خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کاشان:

کارگران ساختمانی از دریافت حق سختی کار محروم‌اند

کارگران ساختمانی از دریافت حق سختی کار محروم‌اند
کد خبر : ۱۲۶۹۴۴

چکیده: ‌ «برای بسیاری از کارمندان که تنها قلم به دست دارند و در هوای مطبوع مشغول به کارند سختی کار در نظر گرفته می‌شود اما برای کارگران ساختمانی که در گرما و سرما، روی داربست در ارتفاعات و حتی برخی مواقع در چاه مشغول به کارند حق سختی کار در نظر گرفته نمی‌شود که مضحک است.»

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کاشان از میزان اندک سهمیه بیمه کارگران ساختمانی این شهرستان در مقایسه با تعداد متقاضیان انتقاد کرد.

«مهدی آسخی» به ایلنا گفت: کارگران ساختمانی شهرستان کاشان که متقاضی بیمه تامین اجتماعی هستند برای دریافت دفترچه بیش از ۲ سال در نوبت باقی می‌مانند و در حال حاضر کارگرانی توسط سازمان تامین اجتماعی بیمه می‌شوند که اواخر سال ۹۰ برای دریافت دفترچه ثبت نام کرده بودند.

وی با اشاره به عدم همکاری تامین اجتماعی با انجمن صنفی کارگران ساختمانی کاشان در خصوص صدور دفترچه بیمه کارگران، افزود: تامین اجتماعی به تفاهم نامه‌ای که به منظور همکاری با انجمن های صنفی در خصوص بازرسی از وضعیت متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی امضا کرده، بی توجه است و انجمن صنفی را از چرخه بازرسی حذف کرده است.

به گفته آسخی، این شرایط به تضییع حقوق کارگران ساختمانی و سوء استفاده‌های گسترده از سهمیه بیمه این قشر زحمتکش منجر شده است.

این فعال صنفی با انتقاد از نحوه اجرای تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی و فنی و حرفه‌ای در خصوص آموزش و شناسایی نیروی کار ساختمانی، گفت: این تفاهم نامه مقرر کرده بود کارگران ساختمانی از طریق انجمن‌های صنفی مربوطه به منظور تحصیل آموزش‌های تخصصی به فنی و حرفه‌ای معرفی شوند اما بعد‌ها به سازمان نظام مهندسی(مهندسان ناظر) هم اجازه داده شد تا نیروی کار معرفی کند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کاشان تاکید کرد: با بازگشایی مسیر تخلف از تفاهم نامه، این طرح از مسیر قانونی‌اش خارج شد و فرصت برای سوء استفاده شاغلان سایر صنوف از سهمیه بیمه کارگران ساختمانی فراهم آمد.

وی در ادامه بیان کرد: فنی و حرفه‌ای مطابق رسالتش برای متقاضیان در هر رشته‌ای که شرکت کنند کارت مهارت صادر می‌کند. بنابراین شاغلان بسیاری از صنوف از جمله نانوایی‌ها، نجاری‌ها، مکانیکی‌ها و… با شرکت در آزمون‌های مربوط به کارگران ساختمانی که به نسبت سایر آزمون‌ها ساده‌تر است و دریافت کارت مهارت این رشته ها، از سهمیه بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کنند.

این فعال صنفی با بیان اینکه کمتر بودن هزینه بیمه کارگران ساختمانی نسبت به هزینه سایر بیمه ها دلیل سوءاستفاده است، تصریح کرد: در این طرح تاکنون بیش از ۱۲ هزار کارت مهارت صادر شده که برای بسیاری از نفرات چندین کارت صادر شده و بسیاری از دارندگان کارت‌ها، کارگر ساختمانی نیستند اما همگی یا مشمول بیمه تامین اجتماعی شده‌اند یا در نوبت قرار دارند.

محرومیت از حق سختی کار

وی در ادامه با انتقاد از محرومیت کارگران ساختمانی از دریافت حق سختی کار، بیان کرد: برای بسیاری از کارمندان که تنها قلم به دست دارند و در هوای مطبوع مشغول به کارند سختی کار در نظر گرفته می‌شود اما برای کارگران ساختمانی که در گرما و سرما، روی داربست در ارتفاعات و حتی برخی مواقع در چاه مشغول به کارند حق سختی کار در نظر گرفته نمی‌شود که مضحک است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کاشان در پایان با اشاره به تلاش‌های بی‌نتیجه نمایندگان کارگران ساختمانی برای تصویب حق سختی کار در دوران احمدی‌نژاد، اظهار داشت: رغبت نیروی کار ساختمانی به شغل شان بدلیل دستمزدهای پایین روز به روز کاهش می یابد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز