خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه نان فانتزی، در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

قطعی برق، مواد اولیه پخت نان را فاسد می‌کند

قطعی برق، مواد اولیه پخت نان را فاسد می‌کند
کد خبر : ۱۵۰۷۹۵۴

رئیس اتحادیه نان فانتزی، گفت: متاسفانه با قطعی های مکرر برق شاهد فاسد شدن خمیر نان فانتزی هستیم.

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان فانتزی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه این اتحادیه شامل ۷۵۰ عضو فعال و نزدیک به ۱۵۰ کافه نان است، اظهار داشت: هر چند حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد مواد اولیه ما از داخل کشور تامنی می شود اما ۲۰ درصد دیگر وارداتی است که ارز ترجیهی یا نیمایی به ما تخصیص داده نشد و باید از بازار آزاد خریدها را انجام دهیم.

وی افزود: مواد اولیه وارداتی ما عموما از نوع بهبود دهنده‌ها و طعم دهنده‌ها است و ارز دولتی به این نوع مواد تعلق نمی‌گیرد.

کرمی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلی در نقل و انتقالات ارزی دارید یا خیر تصریح کرد: خیر خوشبختانه در این خصوص مشکلی نداریم و همکاران ما که در بخش ماشین آلات  فعالیت دارند تامین کننده مواد اولیه ما هم هستند.

چالش بزرگ ما نوسان قیمت مواد اولیه است

رئیس اتحادیه نان های فانتزی، گفت:چالش‌های بسیاری داریم از تغییر قیمت مواد اولیه گرفته که هر یکی دو ماه افزایش پیدا می کند تا نوسانات قیمتی بقیه کالاها که تاثیرگذار است اما امکان افزایش قیمت محصولات ما با هر گران‌شدن نرخ مواد اولیه وجود ندارد.

کرمی ادامه داد: البته ما مجبور هستیم قیمت ها را ثابت نگه داریم و این موضوع از آنجا که نرخ ارز نیز ثابت نیست باعث نگرانی همکاران ما شده است؛ این در حالی است که زنجیره تامین آرد و نان دچار مشکل است گندم را باید از کارخانجات آردسازی و کشاورزان خریداری کنیم و فعالان پخت نان نیز از کارخانجات، آنرا تامین کنند.

وی افزود: تا زمانی که این زنجیره معیوب باشد کار ما دچار اشکال است، این چالش‌ها که درگیر آن هستیم ادامه دارد و بر نوسان قیمت نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. طبق قانون اجازه صادرات نداریم، از آنجا که دولت قیمت گندم را از کشاورز با قیمت ۱۷۵۰۰ تومان خریداری می کند و به بخش نان با قیمت ۱۲۰۰۰ تومان می فروشد در نتیجه به خاطر پرداخت این یارانه اجازه صادرات وجود ندارد.

قطعی برق مواد اولیه نان های حجیم را فاسد می‌‎کند

رئیس اتحادیه نان فانتزی، با اشاره به اینکه، ناترازی انرژی و قطعی برق در تابستان‌ها بر کار تولیدکنندگان نان تاثیر بسزایی دارد، گفت: هنگامی که در وسط کار تولید نان حجیم، برق قطع شود مواد اولیه خراب می شود  و از بین خواهد رفت و حتی امکان فاسد‌ شدن هم وجود دارد، دولت باید برای بخش نان تمهیداتی داشته باشد و تا در قالب تسهیلات آنرا ارائه کند، تا تولیدکنندگان بتوانند موتور برق خریداری و یا آنرا وارد کنند.

کرمی، با بیان اینکه نان با سایر محصولات تفاوت دارد و باید جدا به این موضوع نگریست افزود: دولت باید نانوایان را به موتور برق و تانکر آب مجهز کند تا در زمان قطعی برق و آب بتوانند نان را تولید و به کار خود ادامه دهند.

او تاکید داشت: در سال ۸۸ - ۸۹ دستورالعملی صادر شد و بسیاری از نانوایان و تولیدی‌های نان به این وسایل تجهیز شدند اما متاسفانه اجرای این دستورالعمل ادامه پیدا نکرد که حتما این موضوع در صدر پیگیری‌های اتحادیه باید قرار گیرد.

تبدیل نان‌های حجیم به آرد سوخاری

رئیس اتحادیه نان فانتزی، گفت: در بخش نان های حجیم ضایعات بسیار کمی داریم، زیرا اگر نانی باقی بماند به بخش تولید آرد سوخاری ارسال می‌شود و به خاطر قیمت بالای مواد اولیه‌ای که در تولید این نان‌ها مورد استفاده قرار می گیرد، ضایعاتی وجود ندارد و به دامداری‌ها فروخته نخواهد شد.

کرمی گفت: تنها با این ترفند نان های خشک را به آرد سوخاری تبدیل می کنند تا از ضایعات بیشتر و تبدیل نان ها به غذای دام گرفته می شود.

انتهای پیام/
مرجان شرف
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز