خبرگزاری کار ایران

تفاوت بین تلویزیون های QLED و OLED و LED

تفاوت بین تلویزیون های QLED و OLED و LED
کد خبر : ۱۲۰۷۵۵۴

تلویزیون OLED و QLED و LED چیست؟

در سطح برتر بازار تلویزیون یکی از سردرگمی ‌های مداوم، تفاوت بین تلویزیون QLED و OLED است. بنابراین، آنها دقیقا چه هستند، چه تفاوتی با هم دارند، و اگر می خواهید بهترین تصویر ممکن را داشته باشید، کدام یک گزینه مناسبی برای خرید است. آنچه برای شما مناسب است به عوامل متعددی بستگی دارد. مانند اینکه آیا فناوری تلویزیون با فضای خانه شما مطابقت دارد یا خیر. آیا مطابق با ترجیحات تماشای شما است و اینکه آیا در حد بودجه شما است؟

نکته مهم این است که تفاوت بین تلویزیون QLED و OLED به نحوه استفاده شما بستگی دارد. حتی زمانی که صحبت از عملکرد به میان می‌آید، چیزی که هم یک تصویر ممتاز و هم تجربه تماشا با کیفیت بالا را ایجاد می‌کند،  اغلب یک موضوع شخصی است. بنابراین متوجه خواهید شد که برخی افراد ممکن است لذت تماشا با OLED را ترجیح دهند. اما برخی دیگر کنتراست نقاط کوانتومی و روشنایی بالا را که با فناوری QLED ارائه می شود، انتخاب می کنند. بنابراین اگر نمی دانید هر یک از اینها به چه معناست، ادامه مطلب را بخوانید.

تفاوت بین تلویزیون QLED و OLED در ارائه طیف رنگی و سطح روشنایی است. هر دو فناوری تجربه‌ های کلی بهبود یافته را در تلویزیون‌ های LED استاندارد و کیفیت تصویر فوق ‌العاده ‌ای را ارائه می ‌دهند.

مزایا و معایب تلویزیون OLED

تلویزیون OLED (Organic Light-Emitting Diode) نوعی فناوری نمایشگر است که از یک لایه کربنی تشکیل شده است. این لایه از طریق دو رسانا جریانی را عبور می دهد که باعث می شود نور ساطع شود. مهمتر از همه، این نور می تواند به صورت پیکسل به پیکسل منتشر شود. بنابراین یک پیکسل سفید یا رنگی روشن می تواند در کنار پیکسلی که سیاه است یا رنگی کاملا متفاوت دارد ظاهر شود. بدون اینکه هیچ کدام روی دیگری تاثیر بگذارد. از دیگر مزایای تلویزیون های OLED این است که پنل ‌ها سبک ‌تر و نازک ‌تر از چیدمان LCD/LED معمولی هستند. زوایای دید به طور قابل توجهی گسترده ‌تر است و زمان پاسخ ‌دهی می‌ تواند بسیار سریع باشد.

یکی از معایب تلویزیون  OLED این است که تولید OLED نسبتا گران است. در حال حاضر تنها تولیدکننده پنل ‌های OLED برای تلویزیون ‌ها، شرکت LG است. که پنل ‌ها را به تولیدکنندگان دیگری مانند سونی، پاناسونیک و فیلیپس می‌ فروشد. اما تلویزیون ‌های OLED هنوز هم کمی گران ‌تر از مدل‌ های LCD استاندارد هستند.

نمایشگرهای تلویزیون OLED برای رسیدن به سطح روشنایی با نور پس زمینه متوسط ​​تلاش می کنند. حتی مدل ‌های OLED بسیار روشن مانند LG OLED65G1  و Panasonic TX-55HZ2000 نیز تلاش می‌کنند تا حتی به اندازه نصف یک QLED پرچمدار، روشنایی داشته باشند. در نهایت، ماهیت ارگانیک یک پنل OLED به این معنی است که به طور بالقوه مستعد سوختن است. اگرچه به نظر نمی رسد که این واقعا یک مشکل گسترده باشد.

تفاوت بین تلویزیون های QLED و OLED و LED

مزایا و معایب تلویزیون QLED

تلویزیون QLED  که از نظر تئوری، شباهت زیادی با OLED دارد. به ویژه در این که هر پیکسل می تواند به لطف نقاط کوانتومی نور خود را ساطع کند. همچنین هر پیکسل فقط چند نانومتر اندازه دارد. این نقاط کوانتومی می توانند رنگ های بسیار روشن، پر جنب و جوش و متنوعی را ارائه دهند. حتی بیشتر از OLED.

مشکل این است که نقاط کوانتومی مورد استفاده در تلویزیون QLED فعلی در واقع نور خود را ساطع نمی کند. درعوض، آنها به سادگی نور پس زمینه را از خود عبور می دهند، دقیقاً به همان روشی که یک لایه LCD در تلویزیون های LCD/LED استاندارد انجام می دهد. با این حال نقاط کوانتومی همچنان شادابی رنگ و کنترل رویصفحه نمایشرا بهبود می بخشد.

تفاوت بین تلویزیون های QLED و OLED و LED

تفاوت بین تلویزیون QLED و OLED

تفاوت بین تلویزیون  QLEDو OLED در حقیقت این است که QLED نسبت به رقبای OLED خود بسیار روشن ‌تر است. توانایی OLED برای روشن کردن هر پیکسل به صورت جداگانه به آن برتری غیرقابل انکاری نسبت به QLED می دهد. در حالی که سطح روشنایی کلی پایین تر است، کنتراست هنوز هم فوق العاده چشمگیر است. البته از آنجایی که هر پیکسل QLED را می توان به طور مستقل کنترل کرد، اساسا دارای بیش از 8 میلیون ناحیه کم نور مستقل است. اما NEOQLED های جدید به وضوح گامی به سوی مجموعه هایی هستند که کنتراست OLED را با روشنایی و طول عمر نور پس زمینه ترکیب می کنند.

صرف نظر از این، تلویزیون  QLEDبسیار متمایز از OLED است. زیرا خود تابشی نیست و همچنان از نور پس زمینه استفاده می کند. در فناوری OLED از آنجایی که پیکسل ها خودشان نور تولید می کنند، زمانی که نیاز به سیاه شدن دارند کاملا خاموش می شوند. این بدان معناست که نور پس‌ زمینهصفحه نمایش، مشکی ‌های واقعی، کنتراست به اصطلاح بی ‌نهایت، نرخ‌ های تازه ‌سازی سریع و روشنایی کم ‌رنگ ایده ‌آل برای فیلم ‌ها را ارائه می دهد.

جدول مقایسه ای تلویزیون های QLED و  OLED

در جدول زیر تفاوت بین تلویزیون QLED , OLED بصورت خلاصه آورده شده است.

OLED

QLED

دیودهای ساطع کننده نور آلی

دیود ساطع نور نقطه کوانتومی

با استفاده از مواد ارگانیک، تلویزیون‌ های OLED دارای پیکسل ‌هایی هستند که به طور مستقل از یکدیگر کار می‌کنند. و بر اساس زمانی که نیاز به استفاده دارند، به‌صورت جداگانه روشن و خاموش می‌ شوند.

نقاط کوانتومی در تلویزیون‌ های QLED به ایجاد طیف رنگی گسترده کمک می ‌کند. و رنگ و روشنایی مشابه زندگی واقعی را به نمایش می گذارد.

تلویزیون ‌های OLED فاقد نور پس‌ زمینه هستند. که به ایجاد رنگ‌ های سیاه عمیق ‌تر کمک می‌ کند که کیفیت نور پشت صفحه نمایش افت نکند.

تلویزیون ‌های QLED با نور پس‌ زمینه LED روشن می ‌شوند که 100% حجم رنگ را ارائه می‌ کنند. تا تلویزیون بتواند دقت رنگ را از تیره‌ ترین تا روشن‌ ترین رنگ‌ ها حفظ کند.

نمایشگرهای OLED از HDR نیز پشتیبانی می‌کنند. در صحنه ‌های متحرک سریع، حرکت فیلم روی صفحه روان است. به این دلیل که پیکسل ‌ها به صورت جداگانه روشن و خاموش می شوند.

تلویزیون های QLED بالاترین میزان روشنایی را دارند. که به آنها امکان می دهد دقیق ترین تصاویر HDR را با ضمانت 10 ساله رایت صفحه نمایش ارائه دهند.

از آنجایی که صفحه ‌های OLED نور پس‌ زمینه ندارند، این مجموعه ‌ها باریک‌ ترین دستگاه‌ های موجود در بازار هستند.

تلویزیون های QLED به گونه ای طراحی شده اند که برای استفاده در تمام شرایط نوری مناسب هستند. این فناوری، نور خارجی را جذب می کند یا جهت آن را برای کاهش انعکاس تغییر می دهد.

تلویزیون های OLED از 48 اینچ تا 88 اینچ هستند.

تلویزیون های QLED از 32 اینچ تا 82 اینچ هستند.

تقریبا همه 4k هستند و تلویزیون های 8k بسیار نادر است.

اکثر نمایشگرها 4k هستند و پیدا کردن تلویزیون های 8k سخت نیست.

کدام تلویزیون برای خرید مناسب تر است؟

از جمله تفاوت بین تلویزیون QLED و  OLEDهزینه آن است. بودجه همیشه مورد توجه قرار می گیرد و هزینه OLED کمی بالاتر از QLED است. حتی اگر تلویزیون مینی ال ای دی QLED  را انتخاب کنید، قیمت آن کمتر از OLED خواهد بود.

بنابراین انتخاب و خرید تلویزیون های OLED و QLED ممکن است سخت باشد. در حالی که OLED ها رنگ و کنتراست بهتری دارند و می توانند به سیاهی کامل برسند، کیفیت تصویر در QLED همچنان فوق العاده است. QLED ها می توانند به رنگ مشکی تیره، رنگ های درخشان و تعداد کمی از ویژگی های مشابه OLED دست پیدا کنند. هر دو قادر به نتایج استثنایی هستند. در نهایت انتخاب با شماست. در هر صورت، می توانید با دوزین کالا یک تلویزیون شگفت انگیز به خانه بیاورید.

خبرنگار: جواد همت خواه

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز