تهیهکننده سریال «گیسو» مطرح کرد:
پای دلالها به شبکه نمایش خانگی باز شده/ احتمال پخش «گیسو» از ۱۴۰۰
هومن کبیری بر وجود جریانها و افرادی در شبکه نمایش خانگی تاکید کرد که با عنوان جذب اسپانسر به پروژهها نزدیک میشوند و با سرقت اطلاعات فیلم شروع به دلالی در قالب سرمایهگذار میکنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، هومن کبیری، تهیهکننده سریال «گیسو» ساخته منوچهر هادی، درباره اخباری مبنی بر قرارداد این سریال با یکی از پلتفرمهای پخش فیلم در روزهای گذشته گفت: ما با شرکت نماوا در بهمن یا اسفند ۹۷ مذاکراتی داشتیم که منتهی به قرارداد شده بود. حدود یک سال و نیم این قرارداد ادامه داشت و در این مدت نماوا وجوهی را پرداخت کرده بود. در واقع نسبت به پروژه «گیسو» حق آب و گل داشت. تیر ماه امسال این قرارداد را فسخ کردیم. شرایط اقتصادی نسبت به بهمن ۹۷ تفاوت داشت و ترجیح دادیم با هم کار نکنیم. برای همین با تفاهم طرفین قرار شد مبلغی که تا آن تاریخ پرداخت کردند به آنها مرجوع شده و قرارداد لغو شود، اما بعد از حدود سه ماه و بعد از اینکه پلتفرمها از هم جدا شدند، نماوا مجدد پیشنهادی به ما داد که دوباره مذاکره کردیم و چون یک سال و نیم پای این پروژه بودند و دوست داشتند که آن را پخش کنند، قراردادی را در آبان امسال منعقد کردیم تا پخش «گیسو» به نماوا برسد. این قرارداد هم به این معنی نبود که با فیلیمو مشکلی داشتیم. شرایط کار را سنجیدیم و ترجیح من این بود که با مدیران نماوا کار کنیم و این اتفاق افتاد.
وی با اشاره به اینکه عقد قرارداد با یک پلتفرم به ضرر آنها نیست، گفت: مخاطب اسم پلتفرم برایش مهم نیست و بیشتر دنبال محتوا است. وقتی یک مجموعهای قابلیت لازم را چه از لحاظ کستینگ و چه از لحاظ کیفیت برای جذب مخاطب داشته باشد؛ مخاطب هم پلتفرمش را عوض میکند. مثل این میماند که وقتی سریالی پخش میشود دنبالش کنیم و فرقی ندارد شبکه یک باشد یا شبکه دو. حق اشتراک پلتفرمها هم وقتی ببیند محتوای مورد علاقهاش را پیدا کرده، پرداخت میکند، حالا فرقی ندارد فیلیمو یا نماوا. مهم این است در مدتی که سریال مورد علاقهاش از یکی از این دو پلتفرم پخش میشود اشتراک آنجا را بگیرد. بنابراین ما هیچ مخاطبی را از دست نمیدهیم.
این تهیهکننده سینما و تلویزیون با اشاره به این موضوع که دلالان در عرصه نمایش خانگی نفوذ کردند، گفت: اینکه ما موضوع قراردادمان با یک پلتفرم را رسانهای کردیم به این دلیل بود که عدهای از افراد به بهانه سرمایهگذاری و آوردن اسپانسر خودشان را به تیم تهیه و تولید و تهیهکنند نزدیک میکنند و از جزئیات محرمانه سریال مطلع میشوند. با اطلاع از این جزئیات به سراغ پلتفرمها و یا اپراتورهای تلفن همراه که گویا برای فروش و پخش هم دستی در آتش دارند؛ میروند و ادعای مالکیت و سهیم بودن میکنند. یکی از مسائلی که برایم مهم است که تهیهکنندهها چطور اجازه میدهند چنین افرادی به این حوزه نفوذ کنند؟ این افراد بعضا شناخته شده هم هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با پدیدهای شبیه دلالی در فوتبال روبرو هستیم؟ گفت: بله. دقیقا دلالی است. طرف به ما میگوید بروم به مثلا فلان اپراتور بگویم شریک شما هستم که این فیلم را گرانتر بفروشم؟ غافل از اینکه به جز آن اپراتور مذکور به هزار جای دیگر به عنوان شریک سریال میروند تا برای خودشان وجههای را به دست بیاورند و سودی را از طریق دلالی به دست بیاورند.
کبیری در پاسخ به این پرسش که چرا دلالها آنقدر راحت نفوذ میکنند و مشکل از کجاست؟ گفت: به هر حال هر تهیهکنندهای از حضور یک اسپانسر حرفهای استقبال میکند. اسپانسرهای حرفهای که صاحب برندهای معروفی هم هستند یکسری دلال دارند که کارهای تبلیغاتی آنها را انجام میدهند. آنها به ما مراجعه میکنند و خود را نماینده فلان شرکت معرفی میکنند و طبیعی است وقتی قرار است به عنوان اسپانسر حضور داشته باشند باید یکسری اطلاعات مخفی از جمله ترکیب بازیگران، نحوه پخش و موضوعات دیگر را در اختیارشان بگذاریم. چون بالاخره وقتی کسی میخواهد پولش را به عنوان اسپانسر بیاورد باید از این جزئیات با خبر باشد. متاسفانه شاهد یک جور مانور متقلبانه هستیم که وقتی این اطلاعات را از ما میگیرند از جاهایی درز پیدا میکند که اصلا نباید اتفاق میافتاد. این شکل از مانور متقلبانه جنبه مجرمانه دارد و در دادگاه کیفری قابل بررسی است. این افراد به منظور کسب وجهه و پول بیشتر این کار را میکنند. من همواره خودم را تهیهکننده میدانم و وجهه فرهنگی این کار را با عناوین سرمایهگذار عوض نمیکنم. شاید به خاطر همین از این فضا سوءاستفاده شده بود و یکسری حرفها در این زمینه از جانب عدهای سودجو زده شد. امیدوارم دیگر پروژهها تجربه ما را در نظر بگیرند و مواظب اینگونه رفتارها باشند.
وی با اشاره به انحصار ایجاد شده در پلتفرمهای پخش فیلم و تاثیر آن در ایجاد این فضای دلالی گفت: ای کاش به جای آنکه به دنبال تنوع در پلتفرمها باشیم بیشتر به تنوع در تولیدات فکر کنیم. به هر حال هر کدام از این پلتفرمها با یک پیشینهای توانستند این میزان مخاطب را جذب خود کنند. اگر این تنوع ایجاد شود قطعا مردم هم با هر پلتفرمی که باشد کار را دنبال میکنند.
کبیری با بیان اینکه مجوز «گیسو» را قبل از اختلافات میان صداوسیما و وزارت ارشاد دریافت کرده است، گفت: فعلا پروژه ما درگیر ماجرای ساترا نشده است. ما مجوز را قبل از این اتفاقها و از وزارت ارشاد دریافت کردیم و طبیعی است برای مجوز پخش هم چون صادرکننده مجوز ساخت ارشاد است باید مجوز پخش هم بدهد. اما اگر نیاز باشد برای دریافت مجوز پخش به ساترا مراجعه کنیم از این بابت مشکلی نداریم و تمام قواعد ساخت را رعایت کردیم.
وی در ادامه گفت: مخاطب ایرانی به سریالهای نمایش خانگی عادت کرده بود و نباید با وقفه در تولید اجازه بدهیم این پتانسیل جذب سریالهای دیگر کشورها شود. متاسفانه مدتی به خاطر مشکلاتی که در ارائه مجوز پیش آمده بود تولیدات متوقف بود اما امروز شاهد هستیم که چند سریال به صورت همزمان در حال تولید هستند که به پخش برسند.
کبیری با اشاره به چالشهای تولید سریال در دوران کرونا گفت: سبک کار در بخش خصوصی با تلویزیون فرق دارد. متاسفانه اتفاقهای تلخی که سر صحنه فیلمبرداری برای هنرمندانمان رخ داد و منجر به فوت یکی از آنها شد برای سریالهای تلویزیونی بود. ولی در سریال نمایش خانگی با پروژهای روبرو هستیم که ماهی چند میلیارد تومان حقوق پرداخت میکند و قطعا برای اینکه پروژه با چالشهایی روبرو نشود بخشی را برای رعایت تمامی پروتکلها در پروژه تعریف میکند. از پزشک و پرستار در سر صحنه تا رعایت تمامی پروتکلها و بهداشت محیط و استفاده از ملزومات بهداشتی مثل ماسک و دستکش و مواد ضدعفونیکننده حتما رعایت میشود. با همه این اوصاف ما داریم در شرایطی کار میکنیم که این بیماری وجود دارد و اکثر جامعه را درگیر کرده است. طبیعی است که این موضوع غیرقابل اجتناب است و در پروژه ما هم چند نفر از عوامل مبتلا شدند و بعد از طی شدن دوران بیماری به کار بازگشتند. آقای گلزار هم مبتلا شدند و خوشبختانه حالشان خوب شد. ما سعی کردیم در این شرایط سخت کاری فضایی را ایجاد کنیم که هنرمندان بتوانند کار کنند. تا حد توانمان هم نسبت به سلامت آنها مسئول هستیم و هر کاری که نیاز باشد انجام میدهیم. هنرمندان هم بچه نیستند و اگر قرارداد میلیاردی منعقد میشود دو طرف وکیل دارند و هیچ کس روی اجبار کاری را انجام نمیدهد. تمایل وجود دارد یک پروژه ساخته شود و عوامل هم تمایل دارند کار کنند. کسانی هم که کرونا گرفتند تا لحظه بهبودی کامل از آنها حمایت کردیم. ما در زمان کرونا بیش از یک نفر را در سرویسها سوار نمیکنیم. البته که این باعث میشود هزینه یک پروژه تغییر کند ولی با تمام اینها وقتی پروژهای را تعریف میکنیم موظف هستیم آن را به اتمام برسانیم.
تهیهکننده سریال «عاشقانه» با اشاره به بیانیه خانه سینما مبنی بر تعطیلی پروژهها در شیوع گسترده کرونا گفت: خانه سینما از روی دلسوزی این بیانیه را منتشر کرد ولی در خصوص پروژههای بخش خصوصی که سرمایهگذاری هنگفتی صورت گرفته است و زمانبندی پخش وجود دارد، اولویتهایمان فرق میکند و باید این موضوعات را هم لحاظ کنیم. البته که ما تابع قوانین هستیم و اگر یک روز به صورت قانونی به ما بگویند کار را تعطیل کنید ما هم این کار را میکنیم. چرا دولت کارها را آنقدر با وسواس و با تاخیر تعطیل میکند؟ به هر حال اقتصاد بخش مهمی از زندگی مردم و کشور است و نباید تعطیل شود. مشاغل بسیاری هستند که باید کار کنند و باید در این شرایط زندگی کنند. سلامتی کسانی که با من کار میکنند از همه چیز مهمتر است اما تعطیلی پروژه به هیچ عنوان به نفع ما نیست چراکه با این تعطیلی هم ما ضرر میکنیم هم عواملی که با ما کار میکنند. بند فورس ماژور این اجازه را به ما میدهد که در زمان تعطیلی پروژه دستمزدی پرداخت نشود و هیچ کس دوست ندارد منبع درآمدش در این شرایط سخت اقتصادی قطع شود.
کبیری در پایان درباره پخش سریال «گیسو» گفت: در این خصوص پلتفرمها تصمیم میگیرند که چطور اثر را پخش کنند. ما پخش انحصاری سریال را به نماوا سپردیم و آنها باید درباره پخش سریال تصمیم بگیرند و فکر میکنم ۹۰ درصد پیش از پایان سال پخش کار انجام شود اما بازهم احتمال دارد با برنامهریزیهایی که دارند این اتفاق به سال ۱۴۰۰ موکول شود.