خبرگزاری کار ایران

ششمین قطعه «همساز» با همراهی سازهای برزیلی منتشر شد

ششمین قطعه «همساز» با همراهی سازهای برزیلی منتشر شد
کد خبر : ۱۰۸۰۴۰۷

حمید قنبری از انتشار ششمین قطعه از پروژه موسیقایی «همساز» همزمان با روز جهانی تنوع فرهنگی، گفتگو و توسعه خبر داد.

به گزارش ایلنا، حمید قنبری (پژوهشگر موسیقی و طراح پروژه «همساز») از انتشار ششمین قطعه از پروژه موسیقایی «همساز» همزمان با روز جهانی تنوع فرهنگی، گفتگو و توسعه خبر داد و گفت: این قطعه با همراهی سازهای برزیلی نواخته و منتشر شده است. 

او ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: در اجرای این قطعه موسیقایی که از رنگ‌آمیزی سازهای کوبه‌ای بهره برده است، هنرمند برزیلی الکساندر جسوس، با نواختن سازهای تمبوریم، پاندیرو و کویی کا با سازهای بندیر و تاکینگ درام همراه پروژه بود. 

وی در خصوص ریتم نواخته شده در ششمین قطعه «همساز» اظهار داشت: این ریتم بر اساس ادوار قدیمی اجرا شده و ریتمی ۱۰ ضربی با نام سماعی ثقیل است. 

وی انتشار این قطعه همزمان با روز جهانی تنوع فرهنگی، گفتگو و توسعه را بهانه‌ای برای پرداختن به ارزش‌های تنوع فرهنگی در عرصه موسیقی برشمرد و افزود: پیام همدلی و همراهی از جمله اصلی‌ترین رویکردهای پروژه همساز بوده است. بنا بر این مناسبت تقویمی بعد وسیع‌تری به این میدان داده و موضوع ارزش‌های تنوع فرهنگی را در راستای چگونگی بهتر با هم زیستن و درک متقابل به کار گرفته‌ایم. 

 

 

قنبری توجه به اشتراکات فرهنگی به جای موشکافی اختلافات را راهگشای زندگی بهتر برای جهانیان دانست و گفت: این پروژه همچنان با رویکرد صمیمیت، همراهی و هم اندیشی در همنوازی‌ها برای پذیرش اختلاف نظرها و فرهنگ‌های مختلف ادامه خواهد داشت و با رویکردی بین المللی به همراهی با سازهای کشورهای مختلف می‌پردازد. قطعات موسیقایی این پروژه در قالب کلیپ‌های کوتاه تصویری در فضای مجازی با قابلیت دسترسی و تماشای عموم منتشر می‌شوند. 

گفتنی است، در قالب پروژه «همساز»، تا کنون قطعاتی با همراهی سازهای تنبک، ناقاره، دف، پیپا (ساز باستانی کشور چین) و با همراهی پژمان حدادی، وحید اسداللهی، حسین رضایی نیا، پدرام خاورزمینی و ژائو ژوچان منتشر شده است. 

تمبوریم از جمله سازهای کوبه‌ای طوق دار با قطر ۱۵ سانتیمتر است و با یک دست (معمولا با دست راست) نواخته می‌شود. پاندیرو ساز ملی برزیل است که به عنوان بخشی جدا نشدنی در جشن سالانه ماردی گراس شناخته می‌شود و در تمام سبک‌های موسیقی برزیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ساز کویی کا از سازهای اصلی موسیقی سامبای برزیلی محسوب می‌شود. این ساز به دلیل صدای بی‌همتا و پرمعنایی که دارد جای خود را در بیشتر ترکیبات ارکستری مثل موسیقی جاز، فیوژن، فانک و پاپ باز کرده است. کویی کا معمولا نقش تکنوازی یا افکت‌های صوتی را به عهده دارد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز