خبرگزاری کار ایران

جنایت اسرائیل فساد فی الارض است

جنایت اسرائیل فساد فی الارض است
کد خبر : ۱۵۳۹۹۴۳

معاون راهبردی رییس جمهور گفت: اگر به قرآن برگردیم تخریب محیط زیست در کنار کشتار انسان‌ها به‌عنوان دو عامل برجسته فساد فی‌الارض به‌عنوان تخریب نسل و حرث مطرح می‌شود. که از بخش دوم عبارت می‌توانیم از آن تخریب زیستگاه مشترک بشری را نتیجه بگیریم.نه تنها جنایت اسراییل تخریب محیط زیست را در پی دارد جنایت و قطع نسل است. نگرانی و اندوه فراوانی که این روزها به‌خصوص از کشته شدن فرماندهان مقاومت داریم چشم ما را باید به جایی که در آن زندگی می‌کنیم بازتر کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف دراولین نشست از سلسله نشست‌های «برای ایران» در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: شاید برای همه این سوال باشد که در منطقه‌ای که با بحرانی جدی مواجه است و در نخستین سالگرد جنایت وحشیانه اسراییلی‌ها در منطقه و با وجود نسل‌کشی در فلسطین اشغالی، نوار غزه و لبنان چه ضرورتی دارد از محیط زیست حرف بزنیم؟

وی ادامه داد: اولاً ‌اگر به قرآن برگردیم تخریب محیط زیست در کنار کشتار انسان‌ها به‌عنوان دو عامل برجسته فساد فی‌الارض به‌عنوان تخریب نسل و حرث مطرح می‌شود. که از بخش دوم عبارت می‌توانیم از آن تخریب زیستگاه مشترک بشری را نتیجه بگیریم.نه تنها جنایت اسراییل تخریب محیط زیست را  در پی دارد جنایت و قطع نسل و نمونه ای از فساد فی الارض است. نگرانی و اندوه فراوانی که این  روزها به‌خصوص از کشته شدن فرماندهان مقاومت داریم چشم ما را باید به جایی که در آن زندگی می‌کنیم بازتر  کند.

ظریف با تأکید بر لزوم حضور ایران در جلسات بین‌المللی گفت: حضور نداشتن راه حل نیست. هیچکس منتظر ما نخواهد ماند.

وی افزود: تحولات در سطح جهانی برقرار است و ما با عدم حضور نمی‌توانیم مشروعیت این نشست‌ها را زیر سوال ببریم. من با سابقه چهل سال کار بین‌الملل خطاها را می‌پذیرم.

وی درباره این موضوع تصریح کرد: ما تصور می‌کردیم اگر در جلسات شورای امنیت ملل متحد درمورد ایران و عراق شرکت نکنیم مشروعیت این جلسات را زیر سوال می‌بریم. من به‌عنوان جوانی پرشور و بیست و چندساله که مسئولیت این کار را داشتم این اشتباه را مرتکب شدم. گاهی فکر می‌کنیم اگر در روندی بین‌المللی شرکت نکنیم آن روند را ناکارآمد کرده‌ایم.

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: این را به‌عنوان دستاورد اشتباهات دیروز اعلام می‌کنم؛ در مذاکرات بین‌المللی یا شما دور میز می‌نشینید یا روی میز قرار می‌گیرید؛ یعنی یا خودتان درمورد منافعتان صحبت می‌کنید یا دیگران صحبت می‌کنند و اگر این معامله انجام شد، هرقدر داد و فغان کنید که نامشروع بود به جایی نمی‌رسد.. زیرا چه‌کسی باید این مشروعیت یا عدم مشروعیت را تشخیص دهد؟ کجا ادعا کنیم که چون نبودیم تصمیم شما نامشروع بود و اگر ادعا کنیم چه کسی به ما غرامت خواهد داد؟ منافع ما از دست رفته است و ما دلخوش به این شعاری هستیم که نرفتیم و اجلاس محیط زیست را تحریم کردیم.

وی تصریح کرد: حضور در مناسبات بین‌المللی یعنی چانه‌زنی، چانه‌زنی یعنی بده‌بستان و بده‌بستان یعنی پاسخ‌گویی. عافیت‌طلبی یعنی کنار نشستن، ادعا کردن و منافع ملی را حراج کردن. جز این راه سومی نمی‌شناسم. اگر کسی راه سومی می‌شناسد اشتباه مرا تصحیح کند و اگر اشتباه کرده باشم، پوزش خواهم خواست. ما باید با نگاهی جدید به این مسئله نگاه کنیم که حضور ما چه اثری دارد و نرفتن ما چه نفعی برای مردمی دارد که ولی‌نعمتان ما هستند و رنج می‌کشند. من پاسخ خود را دارم، اما می‌نشینم و پاسخ شما را نیز می‌شنوم زیرا شنیدن مقدمه فهمیدن است.

وی در پایان جلسه پس از شنیدن نظرات بخش خصوصی و دولتی درخصوص حضور ایران در کاپ ۲۹، اعلام کرد که این نظرات را به وزارت خارجه منتقل خواهد کرد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز