به بهانهی آغاز اکسپو دبی؛
خلاقیت و نوآوری در حوزه گردشگری تا نقش هنر در توسعه گردشگری/ ترسیم یک قرن آینده از نگاه هنرمند ایرانی/ خلق Fine VR Art برای مردمان ۹۹ سال آینده
یکی از دستاندرکاران محتوایی پاویون گردشگری ایران در نمایشگاه اکسپو دبی از برگزاری جشنواره سه قلوی نوآورانه در حوزه گردشگری و برگزاری رویدادی هنری برای خلق آثاری که با مردمان ۹۹ سال آینده سخن بگویند، خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، چندین ماه است که درباره ۹ مهرماه و آغاز اکسپو دبی صحبت میشود. اکسپویی که قرار است آغازی برای دوران پساکرونا برای حوزه گردشگری باشد.
اکسپو مکانی است که هر کشور در پاویون خود از آخرین دستاوردهای عرصههای گوناگون رونمایی میکند شاید از این جهت است که در تمام عکسها و پوسترهایی که تاکنون از اکسپو دبی رونمایی شده، چیزی شبیه به شهرهای آینده دیده میشود. میتوان گفت، بازدیدکنندگان از پاویون کشورهای مختلف میتوانند اطلاعاتی درخصوص فعالیتهای تجاری، هنری، پزشکی، فرهنگی و… آن کشور بدست آورند و از قضا پاویون گردشگری جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان درگاه ورودی، نخستین بخش از ۹ بلوک غرفه کشور در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۱ به شمار میآید.
به گفته مسئولان برگزاری این اکسپو، قرار است ۱۹۸ کشور در این رویداد بینالمللی که حدود ۶ ماه ادامه خواهد داشت، شرکت کنند و تخمین زده شده که ۲۵ میلیون بازدیدکننده داشته باشند. طبق برنامهریزی صورت گرفته بهرهمندی از فناوری اطلاعات در قالب اپلیکیشنها، واقعیت افزوده و مبتنی بر استارتآپهای این حوزه منتهی به ارائه محتوای جدید به روشهای نوین خواهد شد تا ظرفیتهای گردشگری در بلوک گردشگری ایران به عنوان بخش نخست از غرفه جمهوری اسلامی ایران عرضه شود.
حسین شیخالاسلامی (یکی از دستاندرکاران محتوایی پاویون گردشگری ایران در این نمایشگاه) با اشاره به برگزاری جشنوارههای سهقلوی نوآوری گردشگری در افتتاحیه عمومی اکسپو دبی، این امر را تلاشی برای احیای گردشگری در دوران پساکرونا عنوان کرد و گفت: شوکی که کرونا به گردشگری وارد کرد مختص به ایران نیست و تمام دنیا را تحت تاثیر قرارداده است. در این میان شاید بتوان از اکسپو دبی به عنوان راهی برای برون رفت از این دوران یاد کرد. تلاش ماهم برآن است تا با بهره گیری از نوآوری که یکی از شعارهای این دور از اکسپوست، حوزه گردشگری را برای دوران پساکرونا آماده کنیم.
او ادامه داد: از این رو فراخوان شرکت در جشنوارههای سهگانه «ایدهها و استارتاپهای برتر»، «نوآوری در آژانسهای مسافرتی» و «نوآوری در هتلداری» را اعلام کردیم که تا پایان مهرماه۱۴۰۰ تمدید شده است. این جریان درصدد معرفی نوآوریها و خلاقیتهای هتلها، آژانسها و… برای جذب گردشگران است. این نوآوری از معرفی اپهای جدید برای مدیریت سفر گردشگران گرفته تا هماهنگی تورهای مختلف توسط خود مسافر در مقصد و… را شامل میشود. با بهره گیری از تجربیات سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) دردد داوری این جشنواره برخواهیم آمد تا بهترین طرحهای خلاق را معرفی کنیم. درضمن شرکت کنندگان میتوانند در طول یک ساعت زمانی که به آنها داده میشود به صورت مستقیم خدمات خود را به بازدیدکنندگان ارائه دهند. برگزاری نشستهای BtoB نیز در برنامه جای دارد.
هنر دیجیتال و مردمان آینده
شیخالاسلامی همچنین به اجرای طرح هنر دیجیتال برای مردمان ۹۹ سال آینده در پاویون ایران اشاره کرد و گفت: فن آوری VR این روزها مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا قصد داریم تا با انتخاب ۵ هنرمند ایرانی هر کدام یک ماه مقیم اکسپو باشند و در طول این ماه اثر هنری برای مردمان ۹۹ سال آینده خلق کنند. درحال حاضر هیات انتخاب این هنرمندان درصدد معرفی و انتخاب است. مهمترین ملاک انتخاب نیز آن است که این هنرمندان در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند و شناخته شده باشند. درحال حاضر از میان لیست ۱۰۰ نفر اولیه ۳۰ نفر انتخاب و در نهایت به اسامی ۱۵ هنرمند رسیدیم که در ادامه بنابر نظر داوران از این میان ۵ هنرمند انتخاب خواهند شد. این هنرمندان از اول آبان ماه در اکسپو حضور خواهند داشت و پروژه خود را آغاز میکنند. هنرمندانی که سابقه حضور در حراجیهای جهانی دارند و آثار آنها با قیمتهای مناسب به فروش رسیده باشند در این طرح معرفی خواهند شد.
به گفته او، اثر هنری خلق شده، در حوزه هنرهای تجسمی خواهد بود و فاین وی آر آرت (Fine VR Art) خواهد بود. تلاش آن است تا یک قرن آینده را از نگاه هنرمند ایرانی ترسیم شود. این آثار باید دربردارنده پیام گردشگری ایران نیز باشد. همچنین دیدگاهی بر اساس تکنولوژی و با استفاده از عناصر فرهنگی در این آثار وجود خواهد داشت.