خبرگزاری کار ایران

خاندوزی در نشست خبری:

امیدواریم مجلس سقف تسهیلات بانکی را در بودجه تغییر ندهد/ تلاش کردیم عدد واقع‌بینانه‌ای را برای تولید نفت لحاظ کنیم

امیدواریم مجلس سقف تسهیلات بانکی را در بودجه تغییر ندهد/ تلاش کردیم عدد واقع‌بینانه‌ای را برای تولید نفت لحاظ کنیم
کد خبر : ۱۳۲۳۲۳۶

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: دولت تلاش کرد عدد واقع‌بینانه‌ای را برای تولید نفت در بودجه سال آینده لحاظ کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید احسان خاندوزی در نشست خبری خود با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: سقفی که برای تسهیلات بانکی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تعیین شده است که امیدواریم مجلس شورای اسلامی همکاری کند و عدد را تغییر ندهد.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: دولت تلاش کرد عدد واقع‌بینانه‌ای را برای تولید نفت در بودجه سال آینده لحاظ کند.

وی افزود: اتفاق دیگری که در هفته آینده رخ خواهد داد، آغاز بهره‌برداری از پالایشگاه ۱۴ پارس جنوبی است که کمک می‌کند ۵۶ میلیون متر مکعب گاز تولید شود. آغاز بهره‌برداری از اولین سکوی فاز یازده پارس جنوبی را خواهیم داشت که توان تولید دوازده میلیون متر مکعب گاز را در روز خواهد داشت.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: سهم بودجه عمرانی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با رشد ۱۲۳ درصد، لرستان با رشد ۱۱۰ درصد، سیستان و بلوچستان با رشد ۱۰۹ درصد، کرمان با رشد ۱۰۱ درصد است.

خاندوزی درباره آخرین سامانه مؤدیان گفت: سامانه مؤدیان و فروشگاهی جزو اصلاحات اقتصادی کشور است که بسیاری از پرونده‌های کلاهبرداری و غیره را کاهش خواهد داد.

وی تاکید کرد: وزارت اقتصاد و دولت اصرار داشتند این سامانه راه‌اندازی شود که تست سرد و گرمش انجام شد. امروز نزدیک به ۳۰۰ شرکت بورسی و غیربورسی از سامانه استفاده می‌کنند و بیش از ۳ میلیون فاکتور صادر شده است. اخطاری هم به شرکت‌هایی که این کار را انجام ندادند داده شده تا زودتر این کار را انجام دهند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به آغاز مذاکرات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران و نگرانی‌هایی که وجود دارد، گفت: رویکرد اصلی دولت سیزدهم بازگشت به قانون است، قانون می‌گوید شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی تشکیل شود، مصلحت بازار کشور است و این در توافق بین شرکای اجتماعی است.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: حتما معیشت جامعه کارگری دغدغه مهم دولت سیزدهم است و درصدد است که در عمل موجب ارتقاء قدرت خرید خانواده‌ها و کارگران شود اما آن چیزی که باعث این امر است کنترل تورم و رشد پایه اشتغال است و این امر به تولید و ایجاد اشتغال و همچنین کاهش پیدا نکردن میزان قدرت خرید منجر می‌شود ک باعث می‌شود دستمزد مانند یخ در طول سال ذوب نشود.

 وی ادامه داد: سعی می‌شود از طریق کنترل ریشه‌های تورم کشور باری از روی خانواده‌های کارگران در سال  ۱۴۰۲ برداریم و از این مسیر هم عبور  کنیم تا  هر عددی به توافق رسید با حفظ قدرت خرید کارگران باشد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره یارانه نان گفت: با اجرای فاز اول طرح هوشمندسازی یارانه آرد مشخص شد روزانه حداقل ۵ هزارتن از ۲۱ هزار تن آرد یارانه‌ای از شبکه توزیع خارج شده و تبدیل به نان نمی‌شود. شناسایی این هدررفت، دستاورد فاز اول طرح است که متاسفانه با شیطنت سیاست زده، بعنوان نقطه ضعف دولت معرفی شد.

وی با اشاره به این‌که در فاز دوم به صورت تدریجی جلوی این هدررفت گرفته خواهد شد، عنوان کرد: دولت سیزدهم یارانه نان را حذف نخواهد ‌کرد؛ یارانه نان از ۷۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه امسال به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

خاندوزی در مورد بحث یارانه نقدی و تبدیل شدنش به کالابرگ الکترونیک در بودجه سال آینده عنوان کرد: اجرای کالابرگ الکترونیک، تکلیف بودجه سال ۱۴۰۱ بود. ما امروز این طرح را به طور آزمایشی در استان هرمزگان اجرایی کردیم و درصدد هستیم برای استان‌های دیگر هم شرایطی فراهم می‌شود که این طرح تا هفته آینده توسعه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دولت با بیان این‌که جزئیات موضوع کالابرگ را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان خواهند کرد، اظهار داشت: این موضوع تامین منابع لازم داشت که سازمان برنامه و بودجه آن را تامین خواهد کرد و برای سال آینده هم پیش‌بینی لازم انجام شده است اما این‌که آیا همین روند ادامه خواهد داشت یا تکلیف متفاوتی را در قانون بودجه سال بعد خواهیم داشت یا خیر، باید تا زمان نهایی شدن قانون برنامه صبر کرد. اینکه تا یکسال آینده برنامه ادامه داشته باشد یا افزایش و کاهش کالابرگ خواهیم داشت باید صبر کرد.

خاندوزی درباره ارائه خودرو در بورس گفت: منتقدان عرضه خودرو در بورس چنانچه روش بهینه‌تری برای «انتفاع حداکثری مردم از عرضه خودرو»دارند، ارائه کنند. اولویت مهم دولت، تامین حداکثری منافع مردم به عنوان مصرف‌کننده خودرو است؛ برای این کار، دو راهکار داشتیم؛ اول، افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان که امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است؛ دوم، کوتاه کردن دست دلال‌ها که در این زمینه عرضه در بورس را به انجام رساندیم.

وی یادآور شد: تجربه ماه‌های گذشته نشان می‌دهد عرضه در بورس حداقل ۲۷۵۰ میلیارد تومان به نفع مردم بوده است؛ یعنی چنانچه مردم این خودروها را به جای بورس، از بازار آزاد خریداری می‌کردند باید ۲۷۵۰ میلیارد تومان بیشتر پرداخت می‌کردند که مستقیما به جیب دلال‌ها می‌رفت. در عرضه خودرو در بورس، آنچه برای دولت مهم است و وزارت صمت پیگیر اجرای آن است، عرضه به صورت زمانبندی شده، منظم و پرحجم است؛ در این صورت می‌تواند منجر به کاهش قیمت در بازار شود.

سخنگوى اقتصادى دولت درباره افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده گفت: برای دولت‌ها به لحاظ نمایش اجتماعی خیلی ساده است که حقوق‌ها را افزایش دهند و منابع این کار را از جیب مردم با ایجاد تورم بردارند. تا یک رضایت‌مندی کوتاه‌مدت ایجاد کنند. دولت تلاش کرد به میزان افزایش درآمد، افزایش حقوق برای کارکنان دولت در نظر بگیرد.

وزیر اقتصاد درباره منابع ارزی کشور بیان کرد: همانطور که رئیس کل محترم بانک مرکزی در روزهای گذشته اشاره کردند وضعیت منابع ارزی و جریان تامین مصارف ارزی کشور یعنی واردات مطلوب است بیش از ۸۰ درصد نیازهای ارزی کشور در بازار رسمی یعنی سامانه نیما و بازار متشکل ارزی تامین می شود. اما متاسفانه در شبکه ها و کانالهایی که قمار ارز صورت می گیرد بدون توجه به منابع ارزی کشور ، شاهد افزایش قیمت و نرخ سازی بوده ایم که امیدواریم نهادهایی که مسئولیت در این زمینه دارند، نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی افزود: تاکید آقای رئیس جمهور این است که بانک مرکزی تمام اهتمام خود را برای ایجاد ثبات ارزی به کار بگیرد؛ در این راستا رییس کل محترم بانک مرکزی  سفرهایی به کشورهای شریک تجاری  داشته اند و در روزهای آینده هم سفر دیگری انجام خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت درخصوص تسهیلات خرد گفت:از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و ۳۶۲ هزار فقره وام به ارزش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان فقط وام خرد بدون ضامن بوده است. از ابتدای امسال تا اول بهمن‌  ۷۸۰.۶۵۹ فقره وام ازدواج به مبلغ ۱۰۷ همت پرداخت شده که  نسبت به دوره مشابه سال قبل۵۴ درصد رشد داشته است، از ابتدای امسال تا اول بهمن ماه، ۶۷۷.۷۸۵ فقره به مبلغ ۲۷ همت وام فرزند آوری پرداخت شده.از تیرماه امسال از مجموع ۲۲۸ هزار پرونده تشکیل شده، ۱۹۲ هزار نفر تسهیلات ودیعه به میزان ۱۱ همت وام ودیعه دریافت کرده اند.

خاندوزی درباره طرح نهضت مسکن گفت:تغییر روش تامین مالی نهضت ملی مسکن و تغییر مدیریت در وزارتخانه موجب شد عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات در این طرح در حد انتظار نباشد و تلاش می کنیم این عقب ماندگی ها جبران شود. در ۱۰ ماهه امسال ۸۰۷ هزار افتتاح حساب داشتیم و بانک مسکن با ۲۰۴ هزار نفر که پرداختی شان را تکمیل کرده اند، قراردادند منعقد کرده و بیش از ۶۹ هزار میلیارد تومان تخصیص داده است و واریزی به حساب سازدگان مسکن در این طرح پایان دی ماه ۴۷ هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد:در کنار این روش تامین مالی مسکن، وزارت راه و شهرسازی از سایر بانک های کشور کمک گرفته تا پیمانکاران وارد طرح شوند. در این روش، پیمانکار در طرف قرارداد با بانک، واحدهای مسکونی را می سازد و بعد از تکمیل واحد به متقاضیان تحویل داده می شود.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره سقف افزایش حقوق کارمندان عنوان کرد: در بودجه سال آینده متناسب با درآمدهای دولت تعیین ش. در بودجه ۱۴۰۲ سعی شده است که در درآمدها بزرگنمایی نشود اما دولت درآمدهای نفتی و مالیاتی بیشتری وصول کند بدون اینکه به بنگاه های تولیدی فشار وارد شود.عمده هزینه های دولت را هزینه های جاری و حقوق و دستمزد و صندوق های بازنشستگی تشکیل می دهد، آنچیزی که می توانست بودجه دولت را دچار کسری نکند، ارقامی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد.

وی درباره همکاری دولت و مجلس در امر مالیات بر سوادگری  گفت:به جهت کوتاهی های انباشته شده متاسفانه در کشور ما فاقد نهادهای ترمزگیر یا سرعت گیر برای سوداگری در بازار انواع دارایی ها هستیم،حالا چه جرم پولشویی باشد و چه سوداگری در سایر بازاردارای ها. ما سرعت گیرهای لازم را نداشتیم و دولت تلاش کرد در این مدت سرعت گیرهایی را در بازار دارایی ها قرار دهد. هیچ جای دنیا اینگونه نیست که هر کسی به راحتی تقاضای کاذب سوداگرانه در بازار ارز و مسکن ایجادکند. دولت ۱۰۰ در صد در زمینه اقدامات  مجلس برای تصویب مالیات بر عایدی سرمایه همکاری کرد .همچنین بانک مرکزی درخواست اختیارت بیشتر برای مقابله با سوداگری ارائه داد که مورد تایید قرار گرفت و برای تصویب به  شورای سران قوا ارجاع شد و  شورا درباره این پیشنهاد  تصمیم خواهد گرفت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز