خبرگزاری کار ایران

ناصر مهدوی:

در کربلا یک قهرمان توانست فکر انسان قرن ۲۱ را تحت تاثیر قرار دهد

در کربلا یک قهرمان توانست فکر انسان قرن ۲۱ را تحت تاثیر قرار دهد
کد خبر : ۱۱۱۷۶۰۰

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، قربانی شدن حسین بن علی(ع) و خانواده و یارانش با ناجوانمردانه‌ترین شیوه‌ها را یکی از غمبارترین رویدادهای تاریخ دانست و افزود: هر روز که جلوتر می‌رویم، منابع بهتری برملا می‌شود و نشان می‌دهد در آن سرزمین یک قهرمان ایستاده بود که می‌تواند فکر انسان قرن ۲۱ را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش ایلنا، ناصر مهدوی با بیان اینکه عاشورا نقد زندگی ما و آیینه زندگی ماست، تاکید کرد: عاشورا آیینه‌ای است تا خود را تطهیر کنیم.

به گفته او؛ برخی برای گریه و مناسک در صف اولند، اما اهل هزینه دادن نیستند. حال آنکه ما تا قربانی ندهیم، تقرب نمی‌یابیم و مردم باید در کنار گریه بر مصیبت حسین (ع) از خود مصیبت‌زدایی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در اولین شب از آیین «عاشورا و امروز ما» که به همت خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن اندیشه و قلم برگزار می‌شود، در سخنانی با عنوان «حسین (ع)، شهادت در راه آزادی» اظهار کرد: شمر در درون خیلی از ما هم هست، آنجا که ما به جای اینکه زندگی را برده خود کنیم، آنقدر از خود دور می‌شویم که روحمان پاره پاره می‌شود و برده سایه‌ها می‌شویم.

وی گفت: ما خیالاتمان زخمی این بردگی شده و امام حسین (ع) از همین می‌نالد. اما خیلی اوقات ما به جای فهم فلسفه واقعی حرکت حسینی، تنها سینه می‌زنیم تا آن زخم‌ها را پنهان کنیم و همچنان به راه کج خود ادامه دهیم. این در حالی است که امام حسین (ع) به خواهرش‌ام کلثوم که بیقراری می‌کرد می‌گوید مراقب باشید پیام اصلی و حقیقت کربلا تحت تاثیر مسائل احساسی و عاطفی پنهان نشود.

مهدوی؛ قربانی شدن حسین بن علی(ع) و خانواده و یارانش با ناجوانمردانه‌ترین شیوه‌ها را یکی از غمبارترین رویدادهای تاریخ دانست و افزود: هر روز که جلوتر می‌رویم، منابع بهتری برملا می‌شود و نشان می‌دهد در آن سرزمین یک قهرمان ایستاده بود که می‌تواند فکر انسان قرن ۲۱ را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته او، انسان که مدعی است همه عالم برای او خلق شده گاهی از هر چیز خطرناکتر می‌شود و در عاشورا این دو مسیر رودرروی هم قرار می‌گیرند.

این استاد ادیان و عرفان با طرح این سوال که «باید دید کربلا چه درسی برای امروز ما دارد؟» گفت: امام حسین(ع) عاشق «خدای جهان» بود، اما در «جهان خدا» دلتنگ بود، چون انسانها به دنبال زر و زور و تزویر، به دیگران زیان می‌رسانند. این نکات را اگر توجه نکنیم، همان رخدادهای تاریخی می‌تواند سر از سرزمین ما درآورد. از این رو می‌توان گفت حسین (ع) شما را در قرن ۲۱ می‌بیند.

گاهی بر حسین (ع) گریه می‌کنیم تا خود را از اصلاح به در ببریم

وی ادامه داد: ما گاهی به جای آن که تحت تاثیر حرکت امام حسین، اصلاح‌گر باشیم و ایراد خود را اصلاح کنیم، گریه می‌کنیم تا خود را از اصلاح به در ببریم. بله! این واقعه بسیار غمبار و گریه‌آور است، با این حال می‌بینیم برخی برای گریه و مناسک در صف اولند اما اهل هزینه دادن نیستند. حال آنکه ما تا قربانی ندهیم، تقرب نمی‌یابیم و این قانون دنیاست. به جای ترس و تسلیم یا جنگ و کینه ورزی باید هزینه داد.

مهدوی گفت: امام(ع) از دست شیعیان ناله می‌کند که چرا حاضر به هزینه دادن نیستند. اما مردم باید در کنار گریه بر مصیبت حسین (ع) از خود مصیبت‌زدایی کنند. ما در سایه عاشورا باید صادقانه برابر آینه بایستیم که چه مشکلاتی داریم که باید حل کنیم. عاشورا نقد و آینه زندگی ماست تا بفهمیم خاکستری که در ما رخنه کرده چیست و آن را بزداییم.

این استاد دانشگاه توضیح داد: مردم به جای اینکه زندگی را برده خود کنند، برده زندگی هستند و روحشان پاره پاره شده است. در حالی که نباید با سوگواری و گریه زخمهایمان را پنهان کنیم. در بسیاری موارد، دینداری ما در حرف می‌ماند. تا وقتی کارمان را راه می‌اندازد سخن از دین می‌زنیم ولی وقتی آزمایش رخ می‌دهد دینداران کم می‌شوند.

وی با اشاره به جمله امام علی(ع) که «نفست را از هر چیز پست حفظ کن و کریم بدار»، اضافه کرد: بدون هیچ تعصبی می‌گویم که سطح سخن حسین(ع) و اهل بیت(س)، خیلی بالاتر از متفکران و فلاسفه مدرن است و تعابیر آنان از انسان، قابل مقایسه با اندیشمندانی که ما امروز آثارشان را می‌خوانیم و لذت می‌بریم، نیست. ضمنا امامان ما، این سخنان را فقط در آکادمی و تئوری نگفته‌اند بلکه در صحنه عمل آن را به منصه ظهور رسانده اند.

مهدوی در ادامه اظهار کرد: بخش عظیمی از آزادی در درون است، چون تفاوت انسان با سنگ، در توان تصمیم گرفتن انسان است که می‌تواند خود را بالا ببرد یا پایین آورد و فاجعه بیافریند، چون حق انتخاب و اختیار دارد. گاهی انسان، آزادی و آدمیت خود را ارزان می‌فروشد. حتی نمی‌شود گفت چون حکومت دینی است بگذاریم با انسان بازی کنند، چرا که خیلی از علما، یزید را تایید کردند.

وی بخش دیگری از آزادی را «رهایی از وسوسه‌های بیرونی» برشمرد و افزود: امام(ع) به یزید می‌گوید من کاری ندارم چه کسانی تو را تایید می‌کنند و به تو می‌گویند امیرالمومنین، تو حریت انسان را می‌خواهی بگیری. به امام حسین(ع) می‌گویند، خانه و زندگی مال خودت. فقط آزادی خود را به ما بده، اما امام(ع) نمی‌پذیرد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: امام(ع) آزادی درون را در زندگی خود نشان می‌دهد. اگر کینه‌های سال‌های طولانی مرا آزار می‌دهد، آزاد نیستم. در حالی که با وجود آن که لشگر حر راه امام(ع) را بست، امام(ع) به یارانش می‌گوید این لشگر و حتی شتران آن‌ها را هم آب بدهید.

مهدوی در پایان گفت: حسین(ع) خوب زندگی کرد چون هرگز فرومایه و ضعیف و ذلیل برای لقمه نانی نبود، آزاد بود و آزادانه زیست و آزادی دیگران را هم پایمال نکرد. حتی شب عاشورا به یارانش حق انتخاب داد و قسم خورد شما را سرزنش نمی‌کنم و خود را حتی به یارانش تحمیل نکرد.

گفتنی است این نشست‌ها تا ۳۰ مرداد، ۱۲ محرم با سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه ادامه دارد و در صفحات اینستاگرام، اسکای روم و کلاب هاوس خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن اندیشه و قلم پخش می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز