خبرگزاری کار ایران

معمای چند مجهولی اکران فیلم خوب در دوران کرونا/ تهیه‌کنندگان به دنبال ضمانت دولتی، سینماداران منتظر فیلم‌های بفروش

معمای چند مجهولی اکران فیلم خوب در دوران کرونا/ تهیه‌کنندگان به دنبال ضمانت دولتی، سینماداران منتظر فیلم‌های بفروش
کد خبر : ۱۰۲۲۷۹۷

بازگشایی مجدد سالن‌های سینما در حالی از ابتدای هفته در شهرهای موقعیت زرد و آبی در دستور کار قرار گرفت که به نظر می‌رسد سینمای ایران فرصت اکران فیلم را در سال جاری از دست داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سینمای ایران در سال ۹۹ از لحاظ جذب مخاطب و اکران به دلیل شیوع ویروس کرونا سال سخت و عجیبی را پشت سر گذاشت. از طرفی استقبال از فیلم‌های روی پرده چنگی به دل نمی‌زد و از دیگر سو تعطیلی‌های طولانی و پی‌درپی سالن‌های سینما دیگر رمقی برای سالن‌داران و صاحبان آثار باقی نگذاشت.

پس از آنکه کشور به دلیل موج سوم بیماری کرونا به حالت نیمه تعطیل درآمد و سینماها نزدیک به دو ماه تعطیل بودند، با بهتر شدن اوضاع و کنترل بیماری کرونا در سطح کشور خبر می‌رسد سالن‌های سینما در شهرهای وضعیت زرد و آبی بازگشایی می‌شود. اتفاقی که البته با رعایت پروتکل‌ها و تنها تا ساعت ۱۹ رفتن به سینماها را امکان‌پذیر کرده اما بسیاری هم بر این نظرند که در این تصمیم وضعیت سالن‌ها با حالت تعطیل تفاوتی ندارد.

از طرفی صاحبان آثار باتوجه به شرایط موجود ترجیح می‌دهند فیلم‌هایشان را نگه دارند و تا بهبود وضعیت دست به اکران و اتلاف سرمایه آثار خود نزنند. اتفاقی که البته از سوی تهیه‌کنندگان یک امر طبیعی و منطقی به نظر می‌رسد.

روز گذشته محمدرضا صابری (سخنگوی انجمن سینماداران) با اشاره به بازگشایی مجدد سینماها در شهرهای زرد و آبی گفت: ما در جلسه‌ای که هفته گذشته در خدمت آقای انتظامی و شورای صنفی نمایش بودیم هم این موضوع را مطرح کردیم که تنها راه برون‌رفت از این حالت ورشکستگی سینما این است که باید فیلم خوب اکران کنیم. تا زمانی که شاهد اکران فیلم خوب نباشیم هیچ اتفاقی برای رونق سینما نمی‌افتد. آقای انتظامی هم این موضوع را پذیرفتند که حمایت از سینمادار تنها با اکران فیلم خوب می‌تواند اتفاق بیفتد.

اکران فیلم خوب و مخاطب پسند کلیدواژه اصلی نجات سالن‌های سینماست؛ موضوعی که البته از سوی صاحبان آثار با بی‌توجهی همراه است و هیچ‌یک از تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران حاضر به اکران فیلمشان در این شرایط نیستند. حتی یکی از تهیه‌کنندگان سینما، این رفتار برخی تهیه‌کنندگان را نوعی بازار گرمی برای گرفتن امتیاز بیشتر از دولت می‌داند. میثم معراجی در این باره به ایلنا گفت: به نظرم این بازارگرمی‌ها بیشتر برای این است که بتوانند از دولت امتیاز بیشتری بگیرند. بهترین مدل حمایت از سوی دولت این بود که آثار را برای اکران گارانتی می‌کرد. یعنی هر چقدر که هزینه فیلم شده است دولت همانقدر فیلم را گارانتی کند. اگر فیلم بیشتر فروخت چه بهتر و اگر کمتر از میزان هزینه فیلم فروخت مابه‌التفاوت فروش تا رسیدن به میزان هزینه را دولت پرداخت کند. با این شکل مطمئن باشید سینماها راه می‌افتاد. ولی الان متاسفانه نگاهی که توی سینما هست راه غلطی را پیش گرفته است و همه منتظر گرفتن امتیاز بیشتر از دولت هستند.

اما برخی از تهیه‌کنندگان اکران نکردن فیلم‌هایشان را ناشی از ریسک بالای این کار می‌دانند و بی‌توجهی به مقوله اکران را ناشی از واقع‌گرایی صاحبان آثار قلمداد می‌کنند.

مسعود اطیابی (کارگردان سینما) با اشاره به اینکه بازگشایی سینماها با این وضعیت فرق چندانی با تعطیلی آن ندارد، به ایلنا گفت: تا وقتی سالن‌های سینما به‌‌طور کامل و با تمام ظرفیت نتواند پذیرای مخاطبان باشد فرق چندانی در شکل اجرایی آن در سطح سه مشاغل یا سطح دو وجود ندارد چراکه اکران فیلم‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت کمکی به رونق سینماها نمی‌کند. الان مردم نسبت به سالن‌های سینما با توجه به تبلیغات منفی‌ که صورت گرفته با دید تردید نگاه می‌کنند و به این سادگی شاید احساس امنیت برای رفتن به سینما نکنند. برای همین بازگشایی سینماها هم کمکی به وضعیت فعلی نخواهد کرد چراکه فیلم‌های اصلی سینما که می‌توان روی جذب مخاطب آن‌ها حساب کرد، اکران نمی‌شوند. به همین دلیل فکر می‌کنم نگاه سینماگران به وضعیت سالن‌های سینما واقع‌گرایانه است تا اینکه منفعلانه قلمداد شود.

سینماداران البته در این میان نگاه متفاوتی نسبت به تهیه‌کنندگان دارند و معتقدند حتی یک فیلم با بازیگران مطرح هم می‌تواند در همین شرایط سخت کرونایی مخاطب را به سینما بکشاند.

محمد برومند (مدیر پردیس سینمایی هویزه مشهد) با اشاره به بازگشایی مجدد سالن‌های سینما به ایلنا گفت: خوشبختانه با اکران فیلم «دیدن این فیلم جرم است» شاهد استقبال خوب مردم از سینما هستیم و با اینکه از هشت سالن ما تنها یک سالن به اکران این فیلم اختصاص دارد، ظرفیت تماشای آن در سانس‌های مختلف بسیار خوب است و این نشان می‌دهد اگر فیلم خوب و متنوع اکران شود، مردم از آن استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از تعطیلی سالن‌های سینما گفت: این تعطیلات اجباری هزینه‌های زیادی را به ما متحمل کرد. از یک سو سالن‌های سینما نیازمند تعمیرات اساسی هستند و از طرفی باید محیط برای حضور مخاطبان آماده شود. از روغن‌کاری پله‌های برقی تا سرویس سیستم تهویه و دستگاه‌های پخش هزینه‌های زیادی را بر دوش سینماها گذاشته است.

برومند در پایان با بیان اینکه سعی می‌کنیم پروتکل‌ها را به صورت کامل اجرا کنیم تا مجدد سینماها تعطیل نشود، گفت: برخی از مخاطبان وقتی وارد سالن می‌شوند چون همراه با خانواده هستند، تمایل دارند کنار هم بنشینند که ما تذکر می‌دهیم به دلیل اینکه موارد بهداشتی رعایت شود، هریک با فاصله یک صندلی فیلم را تماشا کنند.

به نظر می‌رسد اکران فیلم‌های پرفروش در هر شرایطی موجب رونق سینماها می‌شود. قرار است از سوی دولت بسته‌های حمایتی به پخش‌کننده‌ها و تهیه‌کنندگان ارائه شود تا بر اساس آن صاحبان آثار برای اکران آثار خود ترغیب شوند. با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر باید منتظر ماند و دید آیا عزمی برای رونق دوباره سالن‌های سینما در دو ماه پایانی سال وجود دارد؟

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز