پانزدهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران برگزار شد؛
تلاش برای ساماندهی تشکلهای صنعت گردشگری
اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران در نخستین گردهمایی خود در سال 95، سند راهبردی کمیسیون گردشگری را به بحث گذاشتند. در این نشست همچنین ساماندهی تشکلهای صنعت گردشگری نیز مورد تاکید قرار گرفت.
به گزارش ایلنا به نقل از اتاق بازرگانی تهران؛پیش از آغاز این مباحث، محمدرضا خائف که در غیاب محسن مهرعلیزاده مدیریت این نشست را بر عهده داشت، یکی از آثار اجرایی شدن برجام را افزایش ورود مسافران خارجی به ایران عنوان کرد و گفت: «آنچه طی ماههای اخیر دچار تغییر شده، تعداد مسافرانی است که به ایران سفر میکنند. برای مثال حتی شنیده شده که نشریات انگلیسی ایران را به عنوان یکی از مقاصد قابل توجه گردشگری عنوان میکنند.» او افزود: «اگر نتوانیم صنعت گردشگری را در چنین فضایی مدیریت کنیم، این فرصت نیز از دست خواهد رفت.»
خائف در ادامه با اشاره به اینکه ایران تنها کشوری است که تعطیلات هفتگی آن یک روز است، افزود: «افغانستان نیز در این زمینه شبیه ایران بود که با تعطیل کردن شنبهها، تعداد روزهای تعطیل آخر هفته خود را به دو روز افزایش داد.» او گفت: «در ایران نیز برای ایجاد هماهنگی با بازارهای جهانی باید تغییراتی در وضعیت تعطیلات ایجاد شود.» در ادامه این نشست، یعقوب امینزاده، کارشناس این کمیسیون، به ارائه برنامه استراتژیک توسعه کمیسیون گردشگری پرداخت و در ادامه پیشنهاداتی از قبیل ارتقا سطح تعامل با تشکلهای بخش گردشگری و کمیسیونهای گردشگری اتاقهای سراسر کشور ارائه کرد.
در ادامه این نشست، خائف در واکنش به این برنامه راهبردی گفت: «در نظام دولتی ایران، هیچ ارگانی دارای نقشه استراتژیک نیست و تا زمانی که دستگاههای دولتی فاقد این برنامهها باشند، تلاش ما بدون اثر خواهد بود.» او با اشاره به عدم ثبات در تصمیمگیریها و تصمیمسازیها گفت: «ما به عنوان کمیسیون گردشگری باید نقشه استراتژیک را پیش رو قرار دهیم که افراد دیگری که بعدها هم در این مسند مینشینند، همین مسیر را ادامه دهند.»
محمد نجفیعرب نیز بر این عقیده بود که در ایران شعارهای بسیاری داده میشود اما برای اقدام و عمل ضعفهایی وجود دارد. او گفت: «برای مثال در ماده 3 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر آمده است که دولت در صدور بخشنامهها و آییننامهها، نظر بخش خصوصی را نیز جویا شود اما از 15 فروردین ماه تاکنون چند بخشنامه مهم در بخش سلامت صادر شده که ما از تدوین و صدور آن بیخبر بودهایم.» نجفیعرب گفت: «بهتر است دو یا سه موضوع را تعیین کنیم و تا پایان سال تمام تلاش خود را برای به نتیجه رساندن این موضوعات به کار بگیریم.»
ناصر ریاحی دیگر عضو این کمیسیون نیز از تشکیل فدراسیون یا کنفدراسیون تشکلهای صنعت گردشگری استقبال کرد و گفت: «در فدراسیون به دلیل آنکه مطالبات مشترکی میان اعضای این فدراسیون وجود دارد، در پیگیری مسایل نتایج بهتری حاصل میشود.»
ناصر عندلیب معاون آموزشی اتاق تهران نیز که در این نشست حضوری یافته بود، گفت: «براساس آییننامه ایجاد تاسیسات گردشگری، 17نوع تاسیسات گردشگری در ایران وجود دارد که اغلب فاقد تشکل هستند و در بخش گردشگری تنها سه تشکل به عضویت اتاق بازرگانی درآمدهاند.» او افزود: «یکی از اقداماتی که کمیسیون گردشگری اتاق تهران میتوان به انجام برساند این است که این است که فعالان این صنعت را نسبت به تشکلگرایی و عضویت در اتاق بازرگانی تشویق کند. در واقع میتوان در قالب سمیناری، ارزش عضویت در اتاق را برای آنها تشریح کرد.»
او گفت: «با توجه به اینکه صنعت گردشگری، یکی از مستعدترین بخشها برای جذب سرمایهگذاری است، در این بخش سرمایهگذاری مطلوبی صورت نگرفته است. ضمن آنکه یکی از مهمترین ضعفها در صنعت گردشگری کیفیت نیروی انسانی در این بخش است و اتاق میتواند هم در بخش جذب سرمایهگذاری و هم در بخش آموزش نیروی انسانی به فعالان این بخش کمک کند.»
علی باقر نعمتی، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با اشاره به اینکه کمیسیون گردشگری اتاق تهران یکی از نهادهای اثرگذار بوده است، گفت: «یکی از زیربناییترین مشکلات در بخش گردشگری، عدم سامان یافتن تشکلها در این بخش است. راهکارهایی برای ساماندهی تشکلها تدوین کرده و در حال رایزنی با دولت و مجلس هستیم. البته آمادگی چندانی در میان فعالان این بخش برای صنعتی شدن وجود ندارد و ما با چالشهایی برای ساماندهی تشکلها مواجه هستیم. درحالی که توسعه صنعت گردشگری مستلزم واگذاری مسئولیتهای اجرایی دولت به تشکلهاست.» او ادامه داد: «دولت نمیتواند، آموزش، نظارت و بازاریابی در حوزه گردشگری را به نحو مطلوب به انجام برساند؛ بخش خصوصی باید امور اجرایی در این بخشها را تقبل کند و سازمان مراث فرهنگی میتواند نقش تسهیلگر را ایفا کند.»