ارسال بیشترین آثار در بخش سواد رسانهای جشنواره ملی رسانههای دیجیتال
محمد صادق افراسیابی گفت: حدود ۱۰۰۰ اثر از طریق سامانه پلتزار در دوازدهمین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال شرکت کردهاند که ۲۵۰ اثر در حوزه سواد رسانهای هستند.
به گزارش ایلنا، محمد صادق افراسیابی، معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر بخش سواد رسانهای دوازدهمین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال با اشاره به تمدید مهلت ثبت نام این جشنواره تا پایان امروز هفدهم تیرماه گفت: تا کنون حدود ۱۰۰۰ اثر از طریق سامانه پلتزار در دوازدهمین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال شرکت کردهاند که نزدیک به بیست و پنج درصد این آثار یعنی حدود ۲۵۰ اثر در حوزه سواد رسانهای هستند.
وی با اشاره به اقدامات مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در حوزه سواد رسانهای گفت: شبکهسازی فعالان سواد رسانهای کشور از سال ۱۳۹۵ در دستور کار این مرکز با نام سابق مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و تا کنون نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از فعالان سواد رسانهای کشور در حوزههای آموزش، پژوهش و تولید محتوا شناسایی شدهاند و برنامههای متنوعی برای هر یک از این گروهها طراحی شده است. به عنوان نمونه میتوان به برگزاری سه همایش ملی سواد رسانه ای، برگزاری دو نشست فعالان سواد رسانهای کشور و اختصاص بخشی از جشنواره ملی رسانههای دیجیتال به تولیدات سواد رسانهای اشاره کرد.
افراسیابی در ادامه گفت: معاونت امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برای پیشبرد برنامهها و اقدامات خود در حوزه سواد رسانهای و تولید و نشر محتوای مورد نیاز جامعه در فضای مجازی دو سیاست اصلی را در پیش گرفته است. نخست آنکه نخبگان هر حوزه را شناسایی کرده و تلاش کرده است به جای اکتفا به توان داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ظرفیت نخبگان و فعالان آزمون پس داده در حوزههای سواد رسانه ای، تولید و نشر محتوا و جریانشناسی و صیانت فرهنگی استفاده نماید.
سیاست دوم این معاونت تعریف همکاریها و تعاملات راهبردی مشترک با سایر سازمانهای فعال در فضای مجازی بوده است که از آن جمله میتوان به تشکیل گروههای کاری مشترک با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج رسانهی کشور و برخی سازمانهای دیگر اشاره کرد.
وی افزود: مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در دولت دوازدهم، برنامه تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشرانی در فضای مجازی را آماده کرد که این برنامه میتواند در دولت سیزدهم همچنان با قدرت اجرا شود و لازم است که این اتفاق با همفکری و هم افزایی نخبگان فعال در فضای مجازی پیگیری شود.
معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با اشاره به عملکرد مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در حوزه جشنوارهها و پویشها گفت: تغییر الگوی برگزاری جشنوارهها و پویشهای محتوایی در دولت دوازدهم یکی از اتفاقات لازم و جسورانه بود. اکنون شاهد هستیم که در یکی از پویشهای تولید محتوای مردمی که سال گذشته با حمایت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد ۲۰ هزار اثر مردمی با موضوع امام رضا علیه السلام دریافت شد و قرار شد فقط یک رویداد برای تولید کنندگان حرفهای داشته باشیم که آن جشنواره ملی رسانههای دیجیتال است.
وی افزود: علاقه مندان برای ثبت نام در جشنواره ملی رسانههای دیجیتال تا پایان امروز هفدهم تیرماه میتوانند به نشانی اینترنتی https://platzaar.ir
مراجعه کنند.
افراسیابی خاطر نشان کرد: علاوه بر استفاده از دو مدل پویش تولید محتوای مردمی در فضای مجازی و برگزاری جشنواره ملی رسانههای دیجیتال دو شیوهی دیگر هم برای استفاده از ظرفیتهای فعالان تولید و نشر محتوای حرفهای و نیمه حرفهای به کار گرفته شد که یک مدل اعلام فراخوان تولید و نشر محتوا در موضوعات خاص نظیر مشارکت افزایی در انتخابات ۱۴۰۰، عبادت و دعا و راز و نیاز در ماه مبارک رمضان، ارتقای سبک زندگی خانوادگی و ارایه راهکار برای رونق کسب و کارها در دوران کرونا، معرفی شهدای علم و فناوری و جریان مقاومت اسلامی و توجه به سبک زندگی ایشان بود.
وی افزود: مدل دیگر برای دامن زدن به تولید و نشر محتوا در فضای مجازی برگزاری ماراتونهای تولید محتوا بود که قبل از کرونا در نمایشگاههای ملی رسانههای دیجیتال انجام میشد و امسال به عنوان یک رویداد مستقل در برنامه مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی دیده شده است و قرار است ده رویداد ماراتون تولید محتوا با موضوعات مورد توجه جامعه برگزار شود.