رادیوهای آوا، جوان و ایران پرشنوندهترین شبکههای رادیویی در بهار ۱۴۰۰
بر اساس نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی ۳۱.۸ مردم در فصل بهار ۱۴۰۰ شنونده برنامههای صدای جمهوری اسلامی ایران بودهاند، این برنامهها ۷۵.۷ درصد از این شنوندگان را «راضی» کرده و میانگین گوش دادن به رادیو در این فصل دو ساعت و هفت دقیقه بوده است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در بهار ۱۴۰۰ رادیو آوا با ۱۴ درصد شنونده، رادیو ایران با ۱۳.۵ درصد و رادیو جوان با ۱۲.۷ درصد، بیشترین شنونده را در میان شبکههای رادیویی به خود اختصاص دادهاند.
رادیو ورزش ۱۰.۵ درصد، رادیو قرآن ۹.۸ درصد، رادیو پیام ۹.۲ درصد، رادیو سلامت ۸.۲ درصد، رادیو فرهنگ ۶.۷ درصد و رادیو معارف ۶.۷ درصد، در فصل بهار۱۴۰۰ در ردههای بعدی پرشنوندهترین شبکههای رادیویی قرار گرفتند.
براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، از میان قالبهای برنامههای صدا، قالب خبر (۵۲.۱ درصد) و موسیقی (۴۳.۶ درصد) پرطرفدارترین قالب میان شنوندگان رادیو است.
این نظرسنجی نشان میدهد مردان بیشتر از زنان شنونده رادیو بودهاند، به طوری که ۳۷.۲ درصد شنوندگان رادیو را آقایان و ۲۶.۵ درصد را بانوان تشکیل میدهند. علاوه بر این، با افزایش سن، میزان شنونده برنامههای صدا هم افزایش یافته است، به طوری که در میان گروههای سنی مختلف، میزان شنونده برنامههای صدا در گروه سنی ۵۰ سال و بالاتر (۳۸.۴ درصد) بیشتر بوده است.
براساس این نظرسنجی، افراد با تحصیلات عالی (۳۴.۸ درصد) بیشتر از دیگر گروههای تحصیلی شنونده رادیو بودهاند.
مرکز تحقیقات صداوسیما در این نظرسنجی دریافته است که در فصل بهار ۱۴۰۰ معادل ۵۵.۲ درصد مردم در بیشتر روزهای هفته یعنی چهار روز و بیشتر به رادیو گوش دادهاند. پرشنوندهترین ساعتهای گوش دادن به برنامههای صدا در اولین فصل سال هم ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح (۳۶.۴ درصد)، ۹ تا ۱۰ صبح (۳۴.۱ درصد) و بعدازظهرها ساعت ۱۸ تا ۱۹ (۳۰.۵ درصد) و ۱۷ تا ۱۸ (۳۰.۱ درصد) بوده است.
با توجه به اینکه در این نظرسنجی هر پاسخگو میتوانست بیش از یک پاسخ را انتخاب کند، مشخص شد ۵۴.۶ درصد مردم رادیو را در منزل و همین طور ۵۱.۵ درصد هم در خودروی شخصی گوش میدهند. در همین حال، رایجترین گیرنده مورد استفاده برای شنیدن برنامههای صدا، یعنی ۵۰.۷ درصد، رادیوی خودرو است.
نکته قابل توجه در این نظرسنجی اینکه ۸۲.۷ درصد شنوندگان برنامههای رادیو گفتهاند برای شنیدن برنامههای صدا، خودشان رادیو را روشن میکنند، در حالی که این سهم برای کسانی که گفتهاند به واسطه گوش دادن دیگران به رادیو، برنامههای صدا را شنیدهاند، ۱۷.۳ درصد است.
از میان کسانی که خودشان رادیو را روشن میکنند تا برنامههای صدا را بشنوند، ۶۶ درصد گفتهاند به صورت هدفمند برنامه یا شبکه خاصی را برای شنیدن انتخاب میکنند. در همین حال، ۳۴ درصد این افراد گفتهاند به صورت اتفاقی برنامههای رادیو را میشنوند.