«اتم» به تولیدات مراکز استانهای صدا و سیما کمک میکند.
![«اتم» به تولیدات مراکز استانهای صدا و سیما کمک میکند.](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/DTaHGNj1pDc9/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-yMtFV2AKWHv4l_4LeI27Qq4xQIoDjB_gIQDHEiqNepRBeBVXNnV0pszfMw32f0ME7otfNPZWXfo,/1bb54813-449e-4ca2-a360-afe49dc282a0.jpg)
یک استاد دانشگاه مسابقه تلویزیونی «اتم» را برای کمک به تولیدات مراکز استانهای صدا و سیما مفید دانست.
به گزارش ایلنا، حجت الله عبدالملکی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ضمن بازدید از مجموعه اتم، درجریان ساخت این برنامه قرار گرفت.
عبدالملکی در دیدار با عوامل برنامه تلویزیونی اتم، با بیان این مطلب که چند مسئله کلیدی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید، افزود: یکی بخش تولید است که باید محصولات جذابی تولید شود. ویدیوهایی که من مشاهده کردم انصافا ساخت خوبی داشتند. با توجه به اینکه ویدیوها ابتدا در شبکههای استانی پخش میشود، این کیفیت خوب تولید به صداوسیمای استانها خیلی کمک میکند. این برنامه در استانها مورد استقبال واقع میشود، چون معمولا تولیدات صداوسیمای استانها کیفیت پایینتری دارند.
وی خاطرنشان کرد: اینکه برنامه اتم از استانها شروع میشود و هر کدام از ویدیوها به یک منطقه از کشور تعلق دارد، ویژگی خاص این برنامه است، مثلا من که کرد هستم از دیدن برنامه اتمی که متعلق به کردستان بود احساس خوبی پیدا کردم.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: مسئله دیگری که باید به آن توجه کنید، کنداکتور است. علاوه بر اینکه برنامه باید زمان پخش مناسبی داشته باشد، باید تلاش کنید برنامههای استانهای مختلف نیز زمان پخش تقریبا یکسانی داشته باشند که در حق کسی اجحاف نشود. وقتی کار جدی میشود، از حواشی بینصیب نیست؛ بنابراین تا حد امکان باید شرایط مساوی برای شرکت کنندگان در این رقابت ایجاد شود.
این اقتصاددان و کارشناس اقتصاد مقاومتی با اشاره به این که برنامه اتم قطعا فضای جدیدی برای مخاطب ایجاد خواهد کرد، افزود: با شروع برنامه باید روی وایرال کردن ویدیوها کار کنید؛ برای این کار، هم از شبکههای اجتماعی و هم از رسانههای رسمی استفاده کنید.
وی با تاکید بر این مطلب که برخلاف تصور عده ای، رسانههای رسمی هم تاثیر زیادی دارند، گفت: چون شبکههای اجتماعی از صفر شروع کردند و به اینجا رسیدند، در نظر برخی، پرمخاطب میآیند، اما هنوز رسانه اصلی صداوسیما و بعد از آن خبرگزاریها هستند. سعی کنید روی آنتن خبرگزاریها باشید، مخاطبان مهمی دارند.
عبدالملکی ادامه داد: بخشی از مخاطبان شما مردم و بخشی مسئولان و نخبگان هستند؛ باید روی هر دو گروه تمرکز کنید. گاهی اهمیت گروه دوم از گروه اول کمتر نیست؛ چون ساختن و اصلاح دیدگاه مسئولان و نخبگان کار مهمی است. اینکه بتوانید به وزرا و نمایندگان مجلس و… نشان دهید که مردم چه کارهای اثرگذاری انجام میدهند تا آنها به مردم عرصه بدهند یا لااقل مانع فعالیتشان نشوند. مثلا در بحث کسب و کار مهمترین نکته این است که دولتها هیچ کاری نکنند و بگذارند مردم کار خود را انجام دهند.
این استاد دانشگاه در پایان گفت: با توجه به اینکه اتمها در این برنامه در حوزههای مختلف فعالیت میکنند، اگر از آنها در مورد موانع فعالیتشان بپرسید، مفید است. بخشی از موانع، کانالهای رسمی هستند، ازجمله ادارات و سازمان ها؛ بخش دیگر میتواند فرهنگ مردم باشد که در برخی زمینهها پذیرش مفهومی را ندارند و این نیاز به بازنگری توسط نهادهای مسئول دارد.
گفتنی است برنامه تلویزیونی اتم با حمایت بنیاد نوآوریهای اجتماعی و با همکاری معاونت استانهای صداوسیما و با هدف شناسایی و معرفی الگوها و تجربههای موفق مردمی درحال تهیه است. ویژگی خاص شرکت کنندگان این برنامه حل یک مسئله یا مشکل با محوریت خلاقیت و نیز مشارکت مردم در آن امر است.
این مسابقه در دو سطح استانی و ملی طراحی شده که در مرحله اول، ۱۰ اتم برتر هر استان به رقابت میپردازند و بطور همزمان از تمامی شبکههای استانی پخش خواهد شد. در مرحله ملی که پخش آن از شبکه سراسری صورت میگیرد، ۳۱ اتم برگزیده (اتم برتر هر استان که با آراء مردم انتخاب شدند) شرکت کنندگان این رقابت خواهند بود تا سه اتم برتر این مسابقه شناخته شوند.