خبرگزاری کار ایران

در نشستی مطرح شد:

تشریح ساز و کار انتخاب استانداران از سوی معاون سیاسی وزیر کشور

تشریح ساز و کار انتخاب استانداران از سوی معاون سیاسی وزیر کشور
کد خبر : ۱۵۴۸۴۹۰

معاون سیاسی وزیر کشور ساز و کار انتخاب استانداران تشریح کرد و گفت: استاندارانی که انتخاب کرده‌ایم، رزومه‌هایشان در دسترس شماست و من به عنوان یک کارشناس، تمامی بدنه وزارت کشور را می‌شناسم، می‌گویم بسیاری از این افراد استانداران موفقی بودند و گفتمان آن‌ها گفتمانی اجماع‌ساز و تجربه‌های موفقی را در بر دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زینی وند معاون سیاسی وزیر کشور در سلسله نشست‌های وفاق ملی با بیان اینکه ظرفیت نخبگان، ظرفیت عمومی مردم و سایر ظرفیت‌های فراوانی که در عرصه کشور وجود دارد نیازمند سازماندهی هستند، گفت: همراهی این ظرفیت‌ها با مردم و توسعه کشور، اقدام ارزشمندی است و ان‌شاءالله بتوانیم با همکاری یکدیگر ابزاری در بخش‌های مختلف دولت برای تقویت این امر فراهم آوریم.

وی افزود: شهادت تعدادی از رزمندگان عزیزمان در حوادث  کشور نیز نیازمند تحلیل و بررسی است. باید به یک هم‌نظری در تحلیل این موضوعات برسیم و مسائل کشور، به ویژه در بعد بین‌المللی و ابعاد راهبردی استقلال و امنیت کشور را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. روایت‌هایی که جعل می‌شود و در زمینه زیر سؤال بردن جبهه مقاومت منتشر می‌شود، باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد. این موضوع به نسل جدید مربوط می‌شود و باید به‌خوبی مورد بحث قرار گیرد.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه موضوع بحث ما در حال حاضر به استانداران مربوط می‌شود، گفت: طبیعی است که استانداران به‌عنوان حاکمان محلی شناخته می‌شوند، هرچند که اختیارات حکمران محلی چندان وسیع نیست. استانداران نمایندگان دولت و رهبری و همچنین نمایندگان نظام جمهوری اسلامی هستند. نقش استانداران در توسعه پایدار، ثبات امنیت، هم‌افزایی و بهبود سرمایه اجتماعی، و نیز در توازن بین اقوام و گروه‌ها و جریانات در توسعه و ایجاد گفتمان مناسب در شان جمهوری اسلامی و مردم آن، نقش اساسی دارد.

وی افزود: استاندار مسئولیتی مهم و کلیدی دارد و اگر به‌درستی انتخاب شود، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه کشور ایفا کند. در صورتی که انتخاب‌ها با دقت انجام نشوند، این نقش کمتر به چشم می‌آید. اما اگر استاندار جایگاه و اهمیت خود را درک کند و تجربه لازم را داشته باشد، می‌تواند در ۳۱ استان مختلف نقش مؤثری در توسعه متوازن کشور و ثبات و امنیت ایفا کند و از بروز چالش‌های کمتری در مرکز جلوگیری نماید. حساسیت جامعه و نخبگان به ترکیب استانداران به‌عنوان کابینه دوم و حتی مهم‌تر از کابینه اصلی دولت، در عرصه خدمت به مردم و مدیریت کشور، کاملاً موجه است و این جلسه نیز نشان‌دهنده اهمیت این موضوع درک نخبگان نسبت به آن است.

زینی‌وند یادآور شد: در بحث انتصاب استانداران، روند انتخابات را که شما در آن دست‌اندرکار بودید، می‌دانید. به همت شما و دیگر گروه‌های مشابه و مردم ایران، فرصتی برای برگزاری انتخابات رقابتی فراهم گردید و در این انتخابات رئیس‌جمهوری انتخاب شد. این رئیس‌جمهور هویت خاص خود و نظرات منحصر به فردی دارد. به نظر من، تا اینجای کار، ایشان نشان داده‌اند که با وجود سابقه پزشکی و نمایندگی در مجلس، یک رئیس‌جمهور حرفه‌ای و سیاستمدار واقع‌گرا هستند.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: این رئیس‌جمهور، کاندیدای جبهه‌ای به نام جبهه اصلاحات بوده و این جبهه نقش تعیین‌کننده‌ای در پیروزی ایشان داشت. بخش قابل توجهی از مردم نیز بدون توجه به گرایش‌های سیاسی به آقای رئیس‌جمهور رأی دادند. رأی آقای رئیس‌جمهور در دل روستاها و در میان طبقات مختلف جامعه با گرایش‌های متفاوت، نشانی از شخصیت ایشان و شناختی است که مردم از ایشان داشته‌اند. این رأی، برگرفته از اعتمادی است که به مرور زمان در ذهن مردم شکل گرفته است؛ از زمانی که ایشان به عنوان وزیر بهداشت در صحنه عمومی مطرح شدند، تا ادوار مجلس و دیدگاه‌های ثابت و شناخته‌شده‌شان. در شرایطی که تمایل به مشارکت عمومی و سطح بالا چندان وجود نداشت، شخصیت‌هایی چون آقای پزشکیان توانستند جامعه را تحریک کنند و مردم را پای صندوق رأی بیاورند.

وی با اشاره به اینکه آقای رئیس‌جمهور در طول انتخابات شعارهایی را مطرح کردند که شاید بسیاری از حاضران در این جمع به‌عنوان مشاوران ایشان در این زمینه نقش داشته‌اند، گفت: ایشان هرگز از چارچوب‌هایی که در نظر داشتند، عدول نکردند و در برخی موارد به نظر می‌رسد که مشورت‌پذیری نیز نداشتند. گفتمان و دیدگاه‌های خود را از همان ابتدا اعلام کردند و شعار وفاق ملی را رسماً به عنوان نام دولت خود انتخاب نمودند. این انتخاب نام، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در شرایط کنونی کشور ماست. ناترازی در زمینه‌های مختلف، از مدیریت و انرژی تا اقتصاد و محیط زیست، به حدی است که اگر همه نخبگان با علاقه و اعتقاد پای کار بیایند و کارشکنی نیز صورت نگیرد، شاید بتوانیم کشور را اداره کنیم و سپس به بهبود شرایط بپردازیم.

زینی‌وند افزود: به نظر می‌رسد معنای وفاق ملی در همین راستا شکل گرفته است. ما در حوزه معاونت سیاسی نیز تلاش داریم تا با هم‌افزایی، این گفتمان را تقویت کنیم. در این راستا، آقای رئیس‌جمهور، در شکل‌گیری کابینه، استانداران را باید در چارچوب گفتمان خود انتخاب می‌کردند. در انتخاب استانداران، سه رویکرد می‌توانستیم در نظر بگیریم؛ رویکرد اول، پاسخ فوری به مطالبات حامیان و تشکل‌های سیاسی است تا لیست‌هایی که به صورت تشکلی ارائه شده، مورد توجه قرار گیرد. این روش کار ساده‌ای است و در دولت‌های گذشته نیز همین رویه مشاهده شده است.

معاون سیاسی وزیر کشور رویکرد دوم را کنار گذاشتن مطالبات حامیان و اتخاذ تصمیماتی عقلانی و آینده‌نگر در پشت درهای بسته دانشت و گفت: طبق این رویکرد پس از تعیین استانداران، می‌توان به حامیان اعلام کرد که عملکرد آن‌ها باعث رضایت‌مندی‌شان خواهد شد. رویکرد سوم، ترکیبی از دو رویکرد فوق است. در این رویکرد، تلاش ما بر این است که تا حد ممکن دیدگاه‌های عقلانی حامیان و ستادها را جمع‌آوری کنیم و در عین حال گفتمان رئیس‌جمهور و ضروریات مدیریت کشور را نیز در نظر بگیریم. هدف ما این است که به یک اجماع واقعی دست یابیم که هم به مطالبات حامیان پاسخ دهد و هم مدیریت عقلانی و غیر حساسیت‌برانگیز را در کشور تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد: با این نگاه، آقای رئیس‌جمهور به سویی حرکت کردند که معاونت راهبردی فعلی، محصول ایده‌های ایشان و تلاش برای انجام کارهای تحول‌آفرین است. آقای ظریف نیز به میدان آمد و جمعی از نخبگان به این امر توجه کردند. شکل‌گیری ساختارهای نوین در کشوری مانند ایران و کشورهای مشابه کار آسانی نیست و این ساختارها به‌دست آمده‌اند. نتیجه عقلانی این امر این است که در آینده، حتی اگر رئیس‌جمهور از جناح ما نیز نباشد، نمی‌تواند چنین ساختاری را نادیده بگیرد. این دیدگاه باید در دل وزارتخانه‌ها نیز به‌وجود آید؛ با این حال، اهمیت استانداران در وزارت کشور که در مقدمه بحث به آن اشاره کردم، حساسیت بیشتری دارد.

زینی‌وند با بیان اینکه کمیته‌ای در زمینه انتصابات شکل گرفته است، گفت: این کمیته همکاری‌های دیگری نیز داشته است. این کمیته قبل از انتصابات سیاسی فراخوانی داده است. از روزی که وزیر کشور مستقر شده، آقای وزیر کشور که واقعاً مشورت‌پذیر و تخصص‌گرا هستند، فراخوانی از ستادها و مراجع مختلف انجام داده‌اند. مانند فعالیت‌هایی که در حوزه وزرا صورت گرفت، حدود ۵۰۰ رزومه که شرایط استانداری را داشتند، به این کمیته و کمیته‌های مشورتی مربوطه ارسال شده است.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه شاخص‌هایی برای تعیین این رزومه‌ها مشخص شده است، گفت: از جمله سابقه مدیریت موفق، پاکدستی، انگیزه و دید توسعه و مدیریتی، و همچنین پذیرش گفتمان وفاق. بر اساس این شاخص‌ها، برای هر استان بین ۵ تا ۷ نفر شناسایی شده‌اند. تمامی ارکان دولت تلاش کرده‌اند تا این افراد را شناسایی کنند و این به آن معنا نیست که شایستگان دیگری از این ۵۰۰ نفر و ۱۷۰ تا ۸۰ نفر خارج مانده‌اند. تنوع بالای افراد در این بانک اطلاعاتی به‌گونه‌ای است که امکان انتخاب از میان آن‌ها فراهم است.

زینی‌وند تاکید کرد: خود آقای رئیس‌جمهور نیز واقعاً به این سازوکار پایبند مانده و در مورد استان خود نیز این رویکرد را حفظ کرده است. زمانی که معاون سیاسی شدم، خدمت وزیر کشور رسیدم و ایشان به من گفتند که ممکن است افرادی به توصیه معرفی شوند. من از ایشان خواستم که اگر افرادی مطابق با شاخص‌ها مدنظر دارند، به من معرفی کنند. ایشان یک یا دو روز بعد گفتند که سؤال شما را از آقای رئیس‌جمهور پرسیدم و ایشان فرمودند که هیچ توصیه‌ای ندارند، حتی برای استان خودشان.

وی ادامه داد: ما شروع به کار کردیم و امروز ۱۳ استان را تعیین کرده‌ایم و امیدواریم که بقیه را نیز در آینده نزدیک مشخص کنیم. استاندارانی که انتخاب کرده‌ایم، رزومه‌هایشان در دسترس شماست و من به عنوان یک کارشناس، تمامی بدنه وزارت کشور را می‌شناسم، می‌گویم بسیاری از این افراد استانداران موفقی بودند و گفتمان آن‌ها گفتمانی اجماع‌ساز و تجربه‌های موفقی را در بر دارد. معاونت‌های استانداری و رده‌های مختلفی از جمله معاون وزیر و معاون رئیس‌جمهور در این زمینه فعالیت کرده‌اند و اگر نیاز باشد، می‌توانم تک‌تک این ۱۳ نفر را تشریح کرده و دلایل انتخاب آن‌ها را بیان کنم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز