشگری مجدد برقرار شود. زیرا بغیر از تشویق باید برای آنهاانگیزه ایجاد کنیم. وزارت خارجه هم میتواند در راستای حمایت صدور روادید را از طریق این کسب و کارهای رسمی پیگیری کند.»
وی در پایان گفت: «منکر نقصها و کمبودهای احتمالی نیستیم؛ اما توسعه پایدار و بلندمدت در گرو حمایت از کسب و کارهای صنعت گردشگری است.»