خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان:

آیین و سنت‌ها بخش اعظمی از تمدن هر جامعه‌ای را شکل می‌دهد

آیین و سنت‌ها بخش اعظمی از تمدن هر جامعه‌ای را شکل می‌دهد
کد خبر : ۱۴۱۰۱۸۸

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، با اشاره به اینکه آیین و سنت‌ها بخش اعظمی از تمدن هر جامعه‌ای را شکل می‌دهد، گفت: در دنیای امروزی قومی که آیین‌ها و رسوم خود را ارج ننهد و آن را به سخره گیرد به باد فراموشی سپرده خواهد شد و به مرور زمان آیین‌ها باورها اندیشه‌ها و فرهنگ بیگانه به جای آن خواهد آمد.

به گزارش ایلنا از زنجان، امراله حسنی، امروز صبح در آیین اختتامیه نخستین جشنداره ملی آیینی سنتی ترک زبانان کشور در فرهنگسرای امام خمینی زنجان با اشاره به اینکه آیین‌ها، سنت‌ها و باورها قسمتی اعظمی از تمدن مردمان یک منطقه و کشور را تشکیل داده و بخش تفکیک ناپذیر از تاریخ و فرهنگ هر جامعه است، گفت: نخستین انسان همواره با آیین‌های گوناگون همراه بوده و ریشه این آیین‌ها به بدو خلقت انسان باز می‌گردد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با اشاره به اینکه زمانی که انسان‌های اولیه برای خود رسوم خاصی را شکل داده و در آن به بازنمایی و روایتگری حوادث و اتفاقات گذشته و باورهای‌شان می‌پرداختند، تصریح کرد: به تبع آن نمایش و نمایشگری پا به عرصه وجود نهاده و همواره مورد توجه اقوام و ملل مختلف بوده است.

حسنی، یادآور شد: مردم هر منطقه‌ای برای خود آیین و رسوم خاصی داشته که در زمان و مکان خاصی شکل گرفته و برخی که دارای جنبه‌های نمایشی بوده به اجرا گذاشته می‌شدند که تعلق نمایش‌های آیینی و سنتی به زمان و مکان خاصی از ویژگی‌های برجسته و منحصر به فرد چنین نمایش‌هایی محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اضافه کرد: در دنیای امروزی قومی که آیین‌ها و رسوم خود را ارج ننهد و آن را به سخره گیرد به باد فراموشی سپرده خواهد شد و به مرور زمان آیین‌ها باورها اندیشه‌ها و فرهنگ بیگانه به جای آن خواهد نشست.

به گفته حسنی، لذا بر ماست که با برگزاری رویدادها و جشنواره‌هایی در حفظ، حراست و پاسداشت آداب و رسوم فاخر ایرانی گام‌هایی هرچند کوتاه برداشته و هنرمندانی را که کمر همت بر مانایی این آیین‌ها بسته‌اند، ارج نهیم و بر صدر نشانیم.

وی، همچنین با یادآوری اینکه این رویداد ارزشمند ملی در طی سنوات گذشته با تلاش‌ها و پیگیری‌های بی‌وقفه و بی‌شائبه جناب آقای سهامی هنرمند توانای تئاتر استان زنجان شکل یافته و امروز شاهد به بارنشستن آن هستیم، گفت: امیدواریم مداومت و پیگیری‌های تمامی هنرمندان و مسئولین استانی زمینه را برای برگزاری هرچه باشکوه این رویداد در سال‌های آتی هموار سازد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز