خبرگزاری کار ایران

آیین اختتامیه سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد

«اسب سفید بالدار» و «فرزندان خونیار» بهترین‌های جشنواره سی و هفتم/ دورهمی اهالی فیلم کوتاه در سایه کرونا

«اسب سفید بالدار» و «فرزندان خونیار» بهترین‌های جشنواره سی و هفتم/ دورهمی اهالی فیلم کوتاه در سایه کرونا
کد خبر : ۱۰۲۹۶۸۱

برگزیدگان سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در آیین پایانی این رویداد معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین پایانی سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در مرکز همایش‌های مجموعه ایران مال برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم، پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و پخش کلیپی، سیدصادق موسوی دبیر این رویداد ضمن خیر مقدم به حضار گفت: ممنونم که وقت خودتان را برای فرهنگ و هنر این کشور صرف می‌کنید. خوشحالم که به آیین اختتامیه مهمترین رویداد فیلم کوتاه خاورمیانه آمده‌اید. بنای من برای حضور در این لحظات گزارش دادن از جشنواره نیست چون همه گزارش‌ها را شنیده‌اید. فقط می‌خواهم قدردانی کنم از همه نهادها و افرادی که در برگزاری این جشنواره ما را همراهی کردند. 

وی ادامه داد: قبل از هر چیزی از هنرمندان و فیلمسازان که نزدیک به ۱۷۰۰ فیلم کوتاه برای ما فرستادند تشکر می‌کنم از شورای شهر تهران و شهرداری تهران تشکر می‌کنم. همچنین از آقای حق‌شناس عضو محترم شورای شهر و از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران که به ما جانانه کمک کردند، تشکر می‌کنم. از دکتر جاودانی هم سپاسگزارم. نیت خیرخواهانه مجموعه ایران مال و روی باز معاون فرهنگی این مجموعه باید حتما مورد قدردانی قرار بگیرد. 

دبیر سی وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: شرایط ایمن بود و رضایت مخاطبان ما را فراهم کرد. از همه همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری تهران و… تشکر می‌کنم از آقای انتظامی که به جوانان و ایده‌های جسورانه اعتماد می‌کند تشکر می‌کنم. کاری که ما امسال در ارتباط با محل برگزاری جشنواره داشتیم و اینکه جشنواره به صورت ترکیبی از آنلاین و غیرآنلاین برگزار شد، به خاطر اعتماد ایشان بود. در این چهار سال ما عیار برگزاری جشنواره را تغییر دادیم و پیشاپیش به برندگان تبریک می‌گویم. 

در ادامه محمد جواد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: بیش از یکسال است که با ویروس جانکاه کرونا درگیر هستیم و بسیاری از مشاغل و صنوف آسیب دیده اند، در این میان اهالی فرهنگ و هنر آسیب بیشتری دیده اند. 

وی افزود: به واسطه این همه گیری و طولانی شدن آن، چراغ سینماها خاموش، رواق موزه بی‌رمق، سالن‌های تئاتر کم رفت و آمد، کتاب فروشی‌ها بی‌مشتری و کافه‌ها تعطیل و کنسرت‌های موسیقی خاموش شدند و اهالی آن دلسرد و خاموش شده اند. 

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با وضعیت به وجود آمده تا مدت‌ها فرهنگ و هنر پس از کرونا رنج خواهد برد. توجه به بحث اقتصاد فرهنگ و هنر و رشد طبقه خلاق در مدیریت شهری این دوره از شورای شهر مورد توجه قرار گرفت، شهر باید برای پرورش ایده‌ها محیطی جذاب باشد و در راستای پایه‌ریزی خلاقیت‌ها و دانشمندان و نویسندگان و ایده شهروندان عادی بهره ببرد. 

وی با اشاره به اینکه نگاه کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، شهر انسان مدار به رونق بخشی فرهنگ و هنر جدی بود، گفت: راهبرد تقویت هویت ایرانی اسلامی اقداماتی چون نقش آفرینی آیینی و تحولات رویدادهای زندگی مردم بستر فیلم کوتاه ابزار مناسبی برای آموزش اطلاع‌رسانی و سرگرمی به مردم جامعه است. 

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در شرایط کنونی وضعیت هنرمندان خوب نیست و راه هنرمندان سخت است و فیلمسازان مجبورند پس از سال‌ها تجربه همچنان فیلم کوتاه بسازند. فیلم کوتاه و انتظار بازگشت مالی آن مسیر این سینما را به انحراف می‌کشاند. 

حق‌شناس با بیان اینکه از آنجا که ایران جز ۱۰ تولید کننده فیلم کوتاه جهان است، گفت: انجمن سینمای جوانان ایران از قدیمی‌ترین مدارس سینمای جهان و برگزار کننده جشنواره‌های ملی و بین المللی است. دولت با حمایت حداکثری و دخالت حداقلی نتوانسته آنطور که شایسته است برای سینمای کوتاه کاری کند. 

در بخش دیگر این مراسم پس از پخش کلیپی درباره گرامیداشت مدافعان و شهدای عرصه سلامت، ایرج حریرچی بیان کرد: تشکر می‌کنم که چنین جلسه با عظمت و جشنواره مهمی برگزار شده است اختصاص یک بخش برای سلامت موجب قدردانی است ممنونم که از شهدای سلامت تجلیل کردید. 

وی ادامه داد: درخواستی از شما دارم. می‌گویند یکی از کارهای اصلی متولیان عرصه سلامت تبادل اطلاعات، توصیه ها، نظرات و پیشنهادات بین افراد متخصص با مردمی است که در معرض خطرات هستند تا موجب کاهش خطر و تغییر رفتار اجتماعی شوند. هدف نهایی این است که فرد در خطر متوجه شود خطر چیست و باید چه اقداماتی انجام دهد تا افراد دیگر از آن خطر رهایی پیدا کنند. 

یکی از بزرگترین ابزارهای این موضوع، ابزار سینما و به طور کلی ابزار هنر است. بیماری‌های عفونی می‌تواند مهمترین خطرات را روی اجتماع، اقتصاد و حتی سیاست بگذارد پس باید به این موضوع توجه کنیم خواهشم این است که سلامت مردم با ابزار شما یعنی هنر افزایش پیدا کند. 

جایزه بهترین فیلم در بخش کووید ۱۹ به شهاب آب روشن برای «آن‌سینز» تعلق گرفت. 

همچنین در ادامه جوایز همایش مطالعات فیلم کوتاه اهدا شد. جایزه سوم به محسن رهنما، جایزه دوم به پریسا حسین‌زاده و جایزه اول هم به احمد خوش‌نیت رسید. 

خوش‌نیت بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: خوشحالم که در این همایش برای دومین بار جایزه می‌گیرم. از استاد ارجمندم نورالدین زرین‌کلک تشکر می‌کنم. همچنین یاد می‌کنم از استاد عزیزم؛ اکبر عالمی که به دلیل کرونا او را از دست دادیم. 

احمد الستی استاد سینما و دبیر علمی دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه نیز بیان کرد: درخواست دارم که مقالات این همایش به صورت یک کتاب منتشر شده و در قالب منابع اطلاعاتی در دسترس فیلمسازان کوتاه قرار گیرد. 

وی به مقاله برگزیده این دوره اشاره کرد و گفت: برای مثال مقاله «راهکاری برای خلق روایت ادبی موسیقایی در انیمیشن» عنوان یکی از این مقاله هاست که نشان از نگاه عمیق به انیمیشن دارد. 

الستی خاطرنشان کرد: از دبیر جشنواره که با پشتیبانی بسیار زیاد این جشنواره را رهبری کردند تشکر ویژه دارم. 

مدال ایسفا توسط الهام حسین‌زاده رییس انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) اهدا شد. 

ایسفا ضمن تقدیر از فیلم «دکل» به کارگردانی بابک مصطفوی، مدال ایسفا را برای نوآوری در مضمون و خلاقیت در ارایه به فیلم «ترس خود را جا به جا می‌کند» به کارگردانی ایمان صالحی اهدا کرد. ایمان صالحی بعد از دریافت جایزه اش، آن را به بازیگران و عوامل فیلم خود تقدیم کرد. 

الهام حسین زاده در پایان این بخش از اهدای جوایز گفت: به نظرم تغییرات این روزهای جهان و کووید ۱۹ ایجاب می‌کند تغییراتی در روش‌های سیاست‌های فرهنگی داشته باشیم تا از جریان غیررسمی جا نمانیم. 

لوح تقدیر آسیفا نیز به مهسا سامانی کارگردان انیمیشن «هبوب» رسید و توسط مریم کشکولی نیا اهدا شد. 

«اسب سفید بالدار» و «فرزندان خونیار» بهترین‌های جشنواره سی و هفتم/ دورهمی اهالی فیلم کوتاه در سایه کرونا

امیر شهاب رضویان در ادامه روی صحنه رفت و گفت: یادی می‌کنم از استاد اکبر عالمی، خسرو سینایی، پرتویی و… که از میان ما رفتند. امسال پنجاه و یکمین سال فعالیت فیلم کوتاه در ایران است. سینما پدیده‌ای یکپارچه است اما یکی از شاخه‌های آن فیلم کوتاه است. ما زمانی فیلم هشت میلیمتری می‌ساختیم. فیلم کوتاه یک مدیوم مستقل است و هویت مستقل دارد. معتقد نیستم هرکس فیلم کوتاه می‌سازد باید در همین عرصه بماند همه ما هم فیلم کوتاه هم فیلم‌بلند و… ساختیم. 

رضویان ادامه داد: در جریان کرونا سینمای کوتاه کمتر آسیب دید چون وابسته به چرخه اقتصادی سینما نیست. معتقدم مدیران و سیاست‌مداران برای فهمیدن خوبی‌ها و مشکلات جامعه می‌توانند به تماشای فیلم‌های مستند و کوتاه بنشینند و روایت‌های صادقی پیدا می‌کنند. کشوری هستیم که صاحب سنت فیلم کوتاه هستیم. 

وی در ادامه به خلا ثبت تصاویری از تهران در سینما اشاره و عنوان کرد: شهرداری و عرصه فرهنگ و هنر که باید درباره تهران فیلم می‌ساختند، اهمال کردند. وقتی «قصه‌های کیش» ساخته شد، نمادهای خوبی از مقطعی از این جزیره را ثبت کرد و حالا وقت آن است که درباره تهران فیلم‌هایی ساخته شود. اگر شهرداری، وزارت بهداشت، شورای شهر و سایر سازمان‌ها پای کار بیایند، می‌توان این فیلم‌ها را تولید کرد. امیدوارم کرونا یکسال دیگر پدیده‌ای نوستالوژیک برایمان باشد اما همین دوران را می‌توان ثبت کرد. امیدوارم دوره صدم جشنواره را هم کنار هم جشن بگیریم. 

در ادامه حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: از همه فیلمسازانی که این همایش متعلق به آن هاست تشکر می‌کنم و از زحمات آن‌ها قدردانی می‌کنم. از همکارانم تشکر می‌کنم که چراغ سینما و فیلم کوتاه را روشن نگه داشتند. 

وی ادامه داد: وقتی پدیده‌ای بر جهان غالب می‌شود، می‌توان دو راه را در پیش گرفت یکی اینکه همه چیز را تعطیل کنیم و دیگری اینکه زیست کرونایی را هم تجربه کنیم و همپای آن کارها را پیش ببریم. این جشنواره راه دوم را در پیش گرفت و جا دارد از همکارانم تشکر کنم. 

در ادامه تندیس جشنواره و جایزه نقدی بهترین فیلم با مضمون هویت ملی و افزایش سرمایه اجتماعی به علیرضا کاویان راد برای فیلم پویانمایی «من ایرانی ام» تعلق گرفت. 

بخش بعدی مراسم به بزرگداشت امیر لطفیان عکاس و فیلمساز پیشکسوت اختصاص یافت. 

در این بخش احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی روی صحنه آمدند. 

در این بخش احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی روی صحنه آمدند. 

حمیدی مقدم در این بخش گفت: خودم را به خانواده فیلم کوتاه وابسته می‌دانم. کسی که چراغ انجمن همدان را در دهه ۶۰ نگه داشت امیر لطفیان بود، امید بچه‌های همدان و در همه این سال‌ها تکیه‌گاه بوده است. او از خود گذشت و در خانواده انجمن سینمای جوانان ایران و فیلم کوتاه باقی ماند، خود را وقف کرد تا دیگران رشد کنند. امیر در همه این سال‌ها فردی نجیب بوده است. یکی از امین‌ترین افراد برای سیف‌الله داد بود. او در برنامه‌ریزی جشنواره‌ها انقلابی ایجاد کرد، آنچه الان در جشنواره‌ها می‌بینید، نتیجه زحمات اوست. به خاطر برگزاری این بزرگداشت تشکر می‌کنم. 

مسجدجامعی هم درباره این شخصیت فرهیخته سینمای کشور بیان کرد: در مجموعه عکس‌های آقای لطفیان عکسی را دیدم که امیدوارم پیگیری کنیم تا این عکس به صورت نقش برجسته در شهر حضور داشته باشد. این عکس نشاط زیادی را در سال‌های سخت و دشوار دهه ۶۰ منتقل می‌کرده است. به خاطر حمایت این جشنواره از پزشکان تشکر می‌کنم، البته سینما هم در این مدت بزرگانی را از دست داده که یاد آن‌ها را گرامی می‌داریم. امیدوارم همچنان شاهد این باشیم که فیلمسازان فیلم کوتاه در سطح داخلی و خارجی بدرخشند. 

در ادامه با پخش کلیپی یاد درگذشتگان سینما در سال جاری گرامی داشته شد. 

سپس جوایز بخش بین‌الملل با حضور بهنام بهزادی اهدا شد. 

بهزادی پیش از اهدای جوایز به زبان انگلیسی به برندگان تبریک گفت و نکاتی را درباره جشنواره بیان کرد. 

وی در ادامه گفت: از برگزارکنندگان، مدیران و دبیران جشنواره تشکر می‌کنم. 

هیات داوران در بخش بهترین فیلم کوتاه تجربی مسابقه بین‌الملل فیلمی را شایسته دریافت جایزه ندانست. 

جایزه بهترین مستند بخش بین‌الملل به «کاک ئیرج» ساخته جمشید فرج‌وند فردا اهدا شد. 

کارگردان این فیلم این جایزه را به کادر درمان تقدیم کرد. 

جایزه بهترین فیلم کوتاه انیمیشن نیز به «کاندلا» از اسپانیا رسید. 

جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم «دایی» از غنا اهدا شد. 

در ادامه سیدصادق موسوی روی صحنه آمد و گفت: با جلسه‌ای که با اعضای فیلم نت داشتیم قرار شد فیلم نت مبلغ یکصد میلیون به آقای لطفیان تقدیم کند. یک جایزه بزرگ در بخش ملی و یک جایزه بزرگ در بخش بین‌الملل داریم که به هرکدام یک صد میلیون ریال اهدا می‌کند همچنین دیگر حمایت این بخش خصوصی اهدای یک میلیارد تومان برای تولید و حمایت از فیلم کوتاه است. 

در بخش بهترین فیلمبرداری تندیس جشنواره و جایزه نقدی بهترین فیلمبرداری به وحید بیوته برای فیلم داستانی «جبرئیل» اهدا شد. 

در بخش بهترین صدا تندیس جشنواره و جایزه نقدی به محمدحسین مهرجو و سید محمد کشفی برای صدای فیلم داستانی «خوناب» اهدا شد. 

در بخش بهترین فیلم نامه تندیس جشنواره و جایزه نقدی به صمد علیزاده برای فیلم داستانی «ناهید» تعلق گرفت. 

در بخش بهترین فیلم نامه اقتباسی تندیس جشنواره و جایزه نقدی به «محمدرضا مرادی» برای فیلم داستانی «دوآل پا» اهدا شد. 

جایزه بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند به فرشته توکلی برای «فروغ کوچه بن‌بست» اهدا شد. 

جایزه بهترین کارگردانی انیمیشن به مونا عبدالله شاهی برای «آتش سرخ» رسید. 

وی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: از دریافت این جایزه تشکر می‌کنم که کمک کردند. فیلم من در دقیقه نود به جشنواره رسید از آقای موسوی تشکر می‌کنم که کمک کردند این فیلم به جشنواره برسد. انیمیشن ایران جدی و شگفت‌انگیز است. 

جایزه بهترین کارگردانی مستند به آرمان قلی‌پور دشتکی برای «فرزندان خونیار» رسید

وی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: سه سال پیش همینجا کاندید شدم ولی ناامید نشدم و رفتم فیلم‌های بهتری ساختم. من فرزند روستا هستم و خوشحالم که این جایزه را دریافت می‌کنم. این جایزه را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تقدیم می‌کنم که اگر حمایت آن‌ها نبود این فیلم ساخته نمی‌شد. 

جایزه بهترین کارگردانی فیلم تجربی به کمال کچوییان برای «آداپت» رسید. 

وی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: من با پارتی جایزه گرفتم و پارتی من خانواده ام، مادرم، پدرم، دوستانم و… هستند. 

«اسب سفید بالدار» و «فرزندان خونیار» بهترین‌های جشنواره سی و هفتم/ دورهمی اهالی فیلم کوتاه در سایه کرونا

جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی به مهیار ماندگار برای «اسب سفید بالدار» تعلق گرفت. 

ماندگار گفت: به تیم خودم تبریک می‌گویم که این جایزه برای آن‌هاست، ما رویای خودمان را ساختیم. 

جایزه ویژه هیات داوران به ایمان صالحی برای «ترس خود را جا به جا می‌کند» رسید. 

جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش ملی به حمیدرضا زبیر برای تهیه‌کنندگی «اسب سفید بالدار» رسید. 

جایزه بزرگ جشنواره در بخش بین‌الملل به رضا فهیمی برای «سفید پوش» از ایران تعلق گرفت. 

دیپلم افتخار بهترین نوآوری به لعیا میرنصیری برای بازی در «ناهید» اهدا شد

جایزه بهترین تدوین به بابک بهرام بیگی برای «فرزندان خونیار» رسید. 

در حاشیه اختتامیه جشنواره چه گذشت؟ 

اختتامیه سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در حالی در سالن همایش‌های مجموعه ایران مال برگزار شد که به علت شرایط کرونایی این روزها صندلی‌ها با رعایت فاصله اجتماعی چیده شده و فیلمسازانی از سراسر کشور نیز به صورت آنلاین همراه این مراسم هستند. 

نیما کرمی مجری برنامه به پاس قدردانی از جامعه پزشکی و پرستاری کشور با لباس سفید بر روی سن حضور یافت. همچنین برخی از اعضای ستاد برگزار کننده نیز جامه کادر درمان را برای احترام به این قشر زحمت کش برتن کردند. 

حضور نمایندگان وزارت بهداشت و معاون وزیر بهداشت ایرج حریرچی نیز از دیگر اتفاقات این مراسم است. ایرج حریرچی با اهدای تعدادی از جوایز جشنواره جذابترین لباس این روزها را ماسک دانست. 

گروه موسیقی عمرانلو که از حنجره خود برای تداعی صدای ساز استفاده می‌کنند، اختتامیه متفاوت این جشنواره را با اجرای قطعاتی خاطره‌انگیز همراه کرد. 

برخی از کارگردانان نیز جوایز خود را به کادر درمانی کشور تقدیم کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز