خبرگزاری کار ایران

شماره نهم فصلنامه تخصصی تئاتر نمایش‌شناخت منتشر شد

شماره نهم فصلنامه تخصصی تئاتر نمایش‌شناخت منتشر شد
کد خبر : ۱۰۲۰۴۳۲

شماره جدید مجله نمایش‌شناخت به سردبیری نظر احمدی منتشر شد.

به گزارش ایلنا، مجله نمایش‌شناخت یکی از معدود نشریات در حال انتشار تئاتر کشور محسوب می‌شود که به سردبیری نظر احمدی و با مشاوره علمی فرهاد ناظرزاده کرمانی، سعید فرهودی، حسین اسماعیلی، مسعود دلخواه و همراهی تعداد زیادی از اساتید تئاتر کشور هر سه ماه یکبار منتشر می‌شود.

سرمقاله این شماره نمایش شناخت با عنوان «چراغ‌های شهر خاموش‌اند» به قلم مسعود دلخواه به رشته تحریر درآمده، دلخواه در این نوشته به وضعیت هنر تئاتر در دوران همه‌گیری بیماری کرونا پرداخته و با مروری بر تعدادی از مقالات مندرج در نشریات بین‌المللی تئاتر، نشان می‌دهد که چگونه این بیماری مهلک در چهارگوشه جهان راه را بر فعالیت‌های مختلف تئاتری بسته و هنرمندان این رشته را خاصه در کشور ما عملا خانه‌نشین نموده است.

ردپای پاندمی کرونا را نیز در بخش بعدی این مجله که مربوط به پرونده‌ای با عنوان برساخته «پاندرامی» است می‌توان مشاهده نمود، در پرونده مذکور یادداشت‌هایی از استاد صدرالدین زاهد، رحمت امینی و محمودرضا رحیمی منتشر شده است.

در بخش دیالوگ این شماره نیز گفتگویی اختصاصی و مفصل با استاد ابراهیم مکی نمایشنامه‌نویس مقیم فرانسه انجام شده که در جای خود بسیار خواندنی است، همچنین باید این نکته را خاطر نشان نمود که دکتر مکی به ندرت با نشریات به گفتگو می‌پردازد و از آخرین مصاحبه ایشان مدت زمان زیادی می‌گذرد.

از دیگر بخش‌های پر تعداد این شماره می‌توان به پرونده «کتاب شناخت» اشاره کرد، در این بخش میزگردی به بهانه انتشار ترجمه کتاب «درام اسلامی» به زبان فارسی با حضور جمشید ملک‌پور نویسنده این کتاب، فرزام حقیقی مترجم کتاب، اردشیر صالح‌پور محقق و منتقد ادبی و نظر احمدی سردبیر مجله نمایش‌شناخت انجام گرفته است که در این میزگرد ضمن پرداختن به این اثر که نخستین بار به زبان انگلیسی و در انتشارات معتبر روتلج به زیور طبع آراسته شده به جمع‌خوانی هنر شبیه‌خوانی نیز پرداخته شده است.

از دیگر مطالب این پرونده می‌توان به نقد کتاب «آخرین محاکمه سقراط» به قلم فیلسوف و نمایشنامه‌نویس معاصر فرانسوی آلن بدیو و با ترجمه محمدرضا خاکی اشاره نمود، همچنین در بخش پایانی این پرونده، مقدمه و فرازهایی از دیگر نمایشنامه آلن بدیو با عنوان «حادثه در انطاکیه» منتشر شده که این اثر هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده است.

و اما در پرونده «مطالعات تئاتری» سعید فرهودی پدر تئاتر سیاسی ایران نیز همچون نوبت‌های گذشته که در سلسله مطالبی با عنوان «درام و درام‌نویسان سیاسی» آثار برجسته‌ نویسندگان این حوزه را مورد مداقه و نقد و نظر قرار می‌داد این بار نیز آثار سیاسی نمایشنامه‌نویسان آلمانی را بررسی نموده و در بخش دیگر این پرونده، محمدعلی بهبودی، بازیگر نامدار ایرانی- آلمانی در درس‌گفتاری به موضوع «کار هنرپیشه بر روی نقش» پرداخته است.

در پرونده «ترجمان تئاتری» نیز چندین مقاله پیرامون جریان‌های گوناگون تئاتری و از زبان‌های مختلف ترجمه شده است که از مهمترین آنها می‌توان به مقاله‌ای با عنوان «نگاهی دیگر به تئاتر پوچی» اشاره کرد که زنده‌یاد مجید فلاح‌زاده به تصنیف و ترجمه آن پرداخته است، فلاح‌زاده که تا به حال بسیاری از مطالب منتشر نشده ایشان در نشریه نمایش‌شناخت به انتشار رسیده در این مطلب پژوهشی نیز با نگاهی ژرف و انتقادی به دو جریان تئاتر «شقاوت» و تئاتر «ابسورد» پرداخته است.

پرونده «تئاتر آمریکا» نیز چون برخی شماره‌های گذشته از دیگر بخش‌های این شماره است که در آن ترجمه دو نمایشنامه آمریکایی برای نخستین‌بار منتشر شده است، نمایشنامه‌‌های بنگ نوشته «ماریات لی» و تریاژ به قلم «شارین روتشتاین»، همچنین در این پرونده بخشی دیگر از سلسله مطالب «تاریخ تئاتر آمریکا» توسط استاد ایرانی دانشگاه ویرجینیا مازیار اولیایی‌نیا منتشر شده است.

و اما در بخش پایانی فصلنامه نمایش‌شناخت، یادنامه پرویز پورحسینی منتشر شده است، در این بخش پس از انتشار پیام‌هایی به قلم خواهر و برادر پورحسینی که هر دو از بازیگران قدیمی تئاتر محسوب می‌شود و اکنون در خارج از کشور اقامت دارند، مطالبی توسط بسیاری از دوستان و همکاران ایشان همچون رضا بابک، محمدرضا خاکی، جمشید ملکپور، حسین اسماعیلی، داریوش مودبیان، مسعود دلخواه، فرهاد ناظرزاده کرمانی و...به انتشار رسیده است.

در پایان باید این نکته را یادآور شد که نشریه نمایش‌شناخت با وجود آنکه نشریه‌ای نوپا محسوب می‌شود و اوج فعالیتش همزمان با بیماری کرونا بوده اما تا به حال تنها نشریه تئاتر خصوصی کشور محسوب می‌شود که با وجود عدم حمایت بخش دولتی خاصه مرکز هنرهای نمایشی، کاملا نظم در انتشار داشته و توانسته بسیاری از اساتید تراز اول هنر تئاتر را با خود همراه سازد و مورد توجه خانواده تئاتر قرار گیرد که امیدواریم همچنان این امر بپاید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز