وحید نیکخواه آزاد:
در سینما پزوهش مبدا است نه مقصد
وحید نیکخواه آزاد، فیلمنامهنویس و کارگردان، معتقد است: پژوهش در سینما امر حیاتی است؛ اما نباید مانع خلاقیت فیلمنامهنویس شود. به طور کلی میتوان گفت پژوهش مبدأ حرکت است و نه مقصد و حاصل کار ترکیب پژوهش و کار خلاقانه است.
به گزارش ایلنا، نیکخواه آزاد گفت: در سینمای کودک دو نوع فیلم داریم؛ «فیلمهای برای کودکان» و «فیلمهای درباره کودکان». در فیلمهای برای کودکان که در آنها قصه گویی، ماجراپردازی، طنز، ترانه و… اهمیت دارند، پژوهش نسبت به کار خلاقه فیلمنامهنویس نقش کمتری دارد؛ اما در فیلمهای «درباره کودک و نوجوان»، پژوهش نقش مهمی را ایفا میکند؛ زیرا این فیلمها به جنبههای اجتماعی، تحصیلی، تربیتی و… زندگی کودکان و نوجوانان میپردازند و بدون پژوهش کافی نمیتوان تحلیل درستی از شرایطی که حیات کودکان و نوجوانان را احاطه کرده است، ارائه داد.
این کارگردان با اشاره به آفت رایج در همکاری پژوهشگر و فیلمنامهنویس گفت: نخستین بار سی و چند سال پیش که مسئول گروه کودک و نوجوان شبکه یک سیما بودم، با این مشکل مواجه شدم که گاه پژوهشگر انتظار دارد همه مسائلی که در پژوهش ارائه کرده است هنگام نگارش فیلمنامه مورد استفاده قرار گیرد؛ غافل از اینکه خلاقیت فیلمنامهنویس است که روح فیلمنامه را شکل میدهد و اصرار بر رجحان پژوهش بر کار خلاقه حاصل کار را خشک و بیروح میسازد و آن را به یک «گزارش» اجتماعی، تربیتی و… کاهش میدهد.
این کارگردان سینمای کودک و نوجوان بیان داشت: پژوهش در سینما امری حیاتی است؛ اما نباید مانع خلاقیت فیلمنامهنویس یا کارگردان شود. پژوهش باید مبدأ باشد نه مقصد و فیلمنامه باید حاصل امتزاج پژوهش و کار خلاقانه باشد. برخی فیلمها شاید نیاز چندانی به پژوهش نداشته باشند؛ اما تقریباً در همه موارد، نقطه عزیمت ما قطعاً باید پژوهش باشد.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین جایزه پژوهش سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار میشود.