خبرگزاری کار ایران

جزئیات هجدهمین جشنواره تهران مبارک تشریح شد؛

نمایش عروسکی از کمبود اجرای عمومی و نداشتن استمرار در طول سال رنج می‌برد/ جشنواره هجدهم تهران مبارک کاملاً آنلاین برگزار می‌شود

نمایش عروسکی از کمبود اجرای عمومی و نداشتن استمرار در طول سال رنج می‌برد/ جشنواره هجدهم تهران مبارک کاملاً آنلاین برگزار می‌شود
کد خبر : ۱۰۴۳۰۶۴

نشست خبری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا نشست خبری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک امروز (سه‌شنبه ۵ اسفند) در تالار وحدت برگزار شد.

مهدی حاجیان مدیر اجرایی جشنواره و محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی در این نشست حضور داشتند.

پیش از صحبت‌های دبیر اجرایی، محسن حسن‌زاده یادی از مرحوم گلزار محمدی دبیر جشنواره کرد و برای محمدرضا الوند که به کرونا مبتلا شده آرزوی سلامتی کرد.

مهدی حاجیان هم در ابتدای صحبت‌هایش یاد گلزار محمدی را که به احترام او در این دوره دبیری برای جشنواره معرفی نشده، گرامی داشت و گفت: امیدوارم بتوانیم با برگزاری رویدادی شایسته خاطره این هنرمند را زنده نگه داریم. امسال با توجه به شرایطی که بر جهان حاکم بود، راحت‌ترین و ساده‌ترین کاری که می‌توانستیم انجام دهیم برگزار نکردن جشنواره بود اما برای همراهی با هنرمندانی که فعالیت‌هایشان دستخوش مشکلاتی شده است و به این دلیل که بسیاری از فعالیت‌های هنرمندان عروسکی به دوسالانه جشنواره نمایش عروسکی گره خورده، تصمیم به برگزاری جشنواره با استفاده حداکثری از امکانات فضای مجازی گرفتیم.

او با تاکید بر اینکه اولویت اول و آخر ما صیانت از سلامت هنرمندان، گروه‌های نمایشی و مخاطبان بود و تمام برنامه‌ریزی‌هایمان را به این سمت سوق دادیم، یادآور شد: برخلاف دوره‌های گذشته مرحله ارزیابی و بازبینی اولیه را حذف کردیم و بازبینی را از مرحله اجرایی و در قالب بررسی طرح‌های اجرایی و ایده‌های خلاقانه هنرمندان و آثار مورد توجه قرار دادیم. همچنین تلاش کردیم از حضور و مشاوره هنرمندان متخصص و توانای این عرصه در بخش‌های مختلف جشنواره بهره ببریم.

دبیر اجرایی جشنواره تصریح کرد: امسال هیچ بخش جشنواره جنبه حضوری و فیزیکی ندارد و تمام بخش‌ها در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود البته درست است که لذت تماشای آثار به صورت زنده را نخواهیم داشت اما امیدواریم در فضای مجازی هم شاهد استقبال و شور و هیجان مخاطبان باشیم.

حاجیان خاطرنشان کرد: حضور هنرمندان روی صحنه در این شرایط یک ایثار بزرگ است و صمیمانه و صادقانه از حضور این هنرمندان و انرژی غیرقابل وصف‌شان سپاسگزاری می‌کنم. امسال اولویت اصلی ما پرداخت کمک هزینه به گروه‌ها بود که با حمایت انجمن هنرهای نمایشی و مدیرکل هنرهای نمایشی اتفاق افتاده که تا امروز قسط‌های اول را تقدیم دوستان کردیم و با توجه به تورم موجود و بالا رفتن قیمت متریال آثار قرار شد قسط مجددی را برای پیش تولید عروسک‌ها و تولید آثار قبل از انتخاب نهایی در نظر بگیریم که برای اولین بار اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: در این دوره تلاش کردیم صرفه‌جویی و مدیریت کنیم و هزینه‌ها را تنها به مواردی که به هنرمندان و آثار نمایشی ربط پیدا می‌کند اختصاص دادیم و در بقیه موارد که مربوط به فعالیت ستاد اجرایی می‌شود، صرفه‌جویی کرده‌ایم.

دبیر اجرایی جشنواره با بیان اینکه در این دوره توجه ویژه‌ای به امر پژوهش و آموزش مد نظر قرار گرفته است و خوشبختانه توانستیم کارگاه‌های آموزشی مجازی موفقی را برگزار کنیم که با استقبال خوبی روبرو شدند.گ، گفت: ۴ نشست تخصصی نیز به صورت مجازی برگزار شده است که این نشست‌ها ضبط شده‌اند و به زودی برای مخاطبان ارائه می‌شود.

حاجیان با اشاره به اینکه سایت‌های تیوال، هاشور و نمایش نت در کنار تلویزیون تئاتر ایران با ما در پخش مجازی آثار همراهی دارند، یادآور شد: همچنین امسال سه کتاب تخصصی با عنوان «راهنمای عملی بازی دهندگی عروسک»، «تئاتر عروسکی در نظریه و عمل» و مجموعه مقالات یورکفسکی سه کتابی خواهند بود که در ایام جشنواره شاهد رونمایی و انتشارشان خواهیم بود.

