علی همراز در گفتوگو با خبرنگار ایلنا:
مستندسازان با تغییرات زندگی بعد از کرونا همگام شوند
علی همراز که این روزها مشغول ساخت فیلم-جستاری با عنوان «خروج ممنوع» است، معتقد است که مستندسازان باید با تغییرات زندگی بعد از کرونا همگام شوند.
علی همراز کارگردان مستند «خروج ممنوع» در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: همزمان با شیوع کرونا زندگی ما هر روز در حال تغییر است و به تصویر کشیدن این زندگی در حال تغییر امری دشوار به نظر میرسد.
وی افزود: فلسفه کرونا فاصله گرفتن و خروج ممنوع است و این بیماری چنان قدرتی دارد که زندگی ما را چنان تغییر داده که تنها میتوانیم در برابرش چشم بگوییم. به همین دلیل ما در پروسه ساخت «خروج ممنوع» هر روز تغییراتی که این بیماری ایجاد میکند را رصد کرده و به نوعی به قصه فیلم خودمان وارد میکنیم.
کارگردان «لاوراتوار» با اشاره به برخی مزایای شیوع بیماری کرونا گفت: با گسترش این پاندمی زندگی بسیاری از آدمها تغییر کرد و برخی متوجه مسیر اشتباهشان شدند البته در طول تاریخ پاندمیها همواره دریچهای برای تغییر بودهاند. جالب است که موجودی به این ظرافت چنان تاثیری دارد که میتواند ساختار جهان را تغییر دهد. سال ۲۰۲۰ دوره تغییر و گسترش ارزهای دیجیتال است و نمیتوان از این تغییرات غافل شد.
وی ضمن انتقاد از برخی مستندسازان بیان کرد: در یک سال گذشته بجز «خروج ممنوع» که ما از ابتدا برای ساخت آن مشغول تحلیل سینمایی بودیم، مابقی فیلمها به سراغ اتفاقات خبری و بیمارستانها و بیماران رفتند. درست است که باید این روایتها ثبت شوند اما یک سال برای ثبت این مسائل کافی است و حالا زمان تحلیلهای بیشتر و نگاههای تازه به زندگی با وجود کروناست.
همراز افزود: فیلم مستند با وجود برگزاری آنلاین جشنواره سینماحقیقت و راهیابی فیلمها به اکرانهای آنلاین میان مردم شناخته شده است و این نکته مهمی است که مخاطبان با ژانرهای مختلف سینمای مستند آشنا شدهاند. با وجود این تغییرات ما هم باید با محصولاتمان به فضای اینترنتی برویم. همانطور که میبینید اپلیکیشنی مثل کلاب هاوس میآید و کتابخانهای با وجود انسانهای باسواد میشود. این تغییرات اگر طبیعت را از بین نبریم دوستداشتنی هستند اما بعید است که آسیبی به طبیعت نزنیم.
این مستندساز در پایان گفت: امیدوارم دوستان مستندساز این تغییرات را بپذیرند که گونه فیلم مستند مشاهدهگر که در کشور ما خیلی علاقهمند دارد، تعریفش عوض شده، علم به ما ثابت کرده مشاهدهگری بر امر واقع تأثیر میگذارد و آن را تغییر میدهد. بنابراین سینمای مستند ما به خوانشهای متفاوتی از واقعیت احتیاج دارد.