خبرگزاری کار ایران

سالاری در گفت‌وگو با ایلنا:

مردم، نخبگان و تحریمی‌ها نیایند، فاجعه جبران‌ناپذیری بر آینده ایران تحمیل خواهد شد

مردم، نخبگان و تحریمی‌ها نیایند، فاجعه جبران‌ناپذیری بر آینده ایران تحمیل خواهد شد
کد خبر : ۱۵۰۰۲۴۷

دبیر کل حزب همبستگی ایران اسلامی گفت: در این مدت یک تصویرسازی برای بخشی از مردم، نخبگان، تحریمی‌ها و مرددین انجام شد که اگر نیایند و کنار آقای پزشکیان قرار نگیرد، فاجعه جبران ناپذیری بر آینده ایران تحمیل خواهد شد.

محمدسالاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره درباره ارزیابی خود از اظهارات و رقابت های دو نامزد ریاست جمهوری در مرحله دوم گفت: ما شاهد طرح دو دیدگاه متفاوت بودیم. دیدگاهی که بنیانگذار تحریم، تنش و اختلاف است. عامل حصار کشیدن به دور ایران، مهاجرت بی‌رویه نخبگان و آحاد ایرانیان است. شاهد دیدگاهی بودیم که به جای قرائت رحمانی اسلام در مواجهه با خیلی از مسائل خشونت را نمایندگی می‌کند و معتقد به رابطه دولت و ملت نیست بلکه ملت را رعیت و امت می‌داند که فقط باید بیعت کند. این نظرات در تقابل با رویکردهای کارشناسی است. این دیدگاه ببه پیوست‌های مطالعاتی در نظامات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اعتقادی ندارد و موجبات شکاف عمیق بین ملت و دولت و حاکمیت شده است. همچنین موجب تخلیه نظامات تصمیم‌سازی و تصمیم گیری و ساختار کشور از نخبگان، فرهیختگان و کارشناسان شده است. دیدگاهی که موجب رشد باور اصلاح ناپذیری ساختار تصمیم گیری و سیاسی کشور شده است.

وی در ادامه افزود: در مقابل آن دیدگاهی داریم که برعکس مبتنی بر خرد جمعی است. همچنین به وفاق و انسجام داخلی اعتقاد دارد. ایران را برای همه ایرانیان می‌داند و برای همه‌ی اقلیت‌ها، اقوام، مذاهب و نگرش‌ها حق حیات و اعلام نظر، حق تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برابر قائل است. دیدگاهی که سرمایه اجتماعی نظام سیاسی را بالاترین سرمایه قدرت ملی قلمداد می‌کند و اعتقاد دارد، دنیای امروز و ارتباطات بین‌المللی باید مبتنی بر منافع ملی و سه اصل عزت، کرامت و مصلحت پیش رود. آقای پزشکیان معطوف به همان رویکرد اخلاقی، صداقت و اخلاصی که داشت و معطوف به پرهیز از وعده‌های بدون پشتوانه عملی و فریبکاری توانست این دیدگاه دوم را نمایندگی کند.

سالاری عنوان کرد: در مناظره‌های اخیر آقای پزشکیان در قامت رئیس جمهور صددرصد ایرانیان حرف زد و برای شصت درصدی هم که در انتخابات شرکت نکردند، حق قائل شد. دلایلی که باعث این شکاف عمیق بین نظام و اکثریت شده را عامل این نیامدن دانست. به نظر می‌رسد که مردم ایران رسالت بزرگی را بر عهده دارند. به رغم همه دلخوری‌ها، مشکلات معیشتی و اقتصادی، نگرانی‌ها، دلواپسی‌هایی که دارند و به رغم همه نامهربانی‌هایی که به دختران کشورمان روا شده است و به رغم همه دلواپسی‌هایی که به خاطر بچه‌ها و نوه‌هایشان در آن طرف مرزها دارند، تحمل می‌کنند و می‌بایستی این رسالت تاریخی را ایفا کنند. بین این دیدگاه و آن، دیدگاهی را که به صلاح این مرز و بوم است را انتخاب کنند.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: رئیس ستاد کاندیدای رقیب که مسئولیت بالایی هم در دولت دارد در تریبون تبلیغاتی، رقیب آقای جلیلی را پسماند خطاب می کند و آقای پزشکیان در مناظرات به درستی به این مطلب اعتراض کردند. در مقابل در مصاحبه‌های اخیر آقای پزشکیان ما شاهد این بودیم که نه تنها رفتاری معطوف به انسانیت و اخلاق را می‌بینیم بلکه آقای پزشکیان رقبا و طرفداران آن‌ها را برادران خود اعلام می‌کند.
 
وی ادامه داد: او در مناظرات پرده از اتفاقات اخیر برداشت که در یکی از سایت‌های متعلق به جناح آقای جلیلی، از قول یکی از اعضای خانواده آقای پزشکیان به صورت کاملاً کذب در خصوص مولوی عبدالحمید که جایگاه بسیار بلندی در بین اهل تسنن و مردم ایران دارند، مطلبی زدند تا تفرقه‌افکنی کنند. خیلی خوب بود که شفاف سازی انجام شد و آقای جلیلی هم در اصل در مقابل شفاف سازی پاسخی نداشتند هم در مورد این شفاف سازی‌ها و تفرقه افکنی‌ها و هم در مورد اظهارات رئیس ستادشان..
 
سالاری با بیان اینکه ما در این انتخابات شاهد یک گفتمان معطوف به ریاکاری بودیم، اظهار کرد: این گفتمان باعث شده است که تحریم‌ها به مردم ایران تحمیل شود و ما شاهد تخلیه نخبگان از ریل توسعه و پیشرفت، خارج شدن اساتید و دانشمندان ایرانی بودیم. اعتراض دانشجویان موجب سلب حق تحصیل و ادامه زندگی آن‌ها می‌شود. آقای پزشکیان اکثر شفاف‌سازی‌ها را با رعایت اخلاق انجام دادند. آقای پزشکیان و بعد از ایشان آقای پورمحمدی تنها کاندیداهایی بودند که از دادن وعده‌های بدون پشتوانه و غیرعملیاتی به رغم اینکه این وعده‌ها احتمال اینکه موجبات ارتقاء آرای آن‌ها را فراهم کند، پرهیز کردند.
 
وی افزود: به خاطر  باور و اعتقاد به راستگویی و صداقتی که در گفتمان حق و عدالت خودشان دارند، در مقابل رقیب‌شان آقای جلیلی که اعلام کرده بود برنامه‌ دارد و در آن برنامه قرار است رشد اقتصادی هشت درصدی را رعایت کنند، شهامت به خرج دادند و گفتند که اگر واقعاً شما این را محقق کنید، من حاضرم از رقابت در ریاست جمهوری کنار روم مشروط به اینکه اگر این نگاه فریبکارانه و غیرعملیاتی و صرفاً برای کسب رای باشد، آن موقع نظام سیاسی و مراجع ذی‌صلاح برخورد لازم را با شما داشته باشند.
 
سالاری در پاسخ به این سوال که اولین مناظره‌ی دور دوم انتخابات چه تاثیر بر تصمیم مردم مبنی بر شرکت در انتخابات خواهد گذاشت، گفت: دیدیم که گفتمان نامزدها در برنامه های اخیر تبلور دو دیدگاه متفاوت بود و این رسالت سنگینی را بر عهده مجموعه دلسوزان نظام، همه‌ی ایرانیان، اقوام، مذاهب، گرایش‌ها و همه‌ی تفکرات قرار داد. من پیش‌بینی می‌کنم که ما شاهد استقبال و همراهی خیل قابل توجهی از کسانی که انتخابات را تحریم کرده بودند و یا مرددین در رای دادن، در مدت باقی مانده باشیم. قطعاً آقای پزشکیان با یک اختلاف آرای قابل توجهی پیروز انتخابات پیش رو خواهد بود.
 
این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا میزان مشارکت را بیشتر از دور اول می‌دانید، گفت: مردم ما به دلایل بسیار زیادی که حق هم دارند از مجموعه وعده وعیدها و این ناکارآمدی‌هایی که بر نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور مستولی شده ناامید شدند. در این مدت یک تصویرسازی برای بخشی از مردم، نخبگان، تحریمی‌ها و مرددین انجام شد که اگر نیایند و کنار آقای پزشکیان قرار نگیرد،  فاجعه جبران ناپذیری بر آینده ایران تحمیل خواهد شد. لذا پیروز انتخابات یقیناً با لطفی که خدا خواهد داشت به خاطر آن اخلاص، صداقت و راستی که در گفتمان عدالت آقای پزشکیان وجود دارد، آقای پزشکیان خواهد بود.
 
وی خاطرنشان کرد: آقای پزشکیان به دنبال تغییرات بنیادین هم در سطح ساختاری و هم در سطح رویکردی و رفتاری در نظامات تصمیم گیری کشور است ولی قطعاً تیم همکاران و کابینه‌اش ائتلافی خواهد بود و چتری به گستردگی ایران با واردکردن همه ظرفیت‌هایی که دل در گرو ایران دارند، خواهد داشت البته که این کار با شاخص‌های پاکدستی، شایستگی، تخصص محوری و امثالهم خواهد بود.
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز