«ربّنا» نتنویسی شد
مناجات «ربّنا» اثر محمدرضا شجریان که در سال 1358 به سفارش صداوسیما ساخته شد، توسط محسن حسینی نتنویسی شد.
به گزارش ایلنا، محسن حسینی آهنگساز، مدرس و مولف کتابهایی چون «دریاچه قو» و «از مشق تا نقش» در تازهترین فعالیت پژوهشی خود درحوزه موسیقی اقدام به نتنویسی مناجات «ربّنا» کرده است.
مناجات «ربّنا» را شاید بتوان مشهورترین و فراگیرترین اثر در نوع خود دانست که در سال ۱۳۵۸ به سفارش صداوسیما توسّط استاد محمدرضا شجریان ساخته و اجراشده است.
این مناجات مشتمل بر چهار آیه از قرآن است که همه با کلمۀ ربّنا آغاز میشوند و از سورههای بقره، مؤمنون، کهف و آلعمران انتخاب شدهاند.
محسن حسینی درباره هدف خود از این کار گفت: این اقدام بنده صرفاً فعالیتی پژوهشی است و معتقدم نوتاسیون این اثرِ شناخته شده که توسط یکی از اساتید بزرگ موسیقی ایرانی ساخته و اجرا شده است و جنبههای هنری و موسیقایی و حتّی اجتماعی بسیار مهمّی هم دارد، میتواند برای علاقمندان مفید باشد. در نتنویسی دعای ربّنا با توجه به آوازی بودن آن سعی کردهام تا جایی که باعث پیچیدهشدن بیش از حد نشود، جزئیات اجرا را ثبت کنم. طبیعی است که برای اجرای این نتنویسی همانگونه که مرسوم است بهتر است از نسخۀ صوتی اثر هم در کنار نت استفاده شود.
محسن حسینی که سابقه همکاری با خوانندگانی چون علیرضا افتخاری، سالار عقیلی، علیرضا قربانی، حسام الدین سراج را دارد، درباره خصوصیات موسیقایی اجرای این اثر گفت: کوک اجرای اصلی به هر دلیلی با دیاپازون منطبق نیست و به منظور سهولتِ اجرای نت با آواز یا ساز، تونیکِ (شاهد) گام را نت فا در نظرگرفتهام. البتّه کوکِ شاهد در اجرای اصلی حدود ۵۵ سانت (سِنت) موسیقایی پایینتر از فا دیاپازون است.
از لحاظ فواصلِ درجاتِ گام نیز، قطعه در گام افشاری دو و یا شکستۀ بیات ترکِ فا و همچنین ماهور فا (انتهای قطعه) قابل اجراست. البتّه شروع قطعه به عراق افشاری نزدیک است. از منظر مقامهای مربوط به قرائت قرآن، ربنّا به طورکلّی در مقام رَست آغاز میشود و در مقام صبا خاتمه مییابد.
این دانش آموخته کارشناسی ارشد موسیقی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در پایان اظهار داشت: انتشار و هرگونه استفادۀ علمی و هنری از این نتنویسی بلامانع است.