او با اشاره به دیگر برنامه‌های این دوره جشنواره گفت: در جشنواره امسال برای پاسداشت و تجلیل از هنرمندان عرصه عروسکی پاسداشتی را از ایرج محمدی خواهیم داشت و در کنار ایشان از محمد حسن ابویی به جهت تلاش‌های بی وقفه در جهت آموزش نمایش عروسکی و توجه به عروسک‌های ملی ایران قدردانی خواهیم کرد.

دبیر اجرایی جشنواره هجدهم، همچنین به نبود بخش پاتوق کودکان و نوجوانان در این دوره جشنواره اشاره کرد و گفت: برای همین مسابقه‌ای را تدارک دیدیم که کودکان و نوجوانان با همراهی والدین‌شان و استفاده از متریال موجود در خانه شان عروسک مبارک را بسازند و با آن قطعه کوتاه نمایشی را تولید و برای ما ارسال کنند.

حاجیان سوق داده شدن به اجبار جشنواره به سمت فضای مجازی را محدودیتی خواند که به عنوان یک فرصت به آن نگاه کردند و گفت: از این رو آثار جشنواره به شیوه‌ای حرفه‌ای و با کیفیت تصویربرداری شده که قابلیت در اختیار گذاشتن مخاطبان در فضایی غیر از جشنواره را هم به وجود آورده است.

او تاکید کرد: نمایش عروسکی متاسفانه از کمبود اجرای عمومی و نداشتن استمرار اجرای عمومی در طول سال رنج می‌برد و اگر نمایش عروسکی ایران می‌خواهد به جایگاهی که شایسته‌اش است، برسد و مورد اقبال عمومی قرار گیرد باید در طول سال استمرار اجرای عمومی در تهران و در کل کشور داشته باشد. با صحبت‌هایی که با آقای آشنا داشتیم امیدواریم که نمایش‌های جشنواره بتوانند در طول سال اجرای عمومی در کل کشور داشته باشند.

محسن حسن‌زاده هم در ادامه نشست درباره جدول اجراهای جشنواره و پخش فیلم تئاترها از پلتفورم‌های هاشور، تیوال، نمایش نت و تلویزیون تئاتر ایران توضیح داد و گفت: کدهایی برای دیدن آثار جشنواره در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی قرار خواهیم دادیم تا کودکان و نوجوانان و مخصوصاً کودکان بیمار یا کودکان خاص بتوانند مخاطب نمایش‌های عروسکی جشنواره باشند.

او با بیان اینکه «ما به حمایت هنرمندان و چهره‌های شناخته شده هنری برای تبلیغ و دعوت مردم برای دیدن آثار جشنواره نیازمندیم که قرار است این دوستان در این راه همراه ما باشند.» گفت: بخشی از نمایش‌های جشنواره برای همه مردم ایران به صورت رایگان قابل دیدن است و بخشی دیگر با حداقل قیمت بلیت ممکن یعنی ۸ هزار تومان قابلی خریداری و تماشاست.

حاجیان در ادامه خاطرنشان کرد: تبلیغات محیطی و مجازی نقش پررنگی در دیده شدن هر رویداد خواهند داشت و تمام تلاش‌مان را با حمایت‌های مدیر کل هنرهای نمایشی می‌کنیم که تا پایان جشنواره با همه گروه‌های نمایشی حاضر در این رویداد تسویه شود و تا امروز هم قسط اول را به گروه‌ها پرداخت کرده‌ایم.

دبیر اجرایی جشنواره تصریح کرد: امسال ۵۷ اثر در جشنواره حضور دارند که ۲۹ اثر از تهران و ۲۸ اثر از شهرستان‌ها در جشنواره هستند که حضور کارهایی خارج از مرکز که تقریباً نیمی از آثار را در بر می‌گیرد، جالب توجه است به طوری که شاهد اجرای نمایش‌هایی از ۱۶ استان کشور خواهیم بود.

حاجیان درباره میزان بودجه این دوره از جشنواره هم گفت: بودجه جشنواره براساس برآوردی که داده شده نزدیک به ۲ میلیارد تومان است که تلاشمان این است بیشترین درصد از این مبلغ به سمت تولید آثار، اختصاص کمک هزینه و هنرمندان حاضر در جشنواره سوق داده شود.

او همچنین از تصمیم به برگزاری کامل جشنواره در بستر فضای مجازی از طرف ستاد جشنواره گفت و ادامه داد: از ابتدا این اتفاق را برنامه‌ریزی کرده و گروه‌ها را در جریان گذاشته بودیم اما با رایزنی که با قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی داشته‌ایم تلاش‌مان این است که به تمام آثار امکان اجرای عمومی داده شود. ضمن اینکه همه نمایش‌های جشنواره در تمام طول برگزاری این رویداد قابلیت دیدن دارند نه اینکه تنها در محدوده زمانی خاصی پخش شوند.

او همچنین با اعلام آمادگی برای این که این آثار می‌توانند در طول برگزاری جشنواره از شبکه‌های مختلف پخش شوند، تصریح کرد: تمامی مبلغ فروش بلیت آثار در فضای مجازی به خود گروه‌های شرکت کننده تعلق می‌گیرد و تمامی فیلم آثار، با کیفیت خوب و قابل قبول ضبط شده‌اند و امکان ارائه در طول سال را دارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز