یارمحمدی در جریان سوال از وزیر راه:
علت کندی پیشرفت در پروژههای اجرای کشور چیست
نماینده مردم زاهدان بیان کرد: علت کندی پیشرفت در پروژههای اجرای کشور چیست؟ سوال ما امروز این است که علت توقف برخی طرحهای زیر بنایی راه و راهآهن و همچنین عدم استفاده از ظرفیتهای استان سیستان و بلوچستان چیست؟ ا
به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علیم یارمحمدی در جریان جلسه علنی امروز مجلس ضمن طرح سوال خود از وزیر راه شهرسازی گفت: هدف از طرح این سوال زیر سوال بردن شخصیت وزیر نیست و ما در کمیسیون عمران همواره سعی کردهایم بازوی مشورتی این وزارتخانه باشیم اما بنده و آقای شهریاری از وزارتخانه گلایهمند هستیم.
نماینده مردم زاهدان ادامه داد: اصول ۹ و ۴۸ قانون اساسی بر توسعه متوازن تاکید داشته است و در طول سالهای گذشته در برنامههای توسعهای کشور و اسناد بالادستی بر توسعه متوازن در کشور تاکید شده است. چندی پیش نیز شاهد دستور مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران بودیم.
وی افزود: اما متاسفانه در بخش حمل و نقل به استان سیستان و بلوچستان توجه چندانی نشده است. ما در شبکههای مجازی میبینیم که کشور چین ۸۸۰ کیلومتر بزرگراه در دل کوه بدون کوچکترین آسیب به محیط زیست ظرف سه سال احداث میکند. اما ما چند صد کیلومتر بزرگراه داریم که چند دهه است همچنان احداث نشده است.
یارمحمدی با تاکید بر این که بندر چابهار دروازه ملل نام دارد و در مسیر آبراههای بین المللی قرار دارد گفت: این بندر میتواند مانند پلی برای صادرات کالاها عمل کند و دارای ظرفیتهای مهمی برای اقتصاد کشور است، اما بزرگراههای استان سیستان و بلوچستان اجازه استفاده از این ظرفیت را نمیدهد. چابهار با موقعیت استراتژیک، مورد بیمهری دولتمردان قرار گرفته است.
وی در ادامه تاکید کرد: راه آهن چابهار- زاهدان طی چندین سال گذشته تاکنون تنها ۳۸ درصد پیشرفت داشته است و با دور اندیشی مقام معظم رهبری ۲۰۰ میلیون یورو برای اتمام پروژه راه آهن تا سال ۱۴۰۰ تخصیص داده شده است. اما هنوز بخشی از این مبلغ که قرار بود تخصیص داده شود، درگیر بروکراتیک اداری است. با ادامه روند تخصیص اعتبارها تا ۱۰۰ سال آینده نیز اتمام پروژهها در سطح استان طول خواهد کشید.
وی ادامه داد: علت کندی پیشرفت در پروژههای اجرای کشور چیست؟ سوال ما امروز این است که علت توقف برخی طرحهای زیربنایی راه و راهآهن و همچنین عدم استفاده از ظرفیتهای استان سیستان و بلوچستان چیست؟ این کندی باعث آسیب جدی به اقتصاد کشور شده است. به دلیل توسعه نامتوازان پسکرانهها ما شاهد تصادفات جادهای در سطح استان هستیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار تصادفات جادهای در بازه زمانی ۱۰ ساله تا پایان سال ۹۵ بیان کرد: بر اساس آمار، ما دارای ۲۰۰ هزار فوتی در تلفات جادهای در این بازه زمانی هستیم که با تلفات جنگ تحمیلی برابری میکند. از سوی دیگرف تصادفات جادهای ۵۰ هزار میلیارد تومان در این بازه خسارت بر جای گذاشته که معادل ۷۰ درصد درآمد حاصل از فروش نفت خام در همین بازه است و اینها ابعاد فاجعهآمیزی است که نشان داده میشود.
وی افزود: اگر چه کیفیت خودرو و عامل انسانی نیز نقش تعیین کنندهای در تصادفات جادهای دارد اما زیرساختهای جادهای و نظارت بر شرکتهای حمل و نقل تاثیر گذار است. متاسفانه تمامی بزرگراهها در مرزهای سیستان و بلوچستان با استانهای همسایه نیمه تمام باقی مانده و پیشرفت قابل ملاحظهای ندارد اما زیرساختهای جادهای در استانهای همجوار سیستان برای محورهای ترانزیتی تکمیل شده است. عدم وجود زیرساختهای مناسب جادهای در استان سیستان و بلوچستان از عوامل اصلی افزایش تصادفات در این استان و تضعیف ترانزیت کالاها از بندر چابهار است. چه کسی پاسخگوی این نابرابری اجتماعی است که نتیجه آن به سوگ نشستن خانوادههای این استانها به دنبال مرگ جوانان آنها در تصادفات است؟ چرا زمینه توسعه زیرساختها برای استانهای دیگر فراهم است اما در سیستان این گونه نیست؟