عناوین چکیده مقالات منتخب همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد
عناوین ۲۲ چکیده مقاله پذیرفته شده در سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران اعلام شد.
بهگزارش ایلنا، دبیرخانه این رویداد علمی - پژوهشی پس از اتمام مرحله نخست داوری توسط هفت عضو هیئت داوران خود، عناوین ۲۲ چکیده مقاله منتخب را به شرح زیر و بدون اولویت اعلام کرد:
- «کریس مارکر؛ میان روایت یک داستان و اندیشه یک مضمون» در بخش جستارهای آزاد-فتو رمان
- «مطالعات ویژگی هنری انیمیشن کوتاه تجربی در بستر رسانههای جدید» در بخش ترجمه- انیمیشن تجربی
- «ثبت در حافظه جهانی. همسایه ها: پویانمایی، کارگردانی وتهیه شده توسط نورمن مک لارن در ۱۹۵۲ (کانادا)» در بخش ترجمه-انیمیشن تجربی
- «روح برشت در کالبد انیمیشن تجربی: استراتژیهای سمعی و بصری مشترک میان تئاتر روایی و انیمیشنهای کوتاه رابرت بریر» در بخش مقالات پژوهشی- انیمیشن تجربی
- «آموزش فیلم تجربی: راجع به پرداخت عملی و تحلیلی سینمای آوانگارد» در بخش ترجمه- رسانههای جدید در فیلم کوتاه تجربی
- «روایتهای غیرخطی: درنوردیدن مرزهای میان فیلم معاصر، هنر و شیوه عمل رسانههای دیجیتال» در بخش ترجمه- روایتشناسی فیلم کوتاه تجربی
- «تجربی (فیلم ساختارگرا) به مثابه مفهومی از خلاقیت فیلمی میهوولی پانسینی وGEFF) )» در بخش ترجمه- فیلمهای تجربی ساختارگرا
- «فیلمهای تجربی چگونه فهمیده میشوند؟ یک رویکرد شناختی» در بخش ترجمه- ادراک در فیلم کوتاه تجربی
- «زیباییشناسی سینمای تجربیِ سورئالیستی در فیلمهای کوتاه (یان اِشوَنکمایر)» در بخش مقالات پژوهشی- انیمیشن تجربی
- «ماری مِنکِن و بسط زبان بصری فیلم» در بخش مقالات پژوهشی- فیلمهای تجربی انتزاعی
- «بازنمایی مفهوم کریستال زمانِ ژیل دلوز در فیلمهای کوتاه (سایههای نیمروز) و (اِن یا اِن دبلیو)» در بخش مقالات پژوهشی- ادراک در فیلم کوتاه تجربی
- «فیلم تجربی و تمایل به ساخت معنا پیش از زبان» در بخش مقالات پژوهشی- ادراک در فیلم کوتاه تجربی
- «بررسی تاثیر متامورف به عنوان ترنزیشن در خلق فضای شاعرانه در انیمیشنهای زیردوربین» در بخش مقالات پژوهشی- فیلمهای نقاشی شده
- «برخورد نزدیک از نوع دوم؛ خوانش هیروگلیفیک مونتاژ در فیلم کوتاه تجربی» در بخش مقالات پژوهشی- فیلم کوتاه تجربی و مسئله تفسیر
- «واکاوی فرم، ادراک، معنا و پسزمینهها در فیلم کوتاه تجربی بر اساس رویکرد نئوفرمالیسم» در بخش مقالات پژوهشی- ادراک در فیلم کوتاه تجربی
- «تمرکز بر نوآوریهای فنی و چالشهای زیباییشناسی در سینمای تجربی و مطالعه موردی فیلم ادیسه فضایی» در بخش ترجمه- فیلمهای تجربی انتزاعی
- «فیلمسازی تجربی برای نابغه ها، چرا باید فیلم تجربی بسازیم؟» در بخش ترجمه- فیلم کوتاه تجربی به مثابه ماده فرهنگی
- «روایتشناسی در فیلم کوتاه تجربی با بررسی موردی فیلم کوتاه تجربی «داندانکو» ساخته نوبوهیکو اوبایاشی» در بخش مقالات پژوهشی- روایتشناسی فیلم کوتاه تجربی
- «تلاشی برای تعریف سینمای تجربهگرا با نظری به آثار (آندرهآ آرنولد، ویرجیل ویدریش و توماس وینتربرگ)» در بخش مقالات پژوهشی- ادراک در فیلم کوتاه تجربی
- «جُستاری در باب حافظهی بازیافته» در بخش جستارهای آزاد- مستندهای تجربی
- «تبیین گونههای فیلم تجربی با استفاده از نظریه شباهت خانوادگی ویتگنشتاین» در بخش مقالات پژوهشی- پدیدارشناسی فیلم کوتاه تجربی
- «بررسی جایگاه مخاطب-مولف و تعامل در فیلم تجربی پسادیجیتالی» در بخش مقالات پژوهشی- رسانههای جدید در فیلم کوتاه تجربی
نویسندگان این عناوین فرصت دارند تا ۱۲ آبان ماه، مقالات کامل خود را از طریق پلتفرم ثبت نام، به همایش ارسال و وارد مرحله دوم داوری شوند.
هیئت داوران پس از بررسی مقالات کامل و جمعبندی آرا، منتخبین را برای ارائه در صحن معرفی و در مرحله نهایی داوری، پس از ارائه، سه عنوان مقاله برتر را انتخاب خواهند کرد.
داوری نهایی و اهدای جوایز طبق فراخوان سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران از میان مقالات بخش پژوهشی خواهد بود و مقالات دو بخش جستارهای آزاد و ترجمه برای چاپ در کتاب مورد داوری قرار خواهند گرفت.
سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پوراسماعیلی و دبیری علمی احمد الستی ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در بخشهای مقالات پژوهشی، جستارهای آزاد و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار میشود.