مرکز پژوهشهای مجلس بررسی کرد؛
الزامات وشاخصهای راستیآزمایی رفع تحریمها
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی در بررسی الزامات و شاخصهای راستیآزمایی واقعی رفع تحریمها اعلام کرد: ضروری است انتفاع اقتصاد ایران از رفع تحریمها برمبنای شاخصهای کمّی و عملیاتی مورد راستیآزمایی قرار گیرد.
به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان «الزامات و شاخصهای راستیآزمایی واقعی رفع تحریمها در دستیابی به منافع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» آورده است: براساس ماده (۶) قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران» مصوب ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی در موضوع رفع تحریم و انتفاع اقتصاد ایران از محل آن، چند شاخص کلی مطرح شده است که این شاخصها عبارتند از عادی شدن روابط کامل بانکی، رفع کامل موانع صادرات، فروش کامل نفت و فراوردههای نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش.
این گزارش افزود: همچنین در ماده (۷) این قانون، دولت موظف شده است گزارش اقدامهای انجام شده در موضوع رفع تحریمها را به مجلس گزارش کرده و پس از آن، کمیسیونهای منتخب مجلس، ارزیابی خود را در رابطه با گزارش دولت تدوین کنند. تجمیع محتوای این دو ماده، دلالت بر آن دارد که رفع تحریمهای ایران باید همراه با انتفاع اقتصادی باشد و این انتفاع باید بهصورت دقیق و سنجشپذیر مورد راستیآزمایی قرار گیرد.
بنابر گزارش مرکز پژوهشهای مجلس و براساس گزارش «تدبیر اقتصاد کشور در شرایط تحریم: ۱. ضرورت برنامهریزی اقتصاد ملی با فرض ماندگاری تحریمها» به اختصار توضیح داده شده است که ایالات متحده آمریکا، ابزارهای اقتصادی، سیاسی و حقوقی متعددی را بهکار میگیرد که حتی در صورت رفع حقوقی تحریمها، باز هم بتواند مانع از انتفاع اقتصاد ایران شود.
این گزارش خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر، کاربست رویکرد حقوقیِ صرف و تلاش برای رفع حقوقی تحریمها (رویکرد سلبی) در شرایطی که ایالات متحده بهدلیل عدم اراده جدی در رفع تحریمها تلاش میکند با ابزارهای مختلف ریسک همکاری اقتصادی با ایران را افزایش دهد، یک خطای راهبردی بوده و به هیج وجه، اتخاذ این رویکرد، نمیتواند زمینه انتفاع اقتصاد ایران از ناحیه رفع تحریمها را فراهم کند.
دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس اضافه کرد: تدوین فهرستهای عریض و طویل از تحریمهای وضع شده ازسوی آمریکا علیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و پافشاری صِرف بر رفع حقوقی این تحریمها، نشانههایی از اتخاد رویکرد سلبی نادرست است.
بنابراین گزارش، برخی از دلایل عدم موفقیت و خطا بودن کاربست رویکرد حقوقی صِرف در رفع تحریمها شامل سنگاندازیها و بهانهجوییهای حقوقی ایالات متحده در مسیر رفع واقعی تحریمها، تکمیل زیرساختهای حقوقی مرتبط با تحریم و ماهیت غیرزماندار آنها، درهمتنیده شدن تحریمهای هستهای و غیرهستهای و قاعدهگذاری در جهت تفکیکناپذیری تحریمهای مرتبط با ایران، اذعان رسمی و دوحزبی مقامات آمریکا مبنی بر ضرورت انعقاد توافق جامع با ایران، است.
دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس افزود: همچنین در زمینه ممانعت ایالات متحده از انتفاع اقتصادی ایران از ناحیه رفع تحریمها، مواردی چون تلاش در جهت حفظ سطح فعلی و عدم تعدیل در شاخص ریسک تعامل و همکاری سایر کشورها با اقتصاد ایران، ایجاد اختلال در یکی از حلقههای زنجیره تعامل برونمرزی اقتصاد ایران، بزرگنمایی امتیازهای حداقلی (رفع نمایشی برخی تحریمها) و امتیازنمایی ضدامتیازها (اعطای معافیتهای موردی و زمانمند بهجای لغو تحریمها)، بالا بردن ریسک سیاسی و اقتصادی تعامل با ایران از طریق لفاظیهای رسمی، هجمههای رسانهای و فشارهای غیررسمی، حائز اهمیت هستند.
درمجموع بنابر گزارش مرکز پژوهشهای مجلس کاربست نگاه صرفاً حقوقی در شرایط فعلی، بههیچوجه نمیتواند زمینه را برای راستیآزمایی واقعی رفع تحریمها و انتفاع اقتصاد ایران در عمل فراهم کند.
این گزارش خاطرنشان کرد: لذا بهصورت مشخص، علاوهبر پافشاری بر روی رفع حقوقی تحریم، باید شاخصهای عملیاتی و سنجشپذیر (رویکرد ایجابی) نیز در موضوع انتفاع از رفع تحریمها طراحی شده و بهعنوان شرط پایبندی به مفاد تعهدات و پیششرط اجرای اقدامات هستهای جمهوری اسلامی ایران معرفی شوند.
دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس یادآور شد: مواردی نظیر مطالبه و اطمینان از انجام صادرات سطح مشخصی از نفت و فراورده و امکان تراکنش آزادانه بر منابع مالی حاصل، تحقق سطح مشخصی از تراکنش ماهیانه و عملیات بانکی توسط بانکهای خارجی هدف و بازنگری عملیاتی در قواعد مرتبط با تعامل اقتصادی بینالمللی با اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در گزارش به تفصیل بررسی شده است.
این گزارش اضافه کرد: بدیهی است که راستیآزمایی واقعی رفع تحریمها و تحقق شاخصهای سنجشپذیر ارائه شده از طرف ایران، در چند ساعت و چند روز ممکن نبوده و حداقل ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد. همچنین ضروری است تداوم انتفاع اقتصاد ایران از محل رفع تحریمها در بازههای زمانی معین (برای مثال هر ۶ ماه یکبار) مورد راستیآزمایی قرار گیرد.
براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، بر مبنای سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران و تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تقدم راستیآزمایی بر ایفای اقدامات ازسوی ایران، ضروری است انتفاع اقتصاد ایران از رفع تحریمها برمبنای شاخصهای کمّی و عملیاتی مورد راستیآزمایی قرار گرفته و از اتخاذ رویکرد صرفاً حقوقی (تمرکز بر رفع صوری برخی تحریمها بدون توجه به اینکه آیا اقدام صورتگرفته در عمل نیز موجب رفع تحریم و انتفاع اقتصاد ایران شده است یا خیر) که ممکن است بهدلیل تفوق نگاه سیاسی کوتاهمدت بر منافع ملی و بلندمدت، در دستور کار قرار گیرد، ممانعت بهعمل آید.
دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس اضافه کرد: نقش مجلس شورای اسلامی در راستیآزمایی واقعی رفع تحریمها و تحقق شاخصهای انتفاع اقتصاد ایران از محل رفع تحریمها، حیاتی و غیرقابل خدشه است؛ بررسی نص صریح و روح ماده (۷) قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران» و همچنین تدقیق در مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی در روند تصویب قانون مورد بحث، دال بر آن است که بازگشت ایران به اقدامات هستهای ذیل برجام، پس از رفع تحریمها و تحقق شاخصهای سنجشپذیر، متوقف بر تعیین تکلیف مجلس شورای اسلامی است.