خبرگزاری کار ایران

یک مسئول در میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان:

مرمت و بازسازی راسته‌های بازار تاریخی زنجان در حال انجام است

مرمت و بازسازی راسته‌های بازار تاریخی زنجان در حال انجام است
کد خبر : ۱۵۲۲۴۲۱

رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استان زنجان، گفت: هم اکنون چهار راسته بازار تاریخی زنجان شامل رستم خانی، حاج حیدر، تقاطع حجت الاسلام و قیصریه در حال مرمت است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، حامد بیگدلی،امروز دوشنبه (5شهریور1403) با اعلام این خبر، افزود: تخریب ایزوگام پشت بام، آواربرداری پشت بام- کونال بندی، دوغاب ریزی گچی رو طاق‌ها، پوکه ریزی، اجرای ایزوگام، دوخت و دوز ترک‌ها، بندکشی و چربی‌زدایی دیوار آجری در این چهار راسته بازار تاریخی زنجان در حال مرمت از بخش اعتبارات استانی است.

رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی میراٍث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان، ادامه داد: بازار تاریخی یکی از مجموعه‌های تاریخی ارزشمند و پویا در قلب تجاری شهر زنجان است و از نظر ساماندهی، حفاظت و مرمت همواره مورد توجه این اداره‌کل میراث‌فرهنگی بوده است.

وی، تصریح کرد: بازار زنجان، هشت راسته مختلف شامل راسته زرگرها، بزازها، کفاش ها، سراج‌ها و … دارد. پنج مسجد مختلف و دو کاروانسرای مهم «حاج علی قلی» و «حاج کربلایی علی» را در خود جای داده اند.

بیگدلی، یادآور شد: برای ورود به این بازار ۵۶ راه اصلی و فرعی را در پیش رو دارد و می‌توان خرید را از بین ۹۴۰ مغازه مختلف انجام داد.

به گزارش ایلنا؛ مجموعه تاریخی بازار زنجان در قلب بافت قدیمی شهر قرار دارد که روزگاری مشرف به دروازه قلتوق یا دروازه جنوبی شهر بود.

این بازار طولانی‌ترین بازار ایران محسوب می شود که در غرب و شرق شهر گسترش یافته و به بازار پایین و بالا تقسیم و نامگذاری شده است.

طبق اسناد و متون تاریخی ساخت آن در سال ۱۲۰۵ هجری قمری در دوران حکومت آقامحمد خان قاجار آغاز شد و به سال ۱۲۱۳ هجری قمری مقارن با حکومت فتحعلی شاه قاجار پایان پذیرفت و در دوره های بعد نیز بر بنای بازار افزوده و چندین سرا، مسجد و گرمابه در آن احداث شد.

مجموعه بازار بالا مشتمل بر بازار قیصریه، بازار بزازها و راسته های حجت الاسلام، امامزاده و عبدالعلی بیک است، این مجموعه از نظر تولید و عرضه کالا و خدمات جنبی وابسته، بسیار غنی بوده و مهمترین مرکز اقتصادی و تجاری شهر محسوب می شود.

بازار زنجان از نظر تولید و نوع فعالیت به هشت راسته از جمله راسته زرگرها، کفاش ها، بزازها و سراج ها تقسیم می شود

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز