خبرگزاری کار ایران

غلامرضا موسوی:

نیمی از فیلم‌های جشنواره امسال پرفروش خواهند بود/ سلیقه اکران با سلیقه جشنواره متفاوت است

نیمی از فیلم‌های جشنواره امسال پرفروش خواهند بود/ سلیقه اکران با سلیقه جشنواره متفاوت است
کد خبر : ۱۰۳۷۷۳۸

غلامرضا موسوی معتقد است سلیقه جشنواره فیلم فجر با سلیقه اکران عمومی متفاوت است و لزوما نمی‌توان گفت فیلم‌های پرفروش سال خروجی جشنواره باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید که همه‌ساله با برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی زمزمه‌های چینش اکران فیلم‌ها در سال آینده آغاز می‌شود. در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از آثار به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر سال گذشته اکران نشدند و حتی دو – سه فیلم نیز از جشنواره سی و هفتم باقی مانده است که هنوز فرصت نمایش به آن‌ها دست نداده است. این در حالی است که اضافه شدن ظرفیت نمایش آنلاین باعث شد برخی فیلم‌ها در سال جاری بر بستر پلتفرم‌های نمایش فیلم اقدام به نمایش فیلمشان کنند. 

با تمام این اوصاف برگزاری این دوره از جشنواره باعث شد تعداد فیلم‌های پشت خط اکران بیشتر شده و سرنوشت نمایش آن‌ها برای سال آینده با اما و اگر همراه باشد. 

حالا دیگر می‌توان بعد از نمایش‌های جشنواره‌ای و میزان استقبال تماشاگران از فیلم‌ها پیش‌بینی کرد که چند فیلم از میان آثار نمایش داده شده از گزینه‌های جدی اکران در آغاز سال باشند و با توجه به ظرفیت اکران سینماها در دوران کرونا بتوانند مخاطبان را به سالن‌های سینما بکشانند. 

غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما با اشاره به وضعیت اکران در سال آینده با توجه به فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر به ایلنا گفت: چیزی حدود ۱۰۰ فیلم اکران نشده از سال ۹۸ باقی مانده است و حدود ۶۶ فیلم در سال ۱۳۹۹ تولید شده است. بنابراین حدود ۱۶۰ فیلم سینمای ایران برای اکران دارد که طبیعی است هر چقدر هم سخت‌گیر باشیم، یک چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد این آثار مخاطبان انبوه خواهند داشت. بنابراین با این فرض که ۲۵ درصد فیلم‌های سینمای ایران که اکران نشده است و با مخاطب ارتباط خوبی برقرار خواهد کرد، پیش‌بینی این است که بعد از برطرف شدن کرونا و واکسیناسیون عمومی سینما بتواند با حداکثر ظرفیت کار کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا چینش اکران در چند سال اخیر با خروجی جشنواره سازگار نیست، گفت: اساسا داوری کردن یک فیلم در جشنواره با نگاه به فیلم به عنوان سرگرمی و جذب مخاطب متفاوت است. این دو مقوله متفاوت باعث می‌شود که دو سلیقه متفاوت هم وجود داشته باشد. یک عده‌ای فیلم را به عنوان تفریح و سرگرمی می‌بینند که در عین حال این سرگرمی می‌تواند حاوی پیام و نکته‌ای باشد که کارگردان و فیلمنامه‌نویس آن را ارائه داده است. بنابراین فیلم‌هایی که اکران عمومی می‌شوند می‌تواند با فیلم‌هایی که در جشنواره حاضر می‌شوند متفاوت باشد. البته در بعضی مواقع هم هر دوی این خصوصیات درون یک فیلم هست. یعنی هم پرمخاطب است و هم در جشنواره مورد توجه قرار گرفته است. تفاوتی که امسال داشت این بود که فیلم‌هایی در جشنواره به نمایش درآمد که حداقل در یک رشته نامزد دریافت جایزه بودند. پس نمی‌توان دیگر فیلم‌هایی که در بین این ۱۶ فیلم بودند را به طور کلی رد کرد و احتمال خیلی زیادی هست که فیلم‌های جذابی هم در میان آن آثار بودند که دیده نشدند. بنابراین با توجه به تجمیع فیلم‌های سال ۹۸ و ۹۹ نگرانی‌ای از بابت اکران فیلم در سال آینده نخواهیم داشت. 

موسوی در پایان با اشاره به ظرفیت جذب مخاطب از میان آثار نهایی جشنواره فیلم فجر امسال گفت: بیش از ۵۰ درصد فیلم‌هایی که در جشنواره امسال نمایش داده شد می‌تواند مخاطب را جذب کند. البته درصدهای جذب مخاطب متفاوت است. ضمن اینکه ۵۰ درصد از فیلم‌های حاضر از لحاظ موفقیت در گیشه زیر متوسط خواهند بود. اما از میان آن ۵۰ درصد فیلم‌های پر مخاطب دو – سه تا فیلم هستند که پتانسیل بسیار بالایی در جذب مخاطب دارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز