در نشست خبری مطرح شد؛
«ملکه گدایان» در فصل دوم یازده قسمت خواهد بود
نشست خبری سریال «ملکه گدایان» با حضور حسین سهیلیزاده، باران کوثری و تنی چند از عوامل و بازیگران دیگر به صورت آنلاین در کلاب هاوس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، شب گذشته یکشنه ۲۷ اردیبهشتماه نشست خبری سریال «ملکه گدایان» با حضور تعدادی از بازیگران و دیگر عامل این مجموعه با اجرای مژده لواسانی، از ساعت ۲۱ تا ۲۳ در کلاب هاوس برگزار شد.
علی طلوعی یکی از تهیهکنندگان سریال در ابتدای این نشست، درباره روند ساخت «ملکه گدایان» اظهار کرد: زمستان سال ۹۸ و بعد از پخش سریال «مانکن» در گفتگویی درباره ایده «ملکه گدایان» که توسط سهیلی زاده و امیر محمودی ایجاد شده بود، قصد داشتیم زندگیهایی با سبکی لاکچری را به صورت متفاوت نشان دهیم و نگاهی هم به معضل اجتماعی کودکان کار داشته باشیم.
طلوعی ادامه داد: اوایل اردیبهشت ماه سال 99 برای پیش تولید سریال برنامهریزی شد که همزمان با پیک اول کرونا در کشور بود. ما اولین مجموعهای بودیم که با توجه به بیشتر شدن نیاز در خانه ماندن مردم و ایجاد محتوایی برای آنها، جهاد کردیم و استارت کار زده شد و توانستیم تصویربرداری را از ۱۱ مردادماه آغاز کنیم.
در ادامه امیر محمودی، نویسنده «ملکه گدایان» درباره نگارش قصه این سریال توضیح داد: در اواخر فیلمبرداری سریال «مانکن» سهیلی زاده درباره ایده خود مبنی بر ماده شیمیایی که محصولی مثل آب را تولید میکند، صحبتی با من داشت و طرح اولیه «ملکه گدایان» که ملکهای است و جایی به نام مفت آباد دارد، خلق شد. این طرح را نوشتیم و در ادامه حامد افضلی به گروه اضافه شد. طرح را از نو بازنویسی کردیم، ۲ سال نگارش آن به طول انجامید و سریالی که پخش شد، حاصل آن ایده است.
حامد افضلی، دیگر نویسنده اثر درباره مقایسه «ملکه گدایان» با «آوای باران» که دیگر اثر سهیلی زاده درباره کودکان کار است و اینکه چطور تلاش کردند که هردو اثر شبیه به هم نشود، اظهار کرد: مسیر قصه متفاوت و تنها کودکان کار نقطه مشترک هر دو سریال بودند. معمولا هر سریالی که ساخته میشود با کارهای قبلی کارگردان مقایسه میشود. چون سهیلی زاده کارگردان هر دو اثر بوده ردی از سلیقه او هم دیده میشود اما مقایسه بیشتر در قسمتهای اول بود و رفته رفته که مردم با داستان سریال آشنا شدند، این مقایسه پایان یافت.
وی ادامه داد: در قالب موضوع مواد مخدر چندین سریال تولید شده و این دلیلی بر شباهت آنها با یکدیگر نیست، «آوای باران» یک خط قصه داشت و کودکان کار بخشی از آن سریال بود، در اوایل سریال «ملکه گدایان» خط داستانی آن عوض شد و با «آوای باران» شبیه نبود.
علی اوجی یکی از بازیگران بود که در این نشست مجازی حضور داشت و درباره نقش سیامک در «ملکه کدایان» گفت: من از طرف آقای سهیلی زاده برای بازی در نقش سیامک دعوت شدم و بعد از خواندن چند قسمت از این سریال تصمیم گرفتم که این پیشنهاد را قبول نکنم. سهیلی زاده یک جلسه دیگر گذاشت که علت رد کردن پیشنهاد توسط من چیست جویا شود. در این جلسه به او گفتم، من قبلا یکبار نقش مدیر برنامه را بازی کردهام و چرا باید دوباره این کار را انجام دهم؟
اوجی در ادامه توضیح داد: یک ماه و نیم طول کشید تا این نقش را قبول کنم چون فکر میکردم نقش سیامک، نفعی برای من ندارد اما سهیلی زاده معتقد بود که آن چیزی که به دنبال آن هستم به مرور بوجود میآید. در طول سریال نظرم عوض شد و به نظرم کار خوبی از آب درآمد و امروز از این انتخاب راضی هستم. فکر میکنم یکی از پربینندهترین سریالها بود و از ویدیوهایی که بیرون آمده و فیدبکهایی که از مردم میبینم این مساله را متوجه شدم. چالش بین دو نقش سیامک و آریا خیلی برای مردم جذاب بوده و مخاطبان ارتباط خوبی با آن برقرار کردهاند.
باران کوثری بازیگر نقش افرا که یکی از نقشهای اصلی را در این سریال است، درباره تجربه بازی خود گفت: بسیار نقش متفاوتی برای من بود؛ افرا جزو نقشهایی است که بعید میدانم بازیگری آن را قبول نکند، آن هم در سریالی که کارگردانی مثل سهیلی زاده بخواهد آنرا بسازد. ویژگی سریالهای سهیلی زاده این است که در یاد مردم میماند. نقشی که نویسندگان با وسواس نوشته بودند به نظرم در همچین سریالی ماندگار میشد و هر بازیگری قبول میکرد.
وی تیم «ملکه گدایان» بزرگترین موهبت دانست و خاطرنشان کرد: یک هماهنگی بین گروه کارگردانی و نویسندهها و بازیگران وجود داشت که فکر میکنم به همه ما کمک زیادی کرد، صمیمیتی که پشت صحنه وجود داشت باعث میشد روابطمان رنگ بگیرد. جدا از متن و کارگردانی خوب، هماهنگی خوب بازیگران بود، چه کسانی که تجربه داشتند و چه کسانی که کمتر در این زمینه فعالیت کرده بودند باعث شد که یک سریال خوب و پرمخاطب تولید و پخش شود.
شبنم قربانی بازیگر نقش سارا نیز درباره چگونگی حضورش در سریال «ملکه گدایان» گفت: کار کردن در این سریال شانس بزرگی برای من بود. همه ما میدانیم که کار کردن با سهیلی زاده چه عواقب خوبی در پی دارد. شانس بزرگی نصیب من شد که این شانس به واسطه باران کوثری به من داده شد، او معرف من بود. برای بازی در نقش سارا ابتدا به دفتر سهیلی زاده رفتم، تست بازیگری دادم و اینگونه بود که انتخاب شدم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا میدانسته قرار است چه نقشی را ایفا کند، اظهار کرد: خیر؛ نمیدانستم فقط گفته بودند که قرار است سریالی ساخته شود و برای آن تست میگیرند. من چیزی درباره نقش نمیدانستم و فکر نمیکردم نقش جذابی باشد. درنهایت انتخاب شدم و خیلی هم از این انتخاب خوشحال هستم.
عرفان ناصری بازیگر نقش داریوش که توسط باران کوثری به سهیلیزاده معرفی شده نیز گفت: بابت بازی در این نقش خدا را شکر میکنم. درگیر بازی در فیلم «بی همه چیز» بودم که باران کوثری اطلاع داد که حسین سهیلی زاده برای چند نقش در یک سریال تست بازیگری میگیرد، من هم به دفتر آقای سهیلیزاده زفتم و تست دادم و شکرخدا قبول شدم و توانستم این نقش را بازی کنم.
رحمان سیفی آزاد، تهیهکننده سریال درباره علت اضافه شدن متنی که اول سریال و درباره کودکان کار بود، گفت: ما از ابتدا قصد داشتیم که به کودکان کار و باند بودن آنها بپردازیم. در کشور ما به دلیل قضاوتها و واکنشهایی که رخ میدهد و برای اینکه ذهن آنها آرام شود و بدانند نمیخواهیم حقوق کودکان کار را زیر سوال ببریم و تعابیری از این قبیل، مجبور شدیم آن متن را در اول هر قسمت قرار دهیم تا قضاوتهای زود هنگام را کنترل کنیم.
وی در ادامه تاکید کرد: کودکان کار آنقدر مهم هستند که هر سال سریالی درباره آنها ساخته شود. باند بودن کودکان کار مدنظر نیست بلکه کاراکتر آن باید جلوی چشممان باشد و بدانیم روز به روز شرایطشان سختتر میشود و اگر وارد باندی میشوند انتخاب خودشان نیست.
سیفی آزاد عنوان کرد: ما باید نشان دهنده آن باشیم که این افراد وضعیت اسفباری دارند و به جای شعارهای صرف که اثرگذاری ندارد با نشان دادن آنها، به هر نحوی کمکی کرده باشیم. یکی از دغدغههای «ان جی او»ها این بود که مسئولان مربوطه باند بودن را بهانه قرار میدهند تا به آنها کمک نکنند، به وظایف اجتماعی خود عمل نکنند و مسئولیت را نپذیرند، ما همراهی کردیم که به واسطه آوردن متنی اول سریال، از این آسیب احتمالی جلوگیری شود. توجه به کودکان کار در کشور ما به شدت ضرروی است، خصوصا از وقتی که رشد جمعیت به صفر رسیده است. ما باید به حقوق کودکان به طور عمومی و کودکان کار به طور خصوصی اهمیت دهیم. فکر میکنم این سریال توجه مردم را به این قشر جلب کرده است.
حامد افضلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کودکان کار و باند بودنش چطور در فیلمنامه آورده شد و آیا این قضیه برای درام قصه اضافه شد یا ظرفیت این را داشت که به آن پرداخته شود، گفت: ما هر روز این بچهها را سر چهارراه میبینیم و به نوعی دغدغهمان شده بود. ورود به این موضوع شجاعت میخواست و میدانستیم که از ابتدا با انتقاد مواجه خواهیم شد. شروع سریال با کودکان کار هم هدفمان بود. بدترین نوع بچههای کار، آنهاییست که با باندها کار میکنند، درست است که تعدادشان کم است اما پلیدترین نوع آن است. از این منظر به چیزی که میخواستیم رسیدیم؛ موضوع باز شد، روزنامهها پرداختند، عدهای موافق و عدهای مخالف بودند. به نظر من باز هم باید به این موضوع پرداخت.
باران کوثری نیز در واکنش به این سوال گفت: درباره این موضوعات اجتماعی فیلمهای زیادی ساخته میشود که موضوع خوبی هم دارند. این موضوعات خیلی حساس هستند و هربار میشود در آن چیزی یافت. نکتهای که در سریال ما وجود دارد این نبود که کسی سوءاستفاده کند. اگر انجمنی مانند انجمن حمایت از کودکان کار ما را متوجه همچین مسالهای میکند، خیلی خوب است و بهتز میشود که فیلمی ساخته یا کتابی نوشته شود. بهتر بود جلوی سوءاستفاده و انتقادات را بگیریم و با گذاشتن آن متن در ابتدای سریال جلوی تبعات ناخواسته را گرفتیم.
آرمان درویش بازیگر نقش البرز درباره تجربه بازی در این سریال اظهار کرد: نقش البرز نقطه عطفی در کارهای من است و بسیار در زندگی شخصی من تاثیر گذار بوده و در آینده نیز بر زندگی کاریام تاثیر خواهد گذاشت. سهیلی راده از همان ابتدا دست ما بازیگران را باز گذاشت، اجازه داد با نقش خودمان کلنجار برویم و با دیگر کاراکترها خودمان را وفق دهیم. بسیار تجربه لذتبخشی بود، این اولین تجربه سریال من بود. هر بازیگری ببیند سریالش یا هر کاری که انجام میدهد موفق است لذت میبرد. البته در ابتدا فکر نمیکردم بتواند مخاطب داشته باشد و میان خانوادهها طرفدار پیدا کند.
امین محمودی نیز با اشاره به همکاری با سهیلی زاده درباره انتخاب بازیگران گفت: به عنوان کسی که در کنار سهیلیزاده بودم انتخاب بازیگر براساس ضوابط پیش میرود. عرفان و شبنم با اینکه از طرف باران کوثری بود ولی از میان ۲۰۰ یا ۳۰۰ تست حضوری دیگر انتخاب شدند و درخششان حکم تایید نگاه آقای سهیلی زاده را دارد. باید از این معرفیها تشکر و استقبال کرد.
در ادامه حامد افضلی درباره ریتم سریال که در قسمت ابتدایی تند بوده و در ادامه کند میشود، پاسخ داد: درباره قسمت اول که ریتم تندتری نسبت به قسمتهای بعدی داشت، موافق هستم، قسمت اول همه جا جزو بهترینهاست و این اتفاق برای قسمت آخر ما هم افتاد، سریال روی قسمت اول سوار میشود. درباره نقشها ما خیلی شگفت زده شدیم مثل عرفان و شبنم به همین دلیل مجبور شدیم نقششان را زیاد کنیم، بازی خوب فرزاد فرزین، به ما تحمیل کرد که حضورش را در سریال بیشتر کنیم.
در ادامه ایرج محمدی درباره تیم بازیگران جدید، پاسخ داد: اگر بخواهیم در یک نگاه کلی صحبت کنیم باید بگوییم که ما به شدت در بخش نیروی انسانی صنعت فیلم و سریال و به ویژه در بخش بازیگران با کمبود مواجه هستیم، کارگردانان بزرگ باید دریادل باشند و بازیگران جدید را انتخاب کنند. باتوجه موقعیتی که در «ملکه گدایان» داشتیم باید ریسک میکردم که با بازیگران جدید همکاری کنیم.
وی خاطرنشان کرد: رسالت تهیهکنندگان و کارگردانان این است که بازیگران جدید را وارد گود کنند، امکان اینکه یک فرد ۵۰ساله نقش عاشقی را بازی کند، وجود ندارد پس ریسک کردیم. یکی از افتخارات ما این است که بازیگران جدید توانستند خوب بدرخشند. البته نقدی که میتوانم به سریالهای نمایش خانگی بگیرم این است که لاکچری بازی میکنند، ما در «ملکه گدایان» لاکچری بازی نداشتیم و باید همین فرمان را جلو برویم.
در ادامه نشست یکی از خبرنگاران از باران کوثری درباره حساسیتش نسبت کاراکتر مقابل پرسید، کوثری در پاسخ توضیح داد: من وسواس عجیبی نسبت به بازی با بازیگر خاصی ندارم ولی چون حرفه بازیگری برای من مثل مهندسی میماند، برایم شوخی بردار نیست، میخواهم کسی که مقابلم حضور دارد به اندازه من کار برایش جدی باشد. با همه بازیگران روزهای زیادی را در تمرین گذراندیم و درنهایت به جدیتی رسیدیم، اگر این جدیت را در بازیگران جدید ببینم پس در ادامه نیز با کار کردن مقابل آنها مشکلی ندارم.
وی درباره تجربه بازی با کودکان گفت: در گذشته تجربه کار با بچهها را داشتم و اصولا بازی با آنها برایم جداب است، آنها از یک جای دیگر از وجودشان بازی میکنند و من گاهی ازشان یاد میگیرم. در مقابل بازیگران نوجوان «ملکه گدایان» نیز من سعی میکردم در پوزیشن افرا مقابل آنها قرا بگیرم.
آرمان درویش درباره گزیده کاری بودنش و انتخاب نقش البرز گفت: «ملکه گدایان» را جدا از کارهای قبلیام نمیدانم و در امتداد آنهاست. فیلمهای سینمایی که قبلا کار کردم در اندازه خودشان و سر جای خودشان وجود دارند. درست است که وارد پوزیشن دیگری از بازیگری شدهام، حین بازی در سریال تماس بیشتری با مردمداری و هفته به هفته خود را میبینی، مدیوم متفاوت است و شکی در آن نیست اما با کارهای قبلیام متفاوت نیست. امیدوارم همچنان گزیده کاری را ادامه دهم و اگر سریالی بازی میکنم مانند «ملکه گدایان» موفق باشد.
در ادامه باران کوثری درباره وقفهای که پس از بازی در «دندون طلا»برای او اتفاق افتاده است، بیان کرد: نقشآفرینی در سریال آسان است ولی نقش باید من را جذب کند. البته در سریالهای تلویزیونی و برنامههایش اصلا بازی نمیکنم.
عمرانی درباره مبارزه با قاچاق سریال بیان کرد: در تمام نشستها و بررسیها این مساله بررسی میشود و چالشی برای همه فیلمها و سریالهای نمایش خانگی است. از طریق مسیر قانونی توانستیم بعضی کانالهای تلگرامی سابقه دار را متوقف کنیم اگرچه که قارچگونه رشد میکنند، البته موضوع مهم این است که کانالهایی که مخاطب جذب کردهاند، جلویشان گرفته شود ولی باز هم از نوع شروع به فعالیت میکند. ساز و کاری که پیش گرفتهایم، پاک کردن است، ما تیمی داریم که کانالها را رصد و پاک میکند.
وی درباره شبکههای ماهوارهای هم خاطرنشان کرد: ما تلاش کردیم که از طرف مسیرهای قانونی که پیچیده هستند و سالها به نتیجه نرسیدهاند، از فعالیت شبکههایی مثل ۲۴ و … جلوگیری کنیم.
طلوعی در پایان درباره فصل دوم سریال تصریح کرد: فصل دوم ۱۱ قسمت است و از لحظهای که پیک قرمز کرونا گذر کردیم، فیلمبرداری سریال آغاز شده است. درحال حاضر مشغول فیلمبرداری هستم و پیشبینی میکنیم تا اواسط تیرماه سریال به پایان فیلمبرداری برسد.