مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در گفتگو با ایلنا:
فاصله قیمت برخی محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار قابل توجیه نیست
بازار جهانی موز انحصاری است و حتی به صورت انحصاری به کشورها توزیع این محصول واگذار میشود تا قیمتها به صورت کنترل شده باشد؛ اما در سال جاری با توجه به کاهش تولید این محصول در کشور قیلیپین که از تولیدکنندگان اصلی این محصول است بازار جهانی با افزایش قیمت این محصول مواجه شده است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: فاصله قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار به دلیل هزینههای مربوط به حمل و نقل، بارگیری، جعبه و هزینههای جانبی است.
حسین صفایی، در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص فاصله قیمت محصولات کشاورزی در مزرعه تا بازار اظهار کرد: برخی از عوامل مزرعه تا بازار موجب تغییر قیمت در محصولات کشاورزی میشود اما در برخی محصولات مانند گوجه فرنگی چندان قابل قبول نیست.
وی بااشاره به قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومانی گوجه فرنگی در مزرعه گفت: گوجه فرنگی که در مزرعه ۱۵۰تا ۲۰۰ تومان است و در بازار حدود ۱۰۰۰ تومان این فاصله قیمتی قابل توجیه نیست.
صفایی همچنین در خصوص افزایش قیمت موز در هفتههای اخیر اظهار کرد: بازار جهانی موز انحصاری است و حتی به صورت انحصاری به کشورها توزیع این محصول واگذار میشود تا قیمتها به صورت کنترل شده باشد؛ اما در سال جاری با توجه به کاهش تولید این محصول در کشور قیلیپین که از تولیدکنندگان اصلی این محصول است بازار جهانی با افزایش قیمت این محصول مواجه شده است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی تاکید کرد: چین یکی از کشورهای خواهان این محصول است و تقاضای بالای این کشور و از طرفی کاهش تولید این محصول بازار موز را تحت تاثیر قرار داده است.