راهکارهای خوگر برای تجربه خرید اینترنتی لذتبخش
خوگر یک فروشگاه اینترنتی مبلمان است. درواقع یک پلتفرم آنلاین است که همه فعالان این حوزه میتوانند برای ارائه و فروش محصولاتشان در آن از خدماتش استفاده کنند.
حوزه مبلمان و دکوراسیون حوزه بسیار وسیعی است و تولیدکنندگان کالاهای متنوعی از قبیل انواع میز، مبل راحتی و کاناپه، مبلمان تختخواب شو، صندلی اداری، صندلی کافه و رستوران، مبلمان فضای باز، دکور و تزئینات، فرش و بسیاری اقلام دیگر میتوانند کالاهایشان را در فروشگاه آنلاین خوگر به فروش برسانند. از سوی دیگر مشتریان میتوانند کالاهای تولیدکنندگان متعددی را در خوگر ببینند و با مقایسه قیمتها و توضیحات هر محصول درنهایت به انتخاب مناسب برسند. ویژگی خوگر اختصاصی بودن آن است. خرید اینترنتی مبلمان با خرید اینترنتی محصولات دیگر تفاوتهای زیادی دارد و نیازمند یک رویکرد اختصاصی است.
ایده راه اندازی خوگر در سال 1392 و در خلال بررسیهایی که برای بهبود و توسعه صنعت مبلمان ایران انجام شد شکل گرفت و این ایده درسال 1393 با آماده شدن و شروع بهکار فروشگاه اینترنتی خوگر به اجرا درآمد. زمانی که این ایده مطرح شد اگرچه خلاء وجود یک بستر آنلاین برای عرضه مبلمان در ایران احساس میشد ولی هنوز بسیاری از عرضهکنندگان اعتقادی به امکانپذیر بودن فروش آنلاین مبلمان و اقلامی مثل میز، صندلی، مبل، تختخواب و کتابخانه نداشتند. از سوی دیگر خریداران نیز با توجه به این که خرید اینترنتی به اندازه امروز فراگیر نبود کمتر ممکن بود در آن زمان به فکر خرید اینترنتی مبل، خرید اینترنتی صندلی اداری، خرید اینترنتی کاناپه و امثال آن بیفتند. درنتیجه لازم بود با شبیه سازی هر چه بیشتر فرآیند معمول و فیزیکی این کار، فروش اینترنتی مبلمان برای عرضهکنندگان تسهیل شود و خریداران تشویق به خرید آنلاین مبلمان شوند. آشنایی بنیانگذاران خوگر با صنعت مبلمان، ظرفیتها و محدودیتهای تولیدکنندگان و فرآیندهای معمول آمادهسازی محصول، موجب توسعه سیستمی برای این کار شد که سفارش و آمادهسازی محصول را هم در برمیگیرد و باعث میشود تأمینکنندگان نیاز به تغییر جدی در فرآیند یا سرمایهگذاری برای انبارش محصولات نداشته باشند. از سوی دیگر خریداران که به سیستم سفارش و تولید عرضهکننده وصل میشوند از میان تنوع بیشتری محصول میتوانند انتخاب کنند و در بسیاری موارد با ترکیب خصوصیات مختلف مثل رنگ چوب، پارچه، انتخاب نوع پرکننده و پایه، محصول سفارشی خود را تحویل بگیرند.
خوگر در ابتدای کار از تولیدکنندگان مبلمان اداری که محصولات مناسبتری برای عرضه بهصورت آنلاین دارند دعوت به همکاری کرد و با سرعتی قابل توجه انواع میز اداری، صندلی اداری، مبل اداری و تجهیزات و ملزومات اداری اکثر برندهای معروف مبلمان در فروشگاه آنلاین خوگر عرضه شد. به تدریج و در طول همین سالها و سالهای بعد طیف وسیعی از محصولات حوزههای مبلمان منزل، نور و روشنانی، دکورو تزئینات، سرویس خواب ، مبلمان مورد استفاده در رستوران و کافه و سایر فضاهای عمومی به مبلمان اداری اضافه شد در سالهای 95 تا 97 فروشگاه اینترنتی خوگر توانست با ارائه خدمات تکمیلی به عرضهکنندگان تعداد زیادی از تأمینکنندگانی را که آمادگی کافی برای حضور آنلاین نداشتند جذب کند و موجبات حضورشان در خوگر را فراهم آورد. از سوی دیگر خوگر در این ایام فروش اقساطی مبلمان را درجهت منافع فروشنده و خریدار به خدمات خود در سایت اضافه کرد.
در سال 97 و 98 تعداد تأمینکننده، کالا و مشتریان به نحو چشمگیری اضافه شد و ضرورت ارائه خدمات جدیدی به آنها احساس میشد که با توجه به محدودیتهای فنی بستر اولیه که در سال 92 و 93 طراحی شده بود امکانپذیر نبود یا زمان و انرژی زیادی میبرد. درنتیجه ایجاد تغییر و اصلاحات مناسب در برنامه کار خوگر قرار گرفت. نهایتاً پس از چند ماه تلاش بستر فنی جدید مهیا شد و در اواسط اردیبهشت ۹۹ خوگر به پلتفرم جدید که امکانات بیشتری برای کاربران دارد انتقال یافت.
هدف نهایی این تغییر، بهبود تجربه کاربر و تسهیل فرآیندها بود که از طریق افزایش سرعت سایت، طراحی رابط کاربری ساده، عملکرد بهتر نسخه ریسپانسیو موبایل، تسهیل فرآیندهای ورود کالا، انتخاب و خرید کالا، ایجاد امکان مشاهده تصاویر سه بعدی، بهینه سازی دسته بندی ها و فیلترینگ و نکات جزئی بسیار دیگر محقق شده است. در پلتفرم جدید امکان مدیریت فعالیتهای مارکتینگ و درنتیجه برگزاری کمپینها بیشتر شده و بخش مطالب خوگر در قالب وبلاگ هویتی یکپارچه یافته است.
گامی که خوگر در راستای بهره گیری بیشتر از تکنولوژی جهت ارتقاء فرآیندها برداشته او را به چشم اندازش که تبدیلشدن به جامع ترین مرجع اختصاصی ذینفعان حوزه مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی است نزدیک تر کرده. خوگر با این کار دسترسی به یکی از هدف هایش که افزایش ظرفیت عرضه و فروش کالای حوزه مبلمان و دکوراسیون برای تامین کنندگان است را نیز تسهیل بخشیده. ایجاد امکان تجربه لذت خرید اینترنتی مبلمان از سوی مشتریان نیز هدف دیگر خوگر است که با این گام به آن نزدیکتر شده است.
وبسایت خوگر پلاس در سال 1397 و وبسایت خوگر نیوز در سال 1398 در راستای تحقق اهداف و مأموریت های خوگر در کنار آن راهاندازی شدهاند. خوگر پلاس یک پایگاه B2B است که رابطه متقابل میان تولیدکنندگان کالای حوزه مبلمان و دکوراسیون و تأمینکنندگان مواد اولیه و ماشینآلات و ارائه دهندگان خدمات فنی و مهندسی به صورت آنلاین را امکانپذیر و تسهیل میکند. خوگر نیوز هم رسانه تخصصی مبلمان و دکوراسیون است و با انتشار اخبار و تحلیل و انعکاس رویدادهای بینالمللی و داخلی بیشتر به جنبه کسبوکاری صنعت مبلمان که تاکنون کمتر به آن توجه شده میپردازد و درعینحال با تولید محتوای دست اول و جذاب و خواندنی علاقهمندان به این حوزه را در جریان دستاوردهای روز قرار میدهد.