کووید ۱۹ و شانس تصویرسازی مجدد برای گردشگری ایران
مدیرکل دفتر همکاری و توافقهای ملی گردشگری عنوان کرده است: به نظر میرسد کووید ۱۹به ما فرصت میدهد که تصویر بهتری از ایران به جهان مخابره نمایید و با مدیریت مدبرانه بحران و کنترل اثرات آن بر صنعت گردشگری برند گردشگری ایران را در بازارهای جهانی ارتقا دهیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، لیلا اژدری (مدیرکل دفتر همکاری و توافقهای ملی گردشگری) در صفحه اینستاگرام خود نوشت: بیماری فراگیر کووید ۱۹، از مهمترین رخدادهای تاریخ معاصر است به نظر میرسد چگونگی مبارزه کشورها با این بیماری و نحوه مدیریت بحران، درک جدیدی از تصویر کشورها را برای مردم جهان به دنبال خواهد داشت. هنوز مشخص نیست ابعاد فاجعه بار این بیماری تا چه حد صنعت گردشگری را در سراسر دنیا متاثر کرده است و شواهد نشان میدهد که نباید منتظر بازگشت سریع به دوران پیش از بحران باشیم. اگر همین امروز اعلام شود که بشر به این بیماری غلبه کرده است بازگشت گردشگری به روزهای طلایی آن چندان پرسرعت نخواهد بود.
او آورده است: محققین موسسه مطالعات بازار Ipsos میگویند نحوه مدیریت بیماری کووید ۱۹ در ارزیابی و رتبه بندی برند کشورها در شاخص های NBI قرار می گیرد. و انتظار داریم با ورود این شاخص شاهد رتبه بندی جدیدی در خصوص برند کشورها باشیم شاخصی که به ما می گوید یک کشور در این دوران چگونه بحران سلامت شهروندان را مدیریت کرده است و تاثیر آن بر گردشگری کشور چه ابعاد مثبت و منفی داشته.
اژدری در ادامه نوشته است: گزارش NBI سال ۲۰۲۰ گزارش جالب و بحث انگیزی خواهد بود زیرا قطعاً شاهد جابجایی کشورها در رتبه بندی برند خواهیم بود. شاید جالب باشد بدانیم که به آخرین گزارش نظرسنجی این موسسه از ۱۲۰ هزار نفر در ۲۰ کشور مقاصد برتر گردشگری از نگاه گردشگران در ۵ سال اخیر به ترتیب، ایتالیا، کانادا، استرالیا، فرانسه و سوئیس است این در حالی است که در پنج سال اخیر تمام گردشگران برای بازدید از مقاصد گردشگری محبوب سیر نزولی داشته است. برزیل ۲ درصد، آلمان ۲ درصد، آمریکا ۲ درصد، استرالیا ۱.۸ درصد، فرانسه ۱.۷ درصد. در حالی که در همین گزارش به لیست مقاصد بر میخوریم که تمایل گردشگران برای سفر به آنها رشد قابل توجهی داشته؛ از آن جمله می توان به اوکراین ۹.۱ درصد، کره جنوبی ۴.۱ درصد، نیجریه ۳.۶ درصد، جمهوری چک ۳.۶ درصد و روسیه ۳.۱ درصد اشاره کرد.
او ادامه داده است: به نظر میرسد این بیماری به ما فرصت میدهد که تصویر بهتری از ایران به جهان مخابره نمایید و با مدیریت مدبرانه بحران و کنترل اثرات آن بر صنعت گردشگری برند گردشگری ایران را در بازارهای جهانی ارتقا دهیم.