خبرگزاری کار ایران

نویسنده مصری در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

صهیونیست‌ها به دنبال رهایی خود از نقشه‌های نتانیاهو هستند/ سناریوی فروپاشی اسرائیل قابل اجراست

صهیونیست‌ها به دنبال رهایی خود از نقشه‌های نتانیاهو هستند/ سناریوی فروپاشی اسرائیل قابل اجراست
کد خبر : ۱۵۲۶۲۲۶

به نظر می‌رسد انتشار خبر پیدا شدن اجساد ۶ اسیر صهیونیست در نوار غزه، تا حد زیادی جامعه رژیم اشغالگر قدس را در شوک فروبرده است. اینکه می‌بینیم نیم میلیون نفر در شهرهای مختلف اراضی اشغالی علیه نتانیاهو و دولتش دست به اعتراض زده و خواستار پایان جنگ غزه و امضای توافق مبادله اسرا با حماس هستند، یک ضربه جدی و کاری به دولت نتانیاهو است. جامعه صهیونیست‌ها اکنون بیش از هر زمان دیگری به این باور رسیده که نتانیاهو صرفا به دنبال منافع شخصی خود است و ارزش و اهمیتی برای جان اسرای اسرائیلی قائل نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رژیم اشغالگر قدس در روزها و ساعات اخیر، با سیل قابل توجهی از بحران‌های جدید و قابل توجه رو به رو شده است. در این راستا، به تازگی برخی منابع عبری از استعفای قریب الوقوع فرمانده یگان ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل در پی عملیات موفق اربعین حزب الله لبنان علیه سایت‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی خبر داده‌اند. جالب اینکه اندکی قبل، برخی منابع عربی از به هلاکت رسیدن این فرد در جریان عملیات حزب الله لبنان خبر داده بودند.

در کنار این مساله، به تازگی، پیدا شدنِ اجساد ۶ اسیر صهیونیست در نوار غزه که در نتیجه بمباران‌های ارتش اسرائیل کشته شده‌اند، هم سیلی از اعتراضات گسترده در اراضی اشغالی علیه دولت نتانیاهو و رویکردهای آن در قالب جنگ غزه را به راه انداخته است. اعتراضاتی که با اعتصابات مختلف در شهرهای گوناگون فلسطین اشغالی همراه شده‌اند و به یک اهرم فشار قابل توجه علیه دولت نتانیاهو تبدیل شده است.

از این رو، ایلنا در گفتگو با «محمود حسین» نویسنده و تحلیلگر مصری مسائل غرب آسیا، به واکاوی چند علامت سوال مهم با محوریت تحولات مذکور پرداخته است.

مشروح گفتگو با محمود حسین را در ادامه می‌خوانید.

به تازگی و تنها اندکی پس از عملیات اربعین حزب الله لبنان علیه سایت‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم‌صهیونیستی، شاهد طرح گمانه زنی‌های مختلف در مورد سرنوشت فرمانده یگان ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل یعنی یوسی ساریل بوده‌ایم. برخی منابع از به هلاکت رسیدن وی در نتیجه عملیات حزب الله خبر می‌دهند و برخی دیگر نیز از استعفای قریب‌الوقوع او صحبت می‌کنند. به نظر شما اصلی‌ترین پیام این وضعیت چیست؟

تنها اندکی پس از عملیات اربعین حزب الله لبنان، شاهد بودیم که صهیونیست‌ها کارزار گسترده‌ای از جنگ روانی و تبلیغاتی را به راه انداختند و اینطور وانمود کردند که هیچ ضربه و خسارت جدی را از ناحیه این عملیات حزب الله دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که انتشار اخبار مختلف در مورد سرنوشت نامعلوم فرمانده یگان ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل یعنی یوسی ساریل نشان می‌دهد که تا چه اندازه صهیونیست‌ها در این رابطه دروغ‌پراکنی کرده‌اند.

فراموش نکنیم که رژیم اشغالگر قدس شدیدترین سیاست‌های سانسور را در عمق اراضی اشغالی اجرا می‌کند و دلیل اصلی این رویکرد این رژیم نیز این است که بتواند از این رهگذر، روحیه ساکنان فلسطین اشغالی و نظامیان خود را حفظ کند. تردیدی نیست که وضعیت مبهم فرمانده یگان ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل و طرح گمانه زنی‌های مختلف در مورد هلاکت و یا استعفای قریب‌الوقوعش، تنها یک برونداد را به ذهن متبادر می‌کند و آن این است که حزب الله لبنان در قالب عملیات اربعین خود توانسته است ضربات جدی و عمیقی را به اشغالگران اسرائیلی وارد کند. ضرباتی که همچنان و در روزهای آتی باید انتظار افشای ابعاد تازه‌ای از آن‌ها را داشته باشیم. موضوعی که در کلیت خود رسوایی‌های سریالی را برای رژیم اشغالگر قدس ایجاد خواهد کرد.

پیدا شدن اجساد ۶ اسیر صهیونیست در نوار غزه که در نتیجه بمباران‌های ارتش رژیم اشغالگر قدس کشته شده‌اند نیز سیل قابل توجهی از اعتراضات کم سابقه را در اراضی اشغالی به راه انداخته است. به نظر شما، این اعتراضات چه پیام‌هایی را در دلِ خود دارد؟

به نظر می‌رسد انتشار خبر پیدا شدن اجساد ۶ اسیر صهیونیست، تا حد زیادی جامعه رژیم اشغالگر قدس را در شوک فروبرده است. اینکه می‌بینیم نیم میلیون نفر در شهرهای مختلف اراضی اشغالی علیه نتانیاهو و دولتش دست به اعتراض زده و خواستار پایان جنگ غزه و امضای توافق مبادله اسرا با حماس هستند، یک ضربه جدی و کاری به دولت نتانیاهو است. جامعه صهیونیست‌ها اکنون بیش از هر زمان دیگری به این باور رسیده که نتانیاهو صرفا به دنبال منافع شخصی خود است و ارزش و اهمیتی برای جان اسرای اسرائیلی قائل نیست. از این رو، این رژیم دست به کار شده و سعی دارد تا وی و متحدان افراطی‌اش را متوقف کند. از این منظر، به نظر می‌رسد که در روزهای آتی بایستی شاهد تشدید هر چه بیشتر فشارها علیه نتانیاهو باشیم. اهمیت این مساله زمانی بیش از پیش درک می‌شود که توجه داشته باشیم: اولا، هنوز شمار قابل توجهی از اسرای اسرائیلی در کنترل جنبش حماس هستند و نکته دوم اینکه همچنان چشم اندازهای جدی از انتقام جویی قریب الوقوع ایران و انصارالله یمن از رژیم اشغالگر قدس وجود دارد. این دو مساله در شرایطی مطرح هستند که سیلی از بحران‌ها علیه اسرائیل اوج گرفته‌اند و این رژیم قادر به مدیریت وضعیت نیست. جالب اینکه حتی متحدان غربی اسرائیل نظیر دولت آمریکا نیز وخامت شرایط را درک کرده‌اند و به دولت نتانیاهو فشار وارد می‌کنند که هر چه سریعتر جنگ غزه را خاتمه دهد.

صهیونیست‌ها در بحبوحه عملیات خود در کرانه باختری نیز با شوک‌های جدی رو به رو شده‌اند. به نظر شما، این منطقه می‌تواند به یکی از حوزه‌های فعال جریان مقاومت فلسطین تبدیل شود؟

به نظر می‌رسد که این منطقه به حوزه‌ای فعال در نبرد علیه اسرائیل تبدیل شده است. مدت‌هاست که کرانه باختری از یک چنین موقعیت و وضعیتی برخوردار است. اینکه مشاهده می‌کنیم صهیونیست‌ها درکرانه باختری در جریان نبرد با گروه‌های مقاومت تلفات می‌دهند و یا شاهد هستیم که رزمندگان مقاومت در مناطق صهیونیست‌نشین مجاور با کرانه باختری دست به عملیات‌های استشهادی می‌زنند، شوک‌های جدی را به رژیم اشغالگر قدس تحمیل کرده است.

شوک‌هایی که اسرائیل در وضعیت کنونی به هیچ عنوان توان تحمل آن‌ها را ندارد. جالب است در همین وضعیت می‌بینیم که اخبار تازه‌ای از گشوده شدن جبهه‌های تازه مقاومت در منطقه علیه اشغالگران صهیونیست نیز منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد که تئوریسین‌های نظامی و امنیتی اسرائیلی به وضوح به این جمع‌بندی رسیده‌اند که توان مواجهه با گروه‌ها و جریان مقاومت در منطقه را ندارند. به بیان ساده‌تر، هرچه صهیونیست‌ها توحش بیشتری را در نبرد با گروه‌های مقاومت از خود نشان می‌دهند، نتیجه عکس می‌گیرند و شاهد قوی‌تر شدن و گسترده شدن جریان مقاومت می‌شوند.

موضوعی که در کنار متغیرهای مختلف دیگر که پیشتر به آن‌ها اشاره شد و آن‌ها نیز در نقطه مقابل منافع صهیونیست‌ها قرار دارند، همه و همه این مساله را مورد تاکید قرار می‌دهند که سناریوی فروپاشی اسرائیل، امری کاملا در دسترس و شُدنی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز