در جلسه هماندیشی ساترا و تهیهکنندگان سریالهای پلفترمها مطرح شد؛
دغدغه مشترک تهیهکنندگان و نهاد تنظیمگر در حفاظت از خانواده
نشست ساترا و جمعی از تهیهکنندگان پلتفرمهای صوت و تصویر امروز چهارشنبه ۲۸ مهرماه در ساترا برگزار شد.
به گزارش ایلنا، نشست سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و جمعی از تهیهکنندگان پلتفرمهای صوت و تصویر امروز چهارشنبه ۲۸ مهرماه در سالن جلسات ساترا برگزار شد. در این نشست وحید فرهمند قائم مقام رئیس ساترا، محمدرضا تختکشیان، مهدی فرجی، علی سرتیپی، اسماعیل عفیفه، محمد شایسته، محمدحسین قاسمی، مصطفی کیایی، علی اسدزاده و مصطفی احمدی حضور داشتند.
ساترا محلی برای بیان دغدغههای تولیدکنندگان
وحید فرهمند؛ قائم مقام ساترا در ابتدای نشست ضمن ارائه گزارش عملکرد ۱۰ ماهه دبیرخانه محتوای حرفهای ساترا گفت: ورود محتوایی ساترا در سریالها از سریال «قورباغه» آقای اسدزاده و و پلتفرم نماوا شروع شد. از آنجا که پلتفرم بخش خصوصی است امکان هماهنگ کردن آن با ساختار و بخش دولتی در زمان کوتاه میسر نیست. بنابراین دبیرخانه محتوای حرفهای ساترا سعی کرده است تمام فرآیندها و نظرات رسانههای صوت و تصویر فراگیر را ترجمه کند.
وی افزود: با توجه به توقعات و اصطکاکهایی که بین تهیهکننده و پلتفرم وجود دارد همواره تلاش کردهایم تا آثار به موقع به پخش برسند. بازخوردهایی که در این زمینه از بازار دریافت کردهایم هم بسیار خوب بودهاند.
فرهمند با بیان مراحل بخش صدور مجوز در بازه زمانی ۳ تا ۴ ماهه گفت: تمام تلاش ما این بوده است با توجه به بحران کرونا مراحل صدور مجوز به صورت غیرحضوری و در مدتزمانی سه الی چهارماهه صورت پذیرد. از طرفی بازارسازی که در قالب کارگزاری شکل گرفت بسیار به فهم موضوع نزدیک بود. من به عنوان کسی که در یک سازمان دولتی فعالیت میکنم همیشه انتظار دارم یک تسهیلگری وجود داشته باشد تا دغدغههای من که بخش خصوصی هستم را از زبان خودش بیان کند. به همین دلیل تصور میکنم کارگزاری تجربه زیستی خوبی بوده و قابل بهبود است. مسیر بهبود آن نیز از همین جلسات مهیا خواهد شد.
فرهمند در ادامه بیان کرد: با همین اهداف فراخوانی را منتشر کردیم تا هرکس دارای ظرفیت است وارد این کارگزاری شود. از بین ۲۷ درخواست ثبت شده ۵ مورد بعد از بررسی نهایی شدند. از دیماه به صورت خاص دبیرخانه مستقر شد. از شهریورماه ۲۰ اثر به ما ارجاع شده است. تبدیل مداخلات محتوایی ما به عدد بسیار دشوار است. چراکه گاهی این مداخلات به صورت کیفی بوده نه کمی. ایدهآل من و ساترا در تعداد مداخلات، عدد صفر است. به این معنا که محتوا پیش از ورود ما خودش را تنظیم کرده است.
فرهمند در بخشی دیگر به بیان شاخصهای ارزیابی ساترا پرداخت و گفت: آسیب به ارزشهای نهاد خانواده، آسیب به باورها و اعتقادات، آسیب به ارزشهای ملی و انقلابی و گفتار نامناسب جزو این شاخصها هستند. نقص مدیریتی آثار نمایشی ما در این ۴ حوزه بالا میروند.
قائم مقام رئیس ساترا افزود: در مواردی که باعث نقض مالکیت شما تولیدکنندگان باشد برخورد خواهیم کرد. ما وظیفه شنیدن توقعات و ایدههای شما را داریم. جلسات ما با تهیهکنندگان بدون حضور نمایندگان آنها اعتباری مخدوش شده دارد. این جلسات در آینده نیز ادامهدار خواهند بود. ساترا محلی برای بیان دغدغههای شماست. اگر جایی احساس کردید گرهای وجود دارد وظیفه ماست تا سازوکار لازم را تعریف کنیم.
سروکار بیشتر ساترا با تهیهکنندگان
علی اسدزاده تهیهکننده در این نشست گفت: من برای دو سریال از ساترا مجوز نمایش گرفتهام و شاهد همکاری مناسبی از سوی این مجموعه بوده ام. بسیاری از ما از ممیزی آسیب دیدهایم. همه ما حد و مرزها را میشناسیم. اما باید بیشتر کارگزاری ما را بشناسد. ساترا باید علاوه بر پلتفرم با تهیهکننده هم سروکار داشته باشد.
اسدزاده در پایان چند نکته را بیان کرد و گفت: از اسم نمایش خانگی پرهیز کنیم و به جای آن از نمایش آنلاین استفاده کنیم، نماینده تهیهکنندهها در ساترا حضور داشته باشد و شفاف صحبت کند و امیدوارم مراحل صدور پروانه ساخت تسهیل شود.
حل پیچیدگیها و آگاهیبخشی
علی سرتیپی با عنوان کردن دغدغههای خود بیان کرد: مشکل حال حاضر ماعدم آگاهی است. ما باید طبق یک برنامهریزی بدانیم با چه کسانی طرف هستیم. این پیچیدگی در ساترا باید برای ما حل شود. اصل کلام من به ناشناخته بودن ارتباطات است. ما برای جمعیتی کار تولید میکنیم که سریالهای ایرانی را میبینند و این به معنای خدمت به فرهنگ کشور است.
سوالاتی از ساترا
مصطفی کیایی نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: این اولین بار است که من به ساترا آمدهام. برای یک کار هم درخواست مجوز دادهام که هنوز صادر نشده است.
وی با اشاره به اینکه برای ایجاد همکاری بهتر باید به فهم مشترک رسید گفت: برای ما باید روشن شود که دخالت کمی و کیفی در کارها به چه معناست؟ آیا مداخله را در تولید میبینید یا قبل و بعد آن، ذائقه ایدهآل چگونه است؟
دغدغه خانواده
محمدرضا تختکشیان در بخشی دیگر از نشست بیان کرد: واقعیت این است کاری که ما قصد ساخت آن را داریم چند درصد مشکل خواهد داشت. وقتی آقای فرهمند میزان مداخلات ساترا به محتوا را عنوان میکنند پس یعنی ما درصد بالایی درست عمل کردهایم و این جای تقدیر دارد. ما باید بدانیم مشکل کار کجاست.
وی تاکید کرد: اعتقاد من این است هرکاری خوب یا بد شود به طور کل همه چیز به کار باز نمیگردد بلکه شرایط اقبال و… هم مهم هستند. اگر من حساسیتها را بدانم خودم بهترین ممیز هستم. ما قصد کار کردن در همین چارچوب را داریم. ارشاد، ساترا و… چه تفاوتی برای ما دارد. مشکلات ما برای قبل از تولید است. ما دغدغه خانواده داریم اما ممکن است اشتباه هم بکنیم. ما نیز به عنوان تهیهکننده باید مسئولیتپذیر باشیم و ارتباط دوطرفهای با ساترا داشته باشیم.
دشواری اصلاحیههای شناور
مصطفی شایسته نیز گفت: در سریال «میخواهم زنده بمانم» فقط پروانه نمایش را از ساترا دریافت کردیم و در بحث اصلاحات مشکلی نداشتیم. اما باید بگویم اصلاحیههای شناور کار را برای ما سخت میکنند. معادله ما با ساترا باید مشخص شود. چندین نفر در هر کار مشغول هستند این افراد دارای خانواده هستند بنابراین ما با جمعیت زیادی طرف هستیم که باید فکر معیشت آنها هم باشیم.
حمایت ساترا از تهیهکنندگان
محمدحسین قاسمی هم در این نشست بیان کرد: سینمای ما در جهان جزو ده کشور برتر است. ما در هیچ صنعتی اینطور نیستیم. رسانه ملی و پلتفرم با هم رقیب نیستند. زیرا این دو دارای دوفضای جداگانه هستند. پلتفرم کمی به واقعیت جامعه نزدیکتر است بنابراین باعث جذب مخاطب شده است. آیا باید به پلتفرم باید به عنوان یه سرگرمی نگاه کنیم یا مدیوم! اینکه رسانه مردم از جانب بیگانگان باشد اتفاق بسیار بدی است. سینماگران ما پتانسیل بالایی دارند.
وی گفت: اشکالی ندارد ما در کشورهای دیگر هم کار کنیم اما زیر پرچم ایران نه ترکیه و انگلیس. در مورد کارشناسی، کم دانشی بدتر از بیدانشی است. این موارد همگی پای نظام نوشته میشوند. وظیفه اصلی ساتراست تا از تهیهکننده در برابر پلتفرم حمایت کند. تولید کشور ما هنر است. در دنیا نظارت و حمایت وجود دارد. ما بایستی از تولید مانعزدایی کنیم.
تعریفی دقیق از محتوا
اسماعیل عفیفه در ادامه جلسه گفت: وقتی شما به گفتو گو با ما مینشینید متوجه میشوید که ما با علم به اینکه در این شرایط سخت اقتصادی مشکلات فراوانی داریم اما بازهم در این حرفه فعالیت میکنیم. ساترا و همه نهادهایی که وارد نمایش خانگی میشوند باید تعریفی از محتوا ارائه کنند. هر نوع محتوا در دسترس مردم هست. اگر به نمایش خانگی با نگاه فعلی بنگریم تا دو سال دیگر جمع خواهد شد.
وی تاکید کرد: ساترا از نمایش خانگی تعریفی ارائه کند و بگوید جایگاه آن کجاست. رویکرد ساترا باید با تلویزیون متفاوت باشد. گردش مالی بالای شبکه نمایش خانگی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است. با این رقم باید به فعالان این عرصه مدال داد. ما باید به روز باشیم. برقراری ارتباط با یکدیگر اتفاقات خوبی همراه خواهد داشت.
حسن نیت عملکرد ساترا
مهدی فرجی در بخشی دیگر از نشست ساترا و تهیهکنندگان گفت: من زبان مشترکی بین ساترا و تهیهکنندگان هستم. باید بگویم در عملکرد ساترا حسن نیت وجود دارد. ساترا رقیب نمایش خانگی نیست. این سازمان به دنبال حذف اثر نمایشی هم نیست. اما مشکلات موجود دلایلی دارند. من شاهد تلاشهای شبانهروزی ساترا هستم.
فرجی افزود: معتقدم ساختارها در ساترا باید طوری تعریف شوند که دوستان کارهای خود را راحتتر پیگیری کنند. اگر میخواهیم اثر نمایشی ساخته و پخش شود باید به تعامل برسیم. این جلسات چرخه تعامل را روان میکند. اگر مسائل نمایش خانگی در ساترا حل شوند این صنعت رونق بسیاری خواهد یافت.
وحید فرهمند در بخش پایانی نشست در پاسخ به صحبتهای حاضران گفت: این جلسات بسیار ارزشمند هستند و امیدوارم تداوم داشته باشند. صرف نظر از اینکه متولی تولید کیست، در هرگونه صدور منِ صادرکننده مجوز باید پای مجوزی که میدهم بایستم. ما گزارشات عملکرد شما را خرج میکنیم. ما پلتفرم داخلی داریم که بسیار مهم است و محتوای بومی هم داریم و این سرمایه ما محسوب میشود.
قائم مقام ساترا در پایان تاکید کرد: دغدغه تولیدکنندگان در حوزه تولید ارزشمند است. فاصله بین ما و تهیهکنندگان ابهاماتی را دامن زده است. ما تا دی ماه اجازه ثبت اثر را فقط به پلتفرم میدادیم اما متوجه شدیم این روند خیلی کمک کننده نیست به همین علت به تهیهکننده هم اجازه ثبت اثر را دادیم. ما مکلف به پاسخگویی هستیم و ایرادها را برطرف میکنیم زیرا سیستم بستهای نداریم و امیدوارم این روند به همه ما کمک کند.